بازگشت امید به اقتصاد دنیا؟

انتشار این دوخبر موجب شد که فروشندگان در بازار نفت و طلا دست به کار شده و در این دو بازار باز هم شاهد فشار عرضه بالا باشیم. فشار عرضه پدید آمده در روز سه‌شنبه قیمت نفت را تا ۹۳ دلار به ازای هر بشکه پایین برد و طلا نیز تا حوالی ۱۹۱۵ دلار به ازای هر اونس پایین آمد. پس از سه روز ریزش متوالی، روز چهارشنبه خریداران طلا و نفت فعال شدند. خریداران طلا موفق شدند برای ساعاتی که قیمت را وارد کانال ۱۹۲۰ دلار کنند و نفت را نیز تا ۹۶ دلار بالا ببرند. اما تا ساعت ۱۹:۳۰ به وقت تهران طلا به ازای هر اونس به ۱۹۱۲ دلار بازگشت.

بهبود شرایط سیاسی جهان تنها بر این دو بازار موثر نخواهد بود. جلسه ماه مارس فدرال رزرو که شب چهارشنبه به وقت تهران پایان خواهد گرفت هم از این اتفاقات تاثیر خواهد پذیرفت. آنچه که مشخص است فدرال رزرو ناچار خواهد بود که نرخ بهره را حداقل به میزان ۲۵/۰درصد افزایش دهد، چراکه علاوه بر تورم ۹/۷‌درصدی ایالات متحده در فوریه، داده‌‌‌های شاخص قیمت تولیدکننده (PPI) نیز نشان می‌دهد که تورم ادامه‌‌‌دار خواهد بود. بر اساس داده‌‌‌های این گزارش، شاخص قیمت تولیدکننده در آمریکا در ماه فوریه ۸/۰‌درصد نسبت به ماه گذشته افزایش داشته است. رقم افزایش نقطه به نقطه شاخص PPI به‌صورت سالانه، عدد ۱۰‌درصد را نشان می‌دهد.

از شاخص PPI معمولا به عنوان شاخص تورم پیش‌‌‌نگر نیز یاد می‌شود. این نام‌گذاری به آن دلیل است که کالایی که تولیدکننده در این ماه تولید می‌کند، تازه چندماه آینده وارد بازار می‌شود و در آن ماه تاثیر خود را بر شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) نشان می‌دهد. حال با توجه به این افزایش تورم تولیدکننده، فدرال رزرو باید هرچه زودتر سیاست‌های سختگیرانه‌‌‌ای را برای جلوگیری از رشد تورم اعمال کند. از این رو جلسه ماه مارس فدرال رزرو از اهمیت بالایی برخوردار است. تصمیمات فدرال رزرو می‌تواند تاثیر مستقیمی روی قیمت طلا، نقره، اوراق خزانه آمریکا و شاخص دلار داشته باشد.