داود منظور، رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در گفت‌وگو با کارشناس برنامه نگاه یک عنوان کرد: با همکاری بانک مرکزی در حال ساماندهی و تعیین تکلیف دستگاه‌های کارت‌خوان بانکی و درگاه‌های پرداخت الکترونیکی و اتصال آنها به پرونده مالیاتی هستیم.

وی خاطرنشان کرد: کلیه اشخاص دارای ابزار پرداخت‌های بانکی می‌توانند با ورود به درگاه ملی خدمات الکترونیک مالیاتی به نشانی my.tax.gov.ir  فهرست تمام دستگاه‌های کارت‌خوان بانکی یا درگاه‌های پرداخت الکترونیکی خود را مشاهده کنند و نسبت به الصاق آنها به پرونده‌های مالیاتی قبلی یا تشکیل پرونده مالیاتی جدید اقدام کنند.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور، آخرین فرصتی را که برای مراجعه مردم و مودیان مالیاتی به این سایت در نظر گرفته شده است، پایان دی ماه اعلام کرد و گفت: از ۱۴میلیون حساب دستگاه کارت‌خوان بانکی که در کشور وجود دارد، بانک مرکزی حدود چهارمیلیون حساب را به دلایل فوت صاحبان یا رعایت نکردن قوانین استفاده صحیح از دستگاه‌های پوز، مسدود و باطل کرده و باقی‌مانده این حساب‌های متصل به سیستم پوز، تمام اطلاعاتشان همراه با کد ملی صاحبان آنها روی درگاه ملی خدمات الکترونیک مالیاتی قرار گرفته است.

منظور با بیان اینکه از طریق سامانه مذکور، دارندگان حساب‌های متصل به دستگاه کارت‌خوان، به غیر از دو گزینه اتصال حساب پوز به پرونده مالیاتی و همچنین تشکیل پرونده مالیاتی جدید می‌توانند درخواست لغو و ابطال حساب خود را نیز بارگذاری و اعلام کنند، گفت: چنانچه صاحبان حساب‌ها تا پایان مهلت تعیین‌شده (پایان دی‌ماه) نسبت به تعیین تکلیف حساب پوز در اختیار اقدام نکنند، اسامی و اطلاعات این دسته از افراد، به بانک مرکزی معرفی و طی یک فرآیند، حساب متصل به پوز یا درگاه پرداخت الکترونیکی آنها مسدود و ابطال خواهد شد.

وی از ایجاد یک سیستم نظارتی برای پایش عملکرد مالی مالکان دستگاه‌های کارت‌خوان بانکی خبر داد و گفت: براساس این سیستم و همچنین با انجام نظارت‌های میدانی، عملکرد مالی مجموعه فعالان اقتصادی را رصد می‌کنیم و افرادی که از دستگاه‌های پوز دیگران، حساب‌های اشخاص ثالث، افرادی که پول نقد درخواست می‌کنند و همچنین افرادی را که منابع را در دفاتر خود ثبت نمی‌کنند و به سازمان امور مالیاتی گزارش نمی‌دهند، شناسایی و از ایشان مطالبه مالیات می‌کنیم.

   دستگاه‌های کارت‌خوان بانکی متناظر با درگاه‌های پرداخت الکترونیک

همچنین به گزارش سازمان امور مالیاتی، تمامی دستگاه‌های کارت‌خوان بانکی یا درگاه‌های پرداخت الکترونیک که متناظر با پرونده مالیاتی نباشند غیرفعال خواهند شد. بنابراین مودیان باید با مراجعه به درگاه ملی خدمات الکترونیک مالیاتی به نشانی my.tax.gov.ir پرونده مالیاتی متناظر با هر دستگاه یا درگاه را انتخاب کنند.

به گزارش این سازمان، محمد برزگر، رئیس مرکز مقررات سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کرد که آخرین مهلت تعیین تکلیف دستگاه‌های کارتخوان پایان دی ماه سال جاری است.