جهش طلا از ایستگاه اوکراین

در گزارش گلدمن ساکس ذکر شده که کالاهایی که روسیه از تولیدکنندگان اصلی آن است، احتمالا بیشتر تحت تاثیر تورم قرار گیرند. این کالاها عبارتند از: نفت، گاز، آلومینیوم، پالادیوم، نیکل، گندم و ذرت.

در این گزارش که گلدمن ساکس در روز یکشنبه منتشر کرده است، ذکر شده که دامنه اقدامات احتمالی سیاسی در آینده بسیار بزرگ است. این اقدامات می‌تواند از گسترش فعالیت‌های نظامی، تحریم‌های سنگین به ویژه در حوزه انرژی و اولتیماتوم بین‌المللی برای اجرای آتش‌بس متفاوت باشد.

این بانک معتقد است که تشدید تنش اخیر با روسیه خطرات رکود تورمی آشکاری را برای کل اقتصاد ایجاد می‌کند. افزایش قیمت کالاهای اساسی به خصوص حامل‌های انرژی موجب شده قیمت پیش‌بینی شده برای طلا در ماه‌های آینده تا ۲۱۵۰ دلار به‌ ازای هر اونس افزایش یابد. به عقیده تحلیلگران این بانک، روسیه از طلا به عنوان اهرمی برای کنترل بحران پولی خود استفاده خواهد کرد. نقش منحصر‌به‌فرد طلا به عنوان ابزار مبادله ارزش، آخرین راه‌حل روسیه بوده و در صورتی آشکار خواهد شد که محدودیت‌های دسترسی بانک مرکزی روسیه به ذخایر فراساحلی این کشور باعث شود تا از ذخایر بزرگ طلای داخلی خود برای ادامه تجارت خارجی، به احتمال زیاد با چین، استفاده کند. بر اساس آمارها، میزان ذخایر طلای بانک مرکزی روسیه ۲۲۹۸ تن است. پیش‌بینی‌های این بانک برای قیمت یک ماهه نفت‌خام برنت از ۹۵ دلار به ۱۱۵ دلار در هر بشکه افزایش داشته است و همچنین تاکید داشته که روسیه با شروع تحریم‌های غرب منزوی‌تر می‌شود. این بانک اکنون انتظار دارد که تورم سالانه در پایان سال جاری به ۷/ ۳ درصد برسد. برآورد قبلی آن ۱/ ۳ درصد بود. با توجه به این موضوع، گلدمن تخمین می‌زند که شاهد هفت افزایش نرخ در سال ۲۰۲۲ و چهار افزایش نرخ بهره دیگر در سال ۲۰۲۳ باشیم. اما برخی تحلیلگران نیز هستند که عقیده دارند که جنگ عامل اصلی رشد طلا نیست. به عقیده این گروه علت رشد طلا در سال جاری می‌تواند خود بحث تورم باشد. Heraeus، شرکت اروپایی فلزات گران‌بها، در گزارشی که روز دوشنبه منتشر کرد، با اشاره به تغییرات قیمتی طلا در سال ۲۰۱۴ و زمانی که روسیه ناحیه کریمه را تحت تصرف خود درآورد، اذعان کرد که عقب‌ماندگی طلا نسبت به تورم مهم‌ترین عاملی است که می‌تواند موجب رشد طلا شود و عواملی چون جنگ و درگیری همه زودگذر بوده و اثر آنها دائمی و ثابت نیست.

بر اساس استدلال آنها، در زمان‌ افزایش تنش‌ها میان اوکراین و روسیه، قیمت‌ها در سطح جهان در موج صعودی قرار گرفتند، اما از فتح شبه‌جزیره کریمه و الحاق آن به روسیه، نوسان‌ها آرام گرفت و قیمت‌ها نیز کاهش داشت. آنان معتقدند که درگیری‌ها در اوکراین تا زمانی که ادامه‌دار باشد می‌تواند قیمت طلا را بالا نگه دارد، اما با کاهش تنش‌ها به هر دلیل، ناگهان زیر طلا خالی خواهد شد. در نتیجه به عقیده این گروه هرچند با آغاز جنگ، قیمت دارایی‌های امن مانند طلا سیر صعودی را پشت می‌گذارند، اما در صورت خاتمه جنگ، آنچه می‌تواند بر قیمت طلا موثر باشد میزان تورم و مقدار موفقیت سیاست‌های فدرال رزرو در طول سال است.