Untitled-2

دیروز یکشنبه 15 اسفند ماه روند کاهشی شاخص بازار ارز تداوم یافت. پس از شروع سیگنال‌های سیاسی مثبت در خصوص مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+4 در اواخر هفته گذشته دلار روند کاهشی جدیدی را آغاز کرد. این روند کاهشی در مرحله اول خود در روز شنبه توانست قیمت هر اسکناس دلار آزاد در بازار تهران را از کانال 26 هزار تومانی خارج کرده و به سطح قیمتی 25 هزار و 850 تومان برساند. طبق مشاهده تلاش‌های پیشین اسکناس آمریکایی در جهت حضور در کانال 25 هزار تومانی گمانه‌هایی از افزایش قیمت و بازگشت مجدد نرخ این ارز به کانال 26 هزار تومانی در روز یکشنبه مطرح شد که با صورت پذیرفتن نخستین معاملات دلاری بازار دیروز این احتمالات رد شد. معامله‌گران ارزی بازار تهران در نخستین ساعات روز گذشته اسکناس آمریکایی را با 200 تومان کاهش نسبت به نرخ روز شنبه در رقم 25 هزار و 650 تومان معامله کردند. در ادامه روز قیمت دلار مجددا کاهش یافت به صورتی که معاملات دلاری ظهر روز گذشته در سطح قیمتی 25 هزار و 450 تومان انجام شد. اما در ساعات پایانی بازار روز شنبه این نرخ مقداری افزایش داشت و در نهایت قیمت اسکناس آمریکایی در روز یکشنبه با 300 تومان کاهش نسبت به نرخ روز شنبه در رقم 25 هزار و 550 تومان ثبت شد.

مهم‌ترین مانع در جهت احیای برجام در حال برطرف شدن است. طبق بیانیه‌ مشترک سازمان انرژی اتمی کشور و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در راستای سفر رافائل گروسی مدیرکل این نهاد منتشر شد، ایران و آژانس به توافقی در زمینه حل مسائل پادمانی طی 4 ماه آینده رسیده‌اند. مساله مذکور می‌تواند عامل مهمی در راستای احیای قرارداد برجام بوده و تحلیلگران بازار ارز کاهش قیمت صورت گرفته در بازار روز گذشته را در راستای همین خبر می‌دانند.

 فعالان ارزی پیش‌بینی‌های گوناگونی را از آینده قیمت دلار پس از انعقاد توافق احتمالی مطرح می‌کنند. عده‌ای از این افراد از کانال‌های زیر 20 هزار تومان و عده دیگری از عدم واکنش چشمگیر دلار سخن می‌گویند. اما اکثریت این افراد بر قرار گرفتن نرخ این ارز در یکی از پله‌های بازه 20 تا 25 هزار تومانی اتفاق نظر دارند.

هر قطعه سکه امامی نیز با 35 هزار تومان افزایش قیمت نسبت به نرخ روز شنبه به سطح قیمتی 11 میلیون و 935 هزار تومان رسید.