هند دارای سریع‌‌ترین رشد اقتصادی در میان اقتصادهای بزرگ

به گزارش پژوهشکده پولی و بانکی و به نقل از رویترز، اقتصاد هند در سال مالی آینده همچنان سریع‌‌ترین رشد اقتصادی در میان اقتصادهای بزرگ خواهد بود. نظرسنجی اقتصادی سالانه اعلام کرد: همه شاخص‌‌های کلان نشان می‌دهند سومین اقتصاد بزرگ آسیا برای مقابله با چالش‌‌ها در موقعیت مناسبی قرار دارد که به بهبود رشد تولیدات کشاورزی و صنعتی کمک خواهد کرد. سانیو سانیال، مشاور اصلی در وزارت دارایی و نویسنده گزارش رویترز گفت: «هند باید نسبت به تورم وارداتی به دلیل افزایش قیمت جهانی انرژی محتاط باشد.» اقتصاددانان اظهار کردند: دولت و بانک مرکزی برای حمایت از رشد اقتصادی با توجه به افزایش فشارهای تورمی و تقاضای داخلی ضعیف باید تلاش‌‌های خود را متعادل کنند. با توجه به اینکه هند حدود ۸۰ درصد نیاز نفت خود را از طریق واردات تامین می‌کند، با این خطر مواجه است که تورم به تقاضای مصرف‌‌کننده آسیب برساند زیرا قیمت‌‌های جهانی نفت خام نزدیک به بالاترین حد هفت ساله خود است. اقتصاد هند پس از کاهش محدودیت‌‌های دولت برای مهار شیوع ویروس کرونا در ماه ژوئن رو به بهبودی است اما پس از افزایش موارد ابتلا به اُمیکرون بسیاری از اقتصاددانان و صندوق بین‌المللی پول، برآوردهای رشد اقتصادی را از ۱۱ درصد به ۹درصد کاهش دادند. به گفته نیرمالا سیتارامان، وزیر دارایی هند، مصرف خصوصی که تقریبا ۵۵ درصد از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌دهد، در زمان افزایش سطح بدهی خانوارها ضعیف باقی می‌‌ماند و قیمت‌‌های خرده‌فروشی از زمان شروع شیوع ویروس کرونا در اوایل سال ۲۰۲۰ افزایش یافته است. او همچنین درباره خطرات ناشی از تورم جهانی و اختلالات مرتبط با بیماری همه‌‌گیر هشدار داد. وزارت دارایی هند پیش‌‌بینی کرده است اقتصاد این کشور برای سال مالی که از آوریل شروع می‌شود، ۸ تا ۵/ ۸ درصد رشد داشته باشد و این کمتر از ۲/ ۹ درصد پیش‌‌بینی‌‌ در سال جاری است، زیرا این کشور با افزایش موارد کووید-۱۹ و افزایش فشار تورمی مقابله می‌کند اما رشد اقتصادی هند با این سرعت در سال مالی آینده همچنان سریع‌‌ترین رشد اقتصادی در میان اقتصادهای بزرگ خواهد بود.

تولید ناخالص هند از ۳ تریلیون دلار گذشت

همچنین بر اساس اخبار دیروز، آنانتا ناگزواران، مشاور ارشد اقتصادی هند ابراز امیدواری کرد این کشور تا سال مالی ۲۰۲۶ با رشد ۸ تا ۹ درصدی به یک اقتصاد ۵ تریلیون دلاری تبدیل شود و گفت: تولید ناخالص داخلی تاکنون از ۳ تریلیون دلار عبور کرده است. به گزارش «ایسنا»، نارندرا مودی نخست وزیر هند نیز در سال ۲۰۱۹ پیش‌بینی کرده بود هند تا سال ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۵ به یک اقتصاد پنج تریلیون دلاری و یک قدرت اقتصادی جهانی تبدیل شود و می‌تواند سومین اقتصاد بزرگ جهان باشد. روپیه هند با توجه به تغییر نرخ ارز و با توجه به آنچه در جهان توسعه‌‌یافته می‌‌گذرد، ثابت تا قوی باقی می‌‌ماند. بنابر این اگر فرض کنیم تا سال ۲۰۲۵ تا ۲۰۲۷ باید به ۵ تریلیون دلار برسد و مسیر تولید ناخالص داخلی ۸ تا ۹ درصد را حفظ کند به رشد تولید ناخالص داخلی پیش‌‌بینی شده خواهد رسید. در ادامه به شرحی از وضعیت رمز ارزها در این کشور پرداخته شده است.

مالیات ۳۰ درصدی از معاملات رمزارزها

خرید رمزارزها و NFT‌ها در هند با وجود فشارهای نظارتی در حال افزایش بوده است. صرافی بایننس ماه گذشته گفت حجم معاملات سالانه در پلتفرم آن از ۴۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ فراتر رفته که نسبت به سال ۲۰۲۰، ۱۷۳۵ درصد رشد داشته است. به گزارش «ایبنا» و به نقل از گزارش راشاتودی، نیرمالا سیتارامان، وزیر دارایی هند، در هفته جاری گفت بانک مرکزی هند ارز دیجیتال خود را در اول ماه آوریل راه‌‌اندازی خواهد کرد. او افزود: این کشور قصد دارد از درآمد حاصل از انتقال دارایی‌‌های مجازی، مالیات با نرخ ۳۰ درصد بگیرد. برای ثبت جزئیات تمام این تراکنش‌‌های رمزارز، این وزیر پیشنهاد کرد یک درصد کسر مالیات در مبدأ برای پرداخت‌‌های مربوط به خرید دارایی‌‌های مجازی کاهش یابد. او در ادامه با اشاره به اینکه هیچ گونه کسر هزینه یا کمک هزینه در حین محاسبه چنین درآمدی به جز هزینه خرید مجاز نخواهد بود، گفت: علاوه بر این، زیان بیشتر ناشی از انتقال دارایی دیجیتال را نمی‌توان با هیچ درآمد دیگری جبران کرد. وزیر دارایی هند گفت: افزایش چشمگیری در تراکنش دارایی‌‌های دیجیتال مجازی وجود دارد. بزرگی و فراوانی این معاملات، ارائه رژیم مالیاتی خاصی را ضروری کرده است. بانک مرکزی هند مدت‌هاست روی استراتژی پیاده‌‌سازی مرحله‌‌ای کار می‌کند که می‌تواند وابستگی بالای کشور را به پول نقد کاهش دهد. به گفته وزیر دارایی، راه‌‌اندازی روپیه دیجیتال، رونق زیادی به اقتصاد دیجیتال خواهد داد و منجر به سیستم مدیریت ارز کارآمدتر و ارزان‌‌تر می‌شود.