17 copy

براین اساس تورم نقطه به نقطه اسفندماه 7/ 34درصد ثبت شد. این عدد نسبت به بهمن ماه 7/ 0درصد کاهش یافته و با مقایسه آن نسبت به مدت مشابه سال قبل می‌‌توان دریافت که 14 واحد درصد افت کرده است. از سوی دیگر تورم ماهانه اسفند 3/ 1درصد به ثبت رسید که در مقایسه با ماه قبل 8/ 0درصد کاهش یافته است. تورم میانگین سالانه نیز با کاهشی 2/ 1درصدی به 2/ 40درصد رسید. با مقایسه تورم میانگین سالانه در اسفندماه سال99 با سال1400 می‌‌توان دریافت که این شاخص در اسفند 1400، 8/ 3واحد درصد رشد کرده است. با توجه به روند کاهشی تورم نقطه به نقطه، به زودی تورم میانگین سالانه نیز در مدار کاهش قرار خواهد گرفت. بررسی دقیق‌‌تر سبد مصرفی خانوار نشان می‌‌دهد که تورم نقطه به نقطه خوراکی‌‌ها در آخرین ماه زمستان نسبت به ماه قبل تغییری نداشته و کاهش این شاخص در پی کاهش تورم کالاهای غیرخوراکی و خدمات رقم خورده است. بررسی تورم نقطه به نقطه دهکی اسفندماه حاکی از آن است که در سال 1400 دهک اول درآمدی با 8/ 35 درصد بیشترین و دهک ششم، ‌‌هفتم و هشتم درآمدی با 34درصد کمترین افزایش قیمت در سبد مصرفی را  تجربه کرده‌‌اند.

بازگشت از اوج

مرکز آمار ایران آخرین گزارش خود از تورم سال1400 را منتشر کرد و براین اساس پایان سال1400 با کاهش ارتفاع تورم همراه بود. طبق اطلاعات منتشر شده، نرخ تورم نقطه به نقطه در اسفندماه به رقم 7/ 34درصدی رسید که در مقایسه با ماه قبل 7/ 0درصد و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 14درصد کاهش یافت. بررسی دقیق‌‌تر آمارها نشان می‌‌دهد در آخرین ماه سال گذشته نرخ تورم نقطه به نقطه کالاهای خوراکی و دخانیات بدون تغییر نسبت به بهمن‌‌ماه، در ارتفاع 7/ 40درصدی باقی مانده است. در عوض نرخ تورم نقطه به نقطه کالاهای غیرخوراکی و خدمات با کاهشی 1/ 1درصدی نسبت به ماه قبل عدد 4/ 31درصد را به ثبت رساند. در گزارش مرکز آمار تورم ماهانه کاهشی 8/ 0درصدی را تجربه کرده است و از سطح 1/ 2درصدی در بهمن ماه به 3/ 1درصد در اسفند رسید. بررسی جزئیات این بخش نشان می‌‌دهد که در گروه کالاهای خوراکی و دخانیات تورم ماهانه از 9/ 3درصد به 7/ 1درصد کاهش یافته است. این در حالی است که نرخ تورم ماهانه کالاهای غیرخوراکی و خدمات بدون تغییر نسبت به بهمن ماه 1/ 1درصد به ثبت رسید. با در نظر داشتن کاهش 2/ 1درصدی تورم سالانه و ثبت عدد 2/ 40درصد در این شاخص، گزارش مرکز آمار ایران از فرود آرام تورم در پایان سال1400 حکایت دارد. گرچه با مقایسه تورم میانگین سالانه در اسفند ماه سال99 با سال1400 می‌‌توان دریافت که این شاخص در اسفند 1400، 8/ 3 واحد درصد رشد کرده است؛ اما با توجه به روند کاهشی تورم نقطه به نقطه، به زودی تورم میانگین سالانه نیز در مدار کاهش قرار خواهد گرفت.

کدام گروه‌ها رشد بیشتری داشتند؟

مرکز آمار ایران اطلاعات مربوط به تورم را به تفکیک کالاها و خدمات مختلف منتشر می‌‌کند. براین اساس در اسفندماه در گروه عمده «خوراکی‌‌ها، آشامیدنی‌‌ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه «نان و غلات» و به‌طور مشخص انواع برنج ایرانی، گروه «قند و شکر و شیرینی» و به‌طور مشخص قند، شکر و نبات و درنهایت گروه «انواع گوشت» و به‌طور مشخص گوشت گوسفند است. در گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی وخدمات» گروه «پوشاک و کفش» و مشخصا انواع پوشاک، گروه «هتل و رستوران» و بطور مشخص غذاهای سرو شده در رستوران و در نهایت گروه «کالاها و خدمات متفرقه» و به‌طور مشخص لوازم آرایشی و خدمات آرایشی شخصی بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌‌اند.

