فرصت کوتاه تنفس دلار

روز گذشته بود که چندتن از فعالان رسانه‌های داخلی در شبکه‌های اجتماعی خود خبر دادند که وزارت خارجه دستوری مبنی بر معرفی خبرنگار جهت اعزام به وین و مخابره اخبار توافق هسته‌ای جدید، به رسانه‌های مختلف داخلی صادر کرده است. اما این خبر که می‌تو‌انست نشانگر قطعی شدن نتیجه دور هشتم مذاکرات هسته‌ای باشد در ساعات میانی روز گذشته تکذیب شد. با این حال جمع کثیری از فعالان اقتصادی بر این باورند که انتشار این اخبار و وجود زمزمه‌هایی از قطعی شدن حصول توافق هسته‌ای در روز‌های آینده می‌تواند حاکی از انتظارات مثبت جامعه و بازار نسبت به روند دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌ها و در نتیجه آن بهبود نسبی شرایط اقتصادی کشور باشد.

دیروز دوشنبه ۲ اسفند ماه بازار ارز تهران با افزایش قیمت کار خود را آغاز کرد. نرخ شاخص بازار ارز که از ابتدای هفته جاری توانسته بود با عبور از حمایت کانال ۲۶ هزار تومانی وارد کانال ۲۵ هزار تومانی شود، در روز سوم هفته از ادامه دادن به این روند کاهشی دست کشید و خود را به مرز دو کانال مذکور رساند. معامله‌گران ارزی بازار تهران در روز گذشته معاملات دلاری خود را در سه سطح قیمتی متفاوت ۲۵ هزار و ۷۰۰، ۸۵۰ و ۹۵۰ تومانی به ترتیب در صبح، ظهر و عصر دیروز انجام دادند. برخی از تحلیلگران بازار افزایش قیمت روز گذشته را آخرین تلاش‌های افزایشی دلار پیش از اعلام نتیجه نهایی مذاکرات هسته‌ای وین دانسته و روند افزایشی مذکور را زمان تنفس دلار پیش از شروع روند کاهشی دیگر خواندند.

در نهایت دلار در عصر روز گذشته با ۳۵۰ تومان افزایش قیمت نسبت به نرخ روز یکشنبه به سطح قیمتی ۲۵ هزار و ۹۵۰ تومان رسید.

تحلیلگران و کارشناسان بازار ارز تهران اما در واکنش به روند قیمتی شاخص بازار ارز در روز دوشنبه، افزایش قیمت صورت گرفته در این روز را با تحرکات دلار در سه کانال ۲۶، ۲۷ و ۲۸ هزار تومانی مقایسه کردند. این افراد بر این باورند که با مشاهده روند قیمتی این ارز در سه کانال مذکور می‌توان دریافت که تنفس روز گذشته دلار واکنش طبیعی اسکناس آمریکایی به کانال‌شکنی روز‌های ابتدایی هفته بوده است. چرا که در دیگر کانال‌شکنی‌های این ارز طی دو ماه اخیر نیز بازار ارز شاهد افزایش قیمت‌های اندک پس از عبور از مرز هر کانال بوده است.

دیروز اخبار منتشر شده از فضای مذاکرات هسته‌ای نیز توجهات بسیاری را به خود جلب کرد. روز گذشته توسط چند تن از فعالان رسانه‌ای کشور شایعاتی مبنی بر دستور معرفی خبرنگار وزارت خارجه به رسانه‌ها جهت همراهی با امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه، در سفر پیش روی این مقام مسوول به وین منتشر شد. این شایعات که می‌توانست خبر از قطعیت حصول توافق در روز‌های آتی را داشته باشد در بعدازظهر دیروز توسط چندی از منابع مطلع تکذیب شد. براساس این تکذیبیه وزیر امور خارجه هفته بعد برای دیدار و رایزنی با مقامات چند کشور آفریقایی عازم قاره آفریقا خواهد شد.

از سوی دیگر نیز دیروز میخاییل اولیانوف، مذاکره‌کننده ارشد روسیه در دور هشتم نشست‌های ایران و گروه ۱+۴، طی پیامی توییتری اعلام کرد: به نظر من، توافق تا پایان فوریه (حداکثر ۹ روز آینده) نهایی می‌شود. کارشناسان سیاسی-ارزی بازار تهران نیز با بررسی اخبار مذکور از شمارش معکوس بازار ارز برای شروع روند‌های کاهشی مرتبط با حصول توافق هسته‌ای سخن گفتند. هر قطعه سکه امامی نیز در روز گذشته با ۳۰ هزار تومان افزایش قیمت به رقم ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید.