Untitled-1

فعالان بازار ارز از افزایش میزان تقاضای خرید برای اسکناس آمریکایی در بازار روز گذشته سخن گفتند. عده‌ای از تحلیلگران ارزی بازار تهران نیز با اشاره به فضای خلوت رسانه‌ها و کمبود اخبار جریان‌ساز حول محور مذاکرات هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی از شرایط مناسب معامله‌گران افزایشی در راستای افزایش قیمت دلار در بازار آزاد سخن گفتند. طبق بررسی‌های به عمل آمده از هسته مرکزی بازار ارز تهران انتظارات فعالان این بازار از آینده نرخ دلار مثبت و کاهشی است. این در حالی است که اندک اخبار منتشر شده از فضای مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+4 حاکی از ادامه داشتن این نشست‌ها است. دیروز سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه کشور اعلام کرد که همچنان موارد حل نشده‌ای در مذاکرات وجود دارد. وی همچنین افزوده است که «نقاط اختلافی باقی‌مانده از تعداد انگشتان یک دست هم کمتر‌ است.» تحلیلگران سیاسی-اقتصادی بازار تهران نیز با اشاره به سخنان این مقام مسوول از احتمال مشاهده روند‌های افزایشی کوتاه مدت برای دلار سخن گفتند.

دیروز دوشنبه 16 اسفند بازار ارز تهران با جبران کاهش قیمت صورت گرفته در روز یکشنبه فعالیت خود را آغاز کرد. معامله‌گران ارزی بازار تهران که در ساعات پایانی بازار روز یکشنبه از نرخ‌هایی حوالی 25 هزار و 500 تا 25 هزار و 600 تومان برای فروش اسکناس آمریکایی سخن می‌گفتند، با شروع بازار روز دوشنبه نخستین معاملات دلاری خود را در سطح قیمتی 25 هزار و 650 تومان انجام دادند. این افزایش نرخ 50 تومانی نسبت به روز یکشنبه آغازگر روند افزایشی جدیدی برای شاخص بازار ارز بود. به صورتی که در ادامه روز و حوالی ظهر دوشنبه قیمت هر برگ دلار آزاد در بازار سبزه میدان به رقم 25 هزار و 750 تومان رسید. این پایان کار نوسان افزایشی دلار در روز گذشته نبود و این ارز تا پایان ساعات بازار روز گذشته، مجددا شاهد افزایش نرخ بود. اما از جمله مسائل قابل اهمیت بازار دیروز می‌توان به عدم خروج نرخ دلار از کانال 25 هزار تومانی اشاره کرد. این عدم خروج از کانال جدید در حالی رخ داده است که با بررسی دو تلاش پیشین شاخص بازار ارز در جهت حضور در کانال 25 هزار تومانی، مشاهده می‌شود که این ارز تمایلی به ماندگاری در کانال مذکور نداشته و پس از یک روز حضور در این کانال مجددا به کانال قیمتی بالاتر باز می‌گردد. روز گذشته اما سومین حضور متوالی شاخص بازار ارز در کانال 25 هزار تومانی ثبت شد.  

در نهایت قیمت هر برگ اسکناس دلار آزاد در بازار دیروز با 300 تومان افزایش قیمت نسبت به نرخ روز یکشنبه به سطح قیمتی 25 هزار و 850 تومان رسید. تحلیلگران سیاسی- اقتصادی بازار تهران نیز با اشاره به فضای خالی رسانه‌ها از اخبار مثبت و همچنین انتشار سیگنال‌هایی مبنی بر ادامه‌دار بودن مذاکرات از وجود فضای مناسب برای معامله‌گران افزایشی در جهت افزایش قیمت دلار سخن گفتند. در روز‌های گذشته ابوالفضل عمویی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ضمن اشاره به آمادگی متن اصلی توافق‌نامه احتمالی از وجود یک یا دو موضوع اختلافی سخن گفت. وی در همین راستا افزود‌: با وجود اینکه متن اصلی توافق‌نامه احتمالی آماده شده اما سر یکی، دو موضوع هنوز اختلاف نظر وجود دارد و تا زمانی که این موضوعات حل نشود ایران آمادگی برای امضای هیچ توافق‌نامه‌ای را نخواهد داشت. با این حال برخی از کارشناسان بازار ارز احتمال مشاهده افزایش نرخ چشمگیر دلار تا انتهای سال جاری را دور از ذهن دانسته و از فضای مثبت انتظارات جامعه و بازار نسبت به نرخ این ارز سخن گفتند. هر قطعه سکه امامی نیز با 155 هزار تومان افزایش قیمت نسبت به نرخ روز یکشنبه به سطح قیمتی 12 میلیون و 90 هزار تومان رسید.