ترس طلا در ابتدای 2022

ترکیب عملکرد قوی در سهام ایالات‌متحده، قدرت دلار آمریکا و افزایش نرخ‌های بهره در مقابل ابزارهای بدهی ایالات‌متحده، بازار فلزات گران‌بها را تحت فشار فروش قرار داد. فلز پالادیوم بیشترین افت قیمت را در بازار فلزات ارزشمند متحمل شد و با ۴۵/ ۴ درصد کاهش قیمت، بزرگ‌ترین بازنده روز اول معاملات سال ۲۰۲۲ در بازار فلزات گران‌بها بود. طلا در سال ۲۰۲۱ حدود ۵/ ۳ درصد کاهش ارزش را متحمل شد و سال ۲۰۲۲ را چندان جالب آغاز نکرد. به نظر می‌رسد خبر افزایش نرخ بهره آمریکا تاثیر چندانی بر روحیات حاکم بر بازار سهام این کشور نداشته است. در طرف دیگر نتایج حاصل از آخرین بررسی‌ها بر سویه اُمیکرون کرونا نشان می‌دهد که هرچند سرعت انتشار این سویه بسیار بالاتر از دیگر سویه‌های کرونا است، ولی میزان کشندگی‌ آن بسیار پایین‌تر از دیگر سویه‌های این بیماری است. این خبر توانسته بازار سهام آمریکا را به‌شدت تقویت کند، اما خبر چندان جالبی برای طلا نبود. پیش از این پیش‌بینی‌ها حاکی از این بود که با شیوع گسترده اُمیکرون و بازگشت سیاست‌های سلامتی مشابه ابتدای شیوع این بیماری، بازهم شرایط تورمی مشابه آن دوران به وجود خواهد آمد و این موضوع باعث صعود قیمت طلا خواهد شد. اما اکنون با نقض آن تئوری، انتظار می‌رود که هیجانات صعودی در بازار طلا تغییر کند. رشد ارزش اسکناس سبز آمریکایی تابع مستقیم افزایش نرخ بهره در این کشور است. این اتفاق موجب شد دلار در قله یک ماهه خود در مقابل ین ژاپن بایستد. درحالی که افزایش مبتلایان به اُمیکرون در سطح جهان روند صعودی دارد و این موضوع بر حوزه گردشگری و خدمات عمومی تاثیر بسزایی داشته و موجب شده مدارس در آمریکا حتی پس از تعطیلات سال نو همچنان بسته بمانند، ولی معامله‌گران خوش‌بین هستند که کار به قرنطینه دوباره نخواهد کشید. این خوش‌بینی از آنجا نشات می‌گیرد که سازمان غذا و داروی ایالات‌متحده استفاده از دز سوم واکسن فایزر و بایون‌تک را برای کودکان ۱۲ تا ۱۵ ساله مجاز اعلام کرد و زمان تزریق د‌ز تقویت‌کننده را از ۶ ماه به ۵ ماه کاهش داد.

  سناریوی صعودی طلا

جورج مایلینگ استنلی، مدیر بخش استراتژی طلای موسسه State Street Global Advisors دیدگاه صعودی نسبت به طلا دارد. وی در دفاع از نظریه خود معتقد است: تا زمانی که سرمایه‌گذاران و بازیگران بزرگ، طلا را در پرتفوی خود قرار می‌دهند، سایر افراد نیز اقدام به خرید طلا خواهند کرد. آنها همچنان معتقدند طلا باعث مصونیت آنها در برابر اتفاقات پیش‌بینی نشده و غیرمنتظره خواهد شد چه این اتفاقات ناشی از حوادث ژئوپلیتیکی یا چه مربوط به مسائل اقتصاد کلان باشد. او معتقد است که طلا در سال ۲۰۱۹ به میزان ۱۸ درصد و در سال ۲۰۲۰ حدود ۲۴ درصد دیگر رشد داشت، بنابراین کمی اصلاح قیمت در سال ۲۰۲۱ قابل پیش‌بینی بوده است. او معتقد است که رشد طلا در سال ۲۰۲۲ دور از انتظار نیست.

  ترس حاکم بر بازار رمزارزها

در بازار رمزارزها ترس شدیدی بر شرایط معاملات حاکم است. روز چهارشنبه بیت‌کوین وارد کانال ۴۵ هزار دلار شد، اما بلافاصله به محدوده ۴۶ هزار دلار بازگشت. این حرکت بیت‌کوین در دیگر رمزارزها نیز فشار فروش ایجاد کرد و این موضوع موجب قرمزی رمزارزها شد. قیمت ۴۵ هزار و ۵۰۰ دلار حمایت اساسی برای بیت‌کوین محسوب می‌شود و درصورت تثبیت قیمت زیر این محدوده، می‌توان انتظار افت قیمت تا عدد ۴۲ هزار دلار را نیز داشت. شرایط بازار رمزارزها روز‌به‌روز به سمت وخامت حرکت می‌کند، حجم معاملات بسیار پایین بوده و افت روزانه قیمت بیت‌کوین به‌شدت بر روحیات معامله‌گران بازار رمزارزها تاثیر گذاشته است. معیار حجم معاملات این بازار در روزهای آینده نقش مهمی را ایفا خواهد کرد. چرا که با افزایش حجم معاملات می‌توان به افزایش قیمت در بیت‌کوین و در نتیجه کل بازار رمزارزها امیدوار بود. چنانچه این موضوع رخ ندهد، باید انتظار داشته باشیم که به‌طور کلی بازار قیمت‌های پایین‌تری را هم تجربه کند.