بزرگ‌ترین رشد بیت‌کوین در2022

به نظر می‌رسد بحران بازارهای سهام و اقتصاد متزلزل در روسیه و اوکراین معامله‌گران این بازارها را به سمت بازار رمزارزها سوق داده است.  روبل روسیه روز به روز به موجب جنگ، ارزش خود را در برابر دلار از دست می‌دهد. بر‌اساس آمار معاملات در صرافی‌های روسیه، هر یک دلار آمریکا تا ۱۱۱ روبل روسیه نیز معامله شده است. درحال حاضر بهای دلار در برابر روبل ۱۰۳ واحد است، اما آمار صرافی‌های رمزارز روسیه نشان می‌دهد که هر یک واحد از استیبل‌کوین تتر در مقابل روبل، حدود ۳۰ درصد گران‌تر از خود اسکناس دلار معامله می‌شود. هجوم مردم روسیه به خرید دلار موجب تضعیف شدید اقتصاد روسیه شده و بانک مرکزی برای جلوگیری از ریزش بیشتر ارزش روبل در تلاش است تا اسکناس‌های موجود در سطح بازار را، خود خریداری کرده تا بیش ‌از این با بحران ارزی مواجه نشوند.

در سمت اوکراین نیز به علت سخت‌تر شدن شرایط جنگ، بانک میزان برداشت و نقل و انتقال پول را برای شهروندان محدود کرده‌اند. این موضوع باعث شده پناهندگانی که قصد خروج از کشور را دارند به خرید رمزارزها روی آورند. آنان به راحتی می‌توانند با تبدیل دارایی‌های خود به رمزارزها، بدون نگرانی از نابودی آنها در طول سفر و خروج از کشور، آن سوی مرزها دوباره رمزارزهای خود را به وجه نقد تبدیل کنند. به نظر می‌رسد بر اساس آمارها در طول جنگ، حدود ۳۶ میلیون دلار کمک از طریق رمزارزها به اوکراین ارسال شده است. بر اساس داده‌های فورکست نیوز، اوکراین مجموعا ۱۱۳ واحد بیت‌کوین و ۲۰۰۱ واحد اتریوم دریافت کرده که ارزشی برابر با ۱۰ میلیون دلار دارد. غیر از این‌ها، صرافی بایننس ۱۰ میلیون دلار دیگر را در قالب رمزارز به سازمان‌های مردم‌نهاد اوکراین کمک کرده است. علاوه بر اینها کمک‌های پراکنده‌ای نیز به NGOها اعطا شده است.

به نظر می‌رسد با توجه به عواقب جنگ، سرمایه‌گذاران سرمایه‌های خود را به سمت بازار طلا و بازار رمزارزها سوق داده تا بتوانند از سرمایه‌های خود در برابر آثار اقتصادی جنگ محافظت کنند. وضع تحریم‌های سنگین علیه روسیه این کشور را به‌شدت در معرض طرد شدن اقتصادی قرار داده است. البته باید این موضوع را مد نظر داشت که به علت وابستگی شدید اروپا به نفت روسیه، کشورهای این ناحیه چندان علاقه زیادی به تحریم روسیه ندارند و برخی کشورها مانند آلمان به‌شدت در برابر این تحریم‌ها مقاومت می‌کنند. اما آنچه مشخص است در صورت سخت‌تر شدن تحریم‌ها روسیه به استفاده از رمزارزها برای مبادلات تجاری خود روی خواهد آورد.

روس‌ها در گذشته هم برای برخی مبادلات خود مانند مبادله کالای نظامی با چین، از رمزارزها استفاده می‌کردند و تا سال ۲۰۱۸ و پیش از ریزش بازار، بیت‌کوین مهم‌ترین ابزار معاملاتی دلالان سلاح بین این دو کشور بود. حال ممکن است تحریم‌ها هم موجب رشد بازار رمزارزها شده یا ممکن است به ریزش آن دامن بزنند. کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اتحادیه اروپا گفته است برای جلوگیری از دورزدن تحریم‌ها توسط روسیه، باید هرچه زودتر حوزه رمزارزها قانون‌گذاری شود. در این صورت ممکن است که بازار به چنین قانون‌گذاری‌های سختگیرانه‌ای واکنش داده و معامله‌گران بیشتری از بازار خارج شوند.