خوراکی‌‌ها در مدار صعود

مرکز آمار ایران در گزارش دیگری به تورم خوراکی‌‌‌‌ها اسفند ماه پرداخته است. براین اساس درسال1400 بیش از 17 قلم کالای خوراکی تورمی بالاتر از 50درصد را تجربه کردند. با نگاهی دیگر می‌‌توان دریافت 27 قلم از این خوراکی‌‌ها رشد قیمتی بالاتر از نرخ تورم نقطه به نقطه سال1400 داشته‌‌اند. در میان این کالاها، خوراکی‌‌های چون برنج ایرانی، حبوبات، قند و شکر به چشم می‌‌خورد. در بخش تورم ماهانه گروه خوراکی‌‌ها در اسفندماه نیز برنج ایرانی با 7/ 10درصد قابل توجه‌ترین رشد قیمت را به خود اختصاص داد. سیب‌‌زمینی با 3/ 8درصد و گوشت گوسفند با 6/ 4درصد از دیگر خوراکی‌‌های مهمی بودند که در اسفندماه رشد قیمتی قابل توجهی را ثبت کردند. با این حال چند قلم خوراکی نیز در این لیست به چشم می‌‌خورد که در سال1400 با کاهش قیمت مواجه شده‌‌اند. موز، روغن ‌‌نباتی جامد، هویج فرنگی و خیار چهار کالای خوراکی هستند که در سال 99 قیمتشان کاهش یافت.

تورم دهکی اسفند از نگاه آمار

گزارش دیگر مرکز آمار ایران از تورم اسفند ماه به تورم دهکی می‌‌پردازد. در این بخش سعی می‌‌شود با در نظر گرفتن سبدهای متفاوت برای دهک‌‌های درآمدی مختلف، تصویر دقیق‌‌تری از تاثیر تورم بر گروه‌های درآمدی مختلف حاصل شود. براین اساس در اسفندماه سال 1400، تورم نقطه به نقطه دهک اول درآمدی با 8/ 35 درصد، در صدر بالاترین تورم نقطه به نقطه دهکی قرار گرفت. این درحالی است که دومین دهک در این رده‌بندی دهک دهم درآمدی است که تورم نقطه به نقطه 7/ 35درصد را به ثبت رسانده است. درواقع کم درآمدترین و پردرآمدترین دهک‌‌های درآمدی کشور، بیشترین تورم را در سال 1400 تجربه کرده‌‌اند. از سوی دیگر سه دهک درآمدی ششم، هفتم و هشتم با 34درصد تورم نقطه به نقطه، ‌‌کمترین افزایش قیمت در سبد مصرفی را تجربه کردند.

در بخش کالاهای خوراکی، آشامیدنی و دخانیات، بیشترین افزایش قیمت متوجه دو دهک بالای درآمدی شده است. بر این اساس در سال گذشته دهک‌‌های نهم و دهم درآمدی تورمی معادل 3/ 42درصد را در کالاهای خوراکی و دخانیات تجربه کردند. از سوی دیگر، دهک سوم درآمدی با 4/ 39درصد کمترین تورم نقطه به نقطه را در بخش خوراکی‌‌ها، آشامیدنی‌‌ها و دخانیات به ثبت رساند.

در بخش کالاهای غیرخوراکی و خدمات نیز دهک دهم درآمدی شاهد بالاترین تورم نقطه به نقطه بود. براین اساس دهک دهم با 9/ 33 درصد در صدر بالاترین تورم نقطه به نقطه در اسفندماه قرار گرفت و از سوی دیگر سه دهک درآمدی چهارم، پنجم و ششم با 8/ 29درصد، کمترین تورم نقطه به نقطه در بخش کالاهای غیرخوراکی و خدمات را به ثبت رسانده است.

تورم استانی در پایان سال

درنهایت آخرین گزارش مربوط به تورم مرکز آمار ایران به تورم استانی اختصاص یافته است. بر این اساس در اسفندماه سال1400، استان‌های مازندران با 8/ 41درصد، کهگیلویه و بویراحمد با 3/ 41درصد و استان گیلان با 3/ 38درصد، بیشترین تورم نقطه به نقطه را به ثبت رساندند. از سوی دیگر کمترین میزان تورم در ماه پایانی سال 1400 به ترتیب به استان‌های سیستان و بلوچستان با 8/ 26 درصد، همدان با 3/ 29 و در نهایت استان خراسان شمالی با 6/ 32 درصد، کمترین میزان تورم نقطه به نقطه را به ثبت رساندند.