Untitled-2

سیاست‌های اقتصادی دولت‌ها در پی شیوع ویروس کرونا که برای جلوگیری از رکود اقتصادی اتخاذ شده بودند، اکنون بحران جهانی تورم را ایجاد کرده‌اند. در روزهای ابتدایی سال 2022 همه افراد مطمئن بودند که فدرال رزرو مجبور خواهد بود تا با افزایش نرخ بهره، جلوی غول تورم ایستادگی کند. اخبارهای ضد و نقیض افزایش نرخ بهره نیز موجب نوسانات کوتاه‌مدت طلا شده بود. اما حمله ارتش روسیه به اوکراین همه‌چیز را تغییر داد. با حمله روسیه به اوکراین، دولت‌های غربی برای حذف روسیه از سطح معادلات تجاری تصمیم‌ گرفتند تا فشارهای اقتصادی بیشتری را بر این کشور وارد سازند. به سبب همین موضوع روسیه با پشت سر گذاشتن ایران، تبدیل به نخستین کشور دنیا از لحاظ تحریم‌های اعمالی شد. طی دو هفته حدود 2778 تحریم جدید بر روسیه اعمال شد و تعداد کل تحریم‌های اقتصادی این کشور به 5532 تحریم رسید. ایران با 3616 مورد تحریمی در جایگاه دوم قرار دارد و پس از آن نیز دو کشور سوریه و کره‌شمالی قرار گرفته‌اند. تقابل با  روسیه طی حمله به اوکراین به میزانی زیاد شده که حتی سوئیس هم بی‌طرفی تاریخی خود را کنار گذاشته و تحریم‌هایی را علیه این کشور اعمال کرده است. سوئیس از ابتدای جنگ اوکراین تاکنون حدود 568 تحریم مختلف علیه اشخاص حقیقی و حقوقی روسیه اعمال کرده است. این تحریم‌های اعمالی تقریبا موجب شده که عرضه محصولات روسی در سطح بازارها به خصوص در بازار کامودیتی‌ها به‌شدت کاهش یابد و همین موضوع موجب افزایش افسار گسیخته قیمت‌ها شده است. حال عواقب تحریم‌های اعمالی علیه روسیه، گریبان دولت‌ها را گرفته و پیش‌بینی می‌شود که جهان در سال جاری شاهد تورم بی‌سابقه‌ای باشد. با توجه به شرایط تورمی، اقتصاد کشورها متزلزل‌تر شده و همین موضوع از جذابیت اوراق بدهی آنها می‌کاهد، به همین منظور پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که جذابیت پناهگاه قدیمی دارایی‌ها یعنی طلا دوباره افزایش چشمگیری خواهد داشت و همین موضوع قیمت این فلز را حتی فراتر از قله تاریخی خود خواهد برد.

علاوه بر این مسائل، مجلس سنای آمریکا درحال کار روی طرح تحریمی است که به موجب آن ذخایر طلای روسیه را نیز تحریم کند. بر اساس آخرین داده‌های صندوق بین‌المللی پول، روسیه تا پایان ژانویه نزدیک به 2300 تن طلا در اختیار داشت که این میزان ذخایر، روسیه را به پنجمین کشور جهان از لحاظ ذخایر طلای بانک مرکزی تبدیل می‌کند. سناتورهای آمریکایی می‌خواهند مطمئن شوند که روسیه نمی‌تواند از 130 میلیارد دلار طلای خود برای جلوگیری از تحریم‌های غرب استفاده کند. این لایحه تلاش می‌کند راه گریز روسیه برای خرید طلای داخلی و فروش آن به بازارهای بین‌المللی را ببندد. با تحریم این ذخایر، عرضه طلا کاهش چشمگیری داشته و افزایش روز‌افزون تقاضای طلا می‌تواند عامل کمک‌کننده دیگری برای رشد قیمت آن باشد.

اثر تحریم‌ها بر بازار رمزارزها

با توجه به برخی تحرکات قیمتی در بازار رمزارزها، تحلیلگران بر این عقیده‌اند که روس‌ها برای انجام مبادلات خود به این دسته از دارایی‌ها روی آورده‌اند. رشد اخیر توکن‌های حوزه کوین‌های امنیتی یا Privacy Coins موجب شده که بسیاری بر این گمان باشند که تجار روسی از این کوین‌ها برای مبادلات خود در کنار بیت‌کوین استفاده می‌کنند. این گروه از کوین‌ها از یک خاصیت مهم برخوردارند. تراکنش‌ها در شبکه‌های Privacy Coins تقریبا غیر قابل ردگیری هستند. به علت شیوه خاص کدگذاری در این شبکه‌ها، آدرس فرستنده و‌ گیرنده در یک تراکنش مشخص نیست و به همین منظور ردگیری آدرس‌های بلاک‌چینی فعالان این شبکه‌ها کار بسیار دشواری است. پس از آنکه زمزمه‌های حذف روسیه از شبکه سوئیفت (SWIFT) به‌گوش رسید، برخی شایعات حاکی از آن بود که این کشور به استفاده از رمزارزها روی خواهد آورد.  روس‌ها پیش از این نیز سابقه استفاده از رمزارزها را در کارنامه خود دارند. بخش زیادی از مبادلات این کشور با چین تا پیش از ریزش بازار رمزارزها در سال 2018 توسط رمزارزها به خصوص بیت‌کوین انجام می‌شد. پس از ریزش بازار، تجار چینی و روسی به استفاده از استیبل‌کوین تتر روی آورده و به کمک آن مبادلات خود را انجام می‌دادند. حال با توجه به همکاری بنیاد تتر با دولت آمریکا، به نظر می‌رسد گروه بعدی که روس‌ها برای مبادلات خود از آنها استفاده خواهند کرد، گروه Privacy Coins خواهد بود.