Untitled-2

روز پنج‌شنبه هفته گذشته، اعلام تورم 5/ 7 درصدی آمریکا شوک سنگینی به اقتصاد جهانی وارد کرد. این رقم از عدد پیش‌‌بینی شده برای ژانویه یعنی 3/ 7 درصد نیز بیشتر بود. آخرین باری که آمریکا این سطح از تورم را شاهد بود، فوریه سال 1982، یعنی چیزی حدود 40 سال پیش بود. پیش از این، بسیاری از تحلیلگران اقتصادی به فدرال رزرو اخطار داده بودند که باید هرچه زودتر سیاست‌های انبساطی خود را پایان دهند، اما ظاهرا فدرال رزرو رشد اقتصادی و فرار از آسیب‌‌های رکود حاصل از کرونا را به تبعات چاپ پول و آسیب‌‌های تورم ترجیح داده و اکنون اقتصاد آمریکا شاهد نتایج سیاست‌های انبساطی فدرال رزرو است.

علت ایجاد تورم در آمریکا

علل متعددی برای مساله تورم در آمریکا مطرح می‌شود، اما می‌توان از کمک‌‌های مالی دولت آمریکا در دوران کرونا به عنوان اصلی‌‌ترین عامل آن یاد برد. طی دوران پاندمی کرونا، دولت آمریکا به هر خانواده آمریکایی بر اساس شرایط آنها بین 600 تا 2 هزار دلار کمک نقدی پرداخت کرد. بر اساس آمارها، طی سال 2021، دولت بایدن 5 تریلیون دلار کمک نقدی را تصویب کرد که 4 تریلیون دلار آن توسط نهادهای گوناگون تابه‌حال خرج شده و به نظر می‌‌رسد با توجه به تورم آمریکا، یک تریلیون دلار باقی‌‌مانده احتمالا خرج نشود. عامل دوم شیوع ویروس کرونا و آسیب به زنجیره تامین بود. طی این دوران، نیروی حرفه‌‌ای بسیاری از شرکت‌ها آسیب دید و دورکاری نیز برنامه‌‌ریزی‌‌های تولیدی را به تعویق انداخت. این موضوع باعث شد تامین کالا در سطح بازار با مشکل مواجه شده و قیمت‌‌ها افزایش یابد. کاهش نیروی کار فعال باعث شد قیمت نیروی کار در بازار کار این کشور افزایش داشته و تقاضای افزایش دستمزد، عامل سوم تورم در دوران پاندمی بود. برخی نیز افزایش قیمت حامل‌‌های انرژی در سطح جهانی را عامل چهارم افزایش قیمت‌‌ها می‌‌دانند. با افزایش قیمت حامل‌‌های انرژی به خصوص گازوئیل، قیمت تمام شده ارسال کالا به نقاط مختلف کشور ایالات متحده افزایش یافت که در نتیجه موجب بالاتر رفتن قیمت‌‌ها شد.

بررسی تورم آمریکا

بر اساس گزارش منتشر شده، حامل‌‌های انرژی همچنان در صدر تورم‌‌ کالاهای مصرفی بودند. این دسته از کالاها در ماه ژانویه 27 درصد افزایش قیمت داشته‌‌اند که در این میان، گازوئیل با 40 درصد رشد، بیشترین افزایش قیمت را میان حامل‌‌های انرژی تجربه کرده است. مسکن طی این ماه 4/ 4 درصد افزایش داشته که این رقم در ماه دسامبر سال 2021، معادل 1/ 4 درصد بوده است. هزینه مواد خوراکی طی این ماه با رشد 7 درصدی مواجه شده است. در بخش خودروها نیز خودروهای صفر کیلومتر 12 درصد و خودروهای کارکرده نیز با تورم 40 درصدی روبه‌رو بوده‌‌اند. بدون درنظر گرفتن بخش مواد غذایی و حامل‌‌های انرژی، تورم آمریکا عدد شش درصد را ثبت می‌‌کند. با تعدیل فصلی فاکتورهای تورم، بیشترین اثر بر شاخص تورم از سوی خودروهای کارکرده بوده و کمترین اثر نیز از سوی افزایش قیمت خوراک‌‌های خارج از خانه بوده است. تعدیل فصلی فاکتورهای تورم تعدیلی است که به موجب آن عوامل غیر مستقیم اثرگذار بر قیمت مانند تاثیرات آب و هوایی، تعطیلات کاری و... تعدیل می‌شوند.