Untitled-3

روز گذشته شاخص بازار ارز در کانال جدید 25 هزار تومانی به روند کاهشی خود ادامه داد. در شرایط کنونی که طبق نظر تحلیلگران سیاسی حصول توافق جدید بین ایران و قدرت‌های جهانی از هر زمان دیگری محتمل‌تر است، پیش‌بینی فعالان بازار ارز نسبت به آینده کوتاه‌مدت قیمت دلار همچنان کاهشی است. این انتظارات از حصول مجدد توافق هسته‌ای درکنار انتشار اخبار مثبت در همین حوزه سبب شد اسکناس آمریکایی پس از حدود 7 ماه به سطح قیمتی 25 هزار و 600 تومان برسد. کارشناسان و تحلیلگران بازار ارز تهران نیز از سه عامل: «انتظار بازار در راستای مشاهده نتیجه مذاکرات هسته‌ای وین»، «نزدیک شدن به روز‌های پایان سال و بسته شدن حساب معامله‌گران کلان ارزی» و «کاهش حجم معاملات به‌واسطه تحرکات کاهشی هفته‌های اخیر دلار» در توضیح کاهش چشمگیر تقاضا در بازار ارز سخن گفتند. بررسی‌های به‌عمل آمده از هسته مرکزی بازار ارز نیز حاکی از آن است که اختلاف قیمت محسوسی بین نرخ معاملات حضوری در بازار و نرخ‌های ارائه شده توسط گروه‌ها و کانال‌های مجازی وجود دارد. عده‌ای از تحلیلگران بازار ارز اختلاف قیمت مذکور را به سبب سخت‌تر شدن معاملات در فضای کنونی بازار دانستند و همچنین معتقدند که فروشندگان در راستای تبدیل سرمایه دلاری خود به ریال با اندک خریداران موجود در بازار سازش می‌کنند.

دیروز یکشنبه اول اسفند ماه قیمت شاخص بازار ارز پس از حدود 7 ماه به پله‌های میانی کانال 25 هزار تومانی رسید. دلار که در نخستین روز هفته جاری توانسته بود با کمک اخبار مثبت سیاسی و افزایش انتظارات کاهشی به مرز دو کانال 26 و 25 هزار تومانی نزدیک شود. در روز دوم هفته نیز به حرکت نزولی خود ادامه داد. معامله‌گران که در ساعات پایانی بازار روز شنبه دلار را در نرخ 25 هزار و 950 تومان معامله کرده بودند، نخستین معاملات خود در بازار روز گذشته را در سطح قیمتی 25 هزار 900 تومان آغاز کردند. این حرکت کاهشی در ادامه روز شدت بیشتری گرفت به صورتی که در ظهر روز گذشته معاملات دلاری بازار ارز تهران در رقم 25 هزار و 750 تومان انجام شد. اما این پایان کار روند کاهشی روز یکشنبه نبود و قیمت دلار در آخرین معاملات دیروز به رقم 25 هزار و 600 تومان رسید که نسبت به نرخ روز شنبه 350 تومان پایین‌تر بود.  انتشار اخبار مثبت سیاسی در کنار انتظارات کاهشی جامعه از آینده بازار ارز را می‌توان از عوامل مهم روند کاهشی مذکور دانست. اما شنیده‌ها از هسته مرکزی بازار ارز تهران خبر از کاهش چشمگیر میزان تقاضا و انجماد معاملات روز‌های اخیر این بازار می‌دهد. عده‌ای کارشناسان و تحلیلگران بازار ارز به سه عامل مهم در توضیح این کاهش حجم تقاضا اشاره کردند.

 عامل اول، انتظار بازار در راستای مشاهده نتیجه مذاکرات هسته‌ای وین: کارشناسان بر این باورند که اکثریت فعالان بازار ارز تهران در انتظار مشاهده نتیجه دور هشتم مذاکرات هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی از انجام معاملات خودداری کرده و در انتظار ثبات نسبی قیمت دلار ‌هستند که این مساله خود عامل مهمی در راستای کاهش حجم تقاضا در بازار است.

عامل دوم، نزدیک شدن به روز‌های پایان سال و بسته شدن حساب معامله‌گران کلان ارزی: عده دیگری از کارشناسان نیز با اشاره به نزدیک شدن به روز‌های پایانی سال معتقدند عمده شرکت‌های فعال در زمینه صادرات و واردات که از بزرگ‌ترین متقاضیان ارز در ایران محسوب می‌شوند، در روز‌های پایانی سال مشغول رسیدگی به حساب‌های خود بوده و از انجام معاملات جدید خودداری می‌کنند.

عامل سوم، کاهش حجم معاملات به واسطه روند کاهشی هفته‌های اخیر دلار: عده دیگری از تحلیلگران نیز با اشاره به واکنش جامعه نسبت به روند‌های کاهشی نرخ ارز بر این باورند که کاهش حجم معاملات و در نتیجه آن کاهش تقاضا در بازار ارز روز‌های گذشته می‌تواند در نتیجه واکنش مستقیم جامعه و معامله‌گران نسبت به روند‌های کاهشی و کانال‌شکنی‌های دو ماه اخیر اسکناس آمریکایی باشد. برخی‌ها منتظرند که دلار به کف قیمتی برسد و از معاملات دست می‌کشند.  قیمت هر قطعه سکه امامی نیز در بازار دیروز با 70 هزار تومان کاهش نسبت به نرخ روز شنبه به سطح قیمتی 11 میلیون و 770 هزار تومان رسید.