در این بیانیه آمده است که تشدید تدریجی سیاست پولی ایالات‌‌متحده احتمالا تاثیر کمی بر بازارهای در حال ظهور خواهد داشت و تقاضای خارجی تاثیر افزایش هزینه‌های تامین مالی را خنثی می‌‌کند اما تورم گسترده دستمزد در ایالات‌‌متحده یا محدودیت‌‌های عرضه پایدار می‌تواند قیمت‌‌ها را بیش از حد انتظار افزایش دهند و انتظارات برای تورم سریع‌‌تر را تقویت کنند و باعث افزایش سریع‌‌تر نرخ توسط بانک مرکزی ایالات‌‌متحده شوند.

صندوق بین‌المللی پول با اشاره به خطرات ناشی از افزایش سریع‌‌تر از حد انتظار نرخ بهره بانک مرکزی و شیوع مجدد همه‌‌گیری گفت: اقتصادهای نوظهور باید برای دوره‌های مهم تلاطم اقتصادی آماده شوند. جیمز بولارد، رئیس فدرال‌‌رزرو سنت لوئیس گفت: فدرال‌‌ رزرو می‌تواند در ماه مارس، زودتر از آنچه قبلا انتظار می‌‌رفت، نرخ بهره را افزایش دهد.  افزایش سریع‌‌تر نرخ بهره فدرال‌‌ رزرو می‌تواند بازارهای مالی را متزلزل و شرایط مالی را در سطح جهانی سخت کند.

مقامات ارشد صندوق بین‌المللی پول گفتند: این تحولات می‌تواند با کاهش تقاضا و تجارت ایالات‌‌متحده همراه باشد و ممکن است منجر به خروج سرمایه و کاهش ارزش پول در بازارهای نوظهور شود.

این صندوق گفت: بازارهای نوظهور با فشارهای تورمی بیشتر یا نهادهای ضعیف‌‌تر باید سریعا ارزها را کاهش و نرخ‌‌های بهره را افزایش دهند.