16

یکی از ابعاد اقتصادی که تحت تاثیر قرار گرفته قیمت غلات است. روز پنج‌شنبه هفته گذشته، قیمت گندم با حدود 6 درصد افزایش، به بالاترین سطح خود از زمان بحران سال 2008 رسید. معاملات گندم در بازارهای جهانی بر مبنای واحد اندازه‌‌گیری بوشل بیان می‌شود. هر یک بوشل حدود 21/ 27 کیلوگرم گندم را شامل می‌شود و قیمت‌‌های بیان شده در سطح جهان به ازای هر 100 بوشل گندم است. با گذشت حدود 10 روز از درگیری‌‌های میان روسیه و اوکراین، قیمت 100 بوشل گندم (حدود 7/ 2 تن) تقریبا 40 درصد افزایش داشته است. در آخرین ساعات معاملاتی هفته گذشته قیمت گندم به 1118 دلار رسید و بر قله 14 ساله خود ایستاد. اوکراین و روسیه در کنار هم حدود 14 درصد از تولید آرد جهان را بر عهده داشتند. علاوه بر نقش مهم در تولید گندم، حدود 29 درصد از صادرات گندم در سطح جهان را نیز انجام داده که 17 درصد آن توسط روسیه و 12 درصد آن توسط اوکراین تامین می‌شد.

 براساس گزارش وزارت کشاورزی آمریکا، در سال جاری اوکراین می‌توانست به بزرگ‌ترین صادرکننده آرد در سطح جهان تبدیل شود و این درحالی بود که این مقام تاکنون در اختیار روسیه بوده اما میزان صادرات این کشور درحال کاهش بود. درحالی که تانک‌‌های روسی مزارع کشاورزی اوکراین را در‌می‌‌نوردند، این فقط اوکراین نیست که آسیب می‌‌بیند. جنگ، آسیب شدیدی را به زنجیره تامین کالاها وارد کرد. زنجیره تامین کالاها که هنوز آثار شیوع ویروس کرونا به‌طور کامل در آن بهبود نیافته است، اکنون ناچار است با تبعات جنگ نیز دست و پنجه نرم کند. بر اساس آمارها در سال گذشته، تورم مواد غذایی در سطح جهان حدود 28 درصد بوده است. با توجه به افزایش روزافزون قیمت حامل‌‌های انرژی به‌‌ویژه گاز طبیعی، به نظر می‌‌رسد سال اقتصادی سختی در پیش باشد.

جنگ درحالی موجب رشد قیمت‌‌ها شده که هیچ ‌‌یک از سیاستگذاران در سطح جهان توقع بروز اتفاقاتی همچون جنگ را نداشتند و به نظر می‌‌رسد درحال بازبینی در سیاست‌های خود باشند. به هر حال کاهش عرضه کالا در سطح جهانی به‌دلیل جنگ و اعمال تحریم‌های شدید علیه روسیه موجب شده که ترس بر بازارهای جهانی چیره شود. به نظر می‌‌رسد به‌دلیل چنین اتفاق غیرمنتظره‌‌ای، سرمایه‌‌گذاران و معامله‌‌گران بازارهای جهانی چندان انتظار ندارند که دولت‌ها بتوانند در برابر تورم اقدام موثری انجام دهند؛ در نتیجه پیش‌‌بینی می‌شود استقبال از دارایی‌‌های امن مانند طلا افزایش یابد. رشد طلا در روزهای اخیر و تثبیت قیمت بالای 1900 دلار نشان می‌دهد که انتظارات تورمی فعالان بازار بالا رفته و آنان تلاش دارند با قرار دادن طلا در سبد خود،  از بخشی از ریسک سرمایه‌‌گذاری‌‌هایشان بکاهند. در روزهای آتی جلسات فدرال رزرو درباره نرخ بهره از اهمیت بسزایی برخوردار خواهد بود. گرچه هم‌‌اکنون جنگ به یکی از ترند‌‌های تاثیر‌‌گذار بر بازارهای جهانی تبدیل شده است، اما هیچ‌گاه سیاست‌های اقتصادی دولت آمریکا برای معامله‌‌گران کم‌‌اهمیت نخواهد شد.