11 copy

کارشناسان همچنین با اشاره بر نوسانات قابل توجه نرخ دلار در سال جدید معتقدند که این ارز هنوز کریدور قیمتی مناسب خود را پیدا نکرده است. اما با توجه به سیگنال‌های مثبت نهاد‌های بازار‌ساز مبنی بر وضعیت مناسب ذخایر ارزی کشور، بانک مرکزی توانایی تعیین بازه قیمتی دلخواه خود برای دلار را دارد. حال با وجود کمبود اخبار کاهشی و جریان‌ساز در فضای بازار باید دید این نهاد کدام کانال را جهت نوسان اسکناس آمریکایی انتخاب می‌کند. از دیگر مطالب مورد توجه بازار ارز در روز گذشته می‌توان به سیگنال یکی از منابع خبری مبنی بر احتمال آزاد‌سازی دارایی‌های بلوکه شده ایران در کره‌جنوبی طی روز‌های آتی اشاره کرد. قیمت دلار در بازار روز گذشته به رقم 27 هزار و 350 تومان رسید.

دیروز چهارشنبه 17 فروردین نمودار قیمت دلار نزولی بود. با وجود تلاش‌های افزایشی نرخ این ارز در روز‌های میانی هفته، دیروز و با شروع نخستین ساعات کاری بازار، دلار با 200 تومان کاهش قیمