صعود طلا در روز توقف بیت‌کوین

این درحالی است که رقیب دیجیتال طلا، یعنی بیت‌کوین در محدوده ۴۱ تا ۴۳ هزار دلار توقف کرده است. حجم مبادلات بزرگ‌ترین رمزارز بازار روزبه‌روز درحال کاهش است و احتمال ریزش این رمزارز هر روز بیشتر می‌شود. اما در میان افت و خیز بازار رمزارزها، دولت‌ها سیاست‌های متفاوتی را در قبال این تکنولوژی اتخاذ می‌کنند. اخبار محلی حاکی از آن است که دولت پاکستان قصد دارد مبادلات رمزارزی را محدود کند، درحالی که در سمت دیگر دنیا و در سوئیس، اخبار تست نخستین رمزارز بانک مرکزی یا همان CBDC به‌گوش می‌رسد.

نخستین موضع پاکستان درخصوص رمزارزها در سال ۲۰۱۸ مطرح شده که در پی آن، بانک‌ها از مبادله با رمزارزها منع شدند. وجود نمایندگانی از نهادهای مختلف دولت در این دادگاه می‌تواند دید واضح‌تری از موضع دولت پاکستان نسبت به رمزارزها بدهد. تحلیلگران معتقدند که این حرکت جمعی جدید نشان می‌دهد که دولت‌‌مردان به اجماع کامل‌تری درخصوص رمزارزها رسیده‌اند. در اوایل هفته آژانس تحقیقاتی پاکستان گفته بود که در پی کلاهبرداری که برای سرمایه‌گذاران بازار رمزارزها بیش از ۱۰۰میلیون دلار هزینه در بر داشته قصد دارد تحقیقاتی را در خصوص صرافی بایننس آغاز کند.

در مقابل مواضع دولت پاکستان، اخبار منتشره از سوئیس نشان می‌دهد که دولت این کشور مراحل ابتدایی عرضه ارز دیجیتال بانک مرکزی خود را پشت سر گذاشته و آماده عرضه عمده آن است. بر اساس گزارش‌ها سه نهاد بانک مرکزی سوئیس، BIS و سازمان اوراق بهادار سوئیس تست مبادلات این رمزارز را انجام داده‌اند. در کنار این سازمان‌ها، پنج بانک دیگر نیز در آزمایش‌های اولیه این رمزارزها دست داشته‌اند.  «عرضه عمده» رمزارز بانک مرکزی صرفا به معنای واریز این رمزارزها به حساب مشتریان بانک‌‌ها نیست، این کار پیش‌تر توسط سوئیس انجام شده بود. بلکه به این معنی است که تمام زیرساخت‌های مالی کشور به شبکه بلاک‌چین بانک مرکزی متصل شوند و امکان معاوضه آنی توکن ارز دیجیتال ملی با توکنی که نشان‌دهنده یک دارایی مالی دیگر است فراهم شود تا ریسک‌های اعتباری به حداقل برسد. بانک مرکزی سوئیس معتقد است که کاربرد CBDC زمانی واضح‌تر می‌شود که تعداد زیادی از دولت‌ها به استفاده از این تکنولوژی روی آورند. این درحالی است که همه دولت‌های غربی نظری مشابه نظر سوئیس ندارند. براساس اخبار منتشر شده از مجلس انگلستان، کمیته اقتصادی این مجلس معتقد است که عرضه CBDC برای دولت انگلستان هیچ دلیل قانع‌کننده‌ای ندارد. این کمیته معتقد است که گرچه این تکنولوژی می‌تواند مزایایی برای این کشور داشته باشد، اما چالش‌های زیادی در حوزه ثبات مالی و حقوق خصوصی برای این کشور در پی خواهد داشت. ورود CBDC به عرصه مبادلات می‌تواند مزایای بسیاری برای بازار رمزارزها داشته باشد. با اتصال شبکه‌های بلاک‌چین دولتی به شبکه‌های بلاک‌چین خصوصی می‌تواند مبادلات را در سطح صرافی‌های غیر متمرکز ساده‌تر سازد. این موضوع به افزایش امنیت مبادلات رمزارزها و کاهش ریسک بازار کمک بسزایی خواهد کرد. از طرف دیگر این موضوع می‌تواند به رشد پروژه‌هایی که در حوزه مبادلات سهام بر بستر بلاک‌چین فعالیت می‌کنند کمک بسزایی داشته باشد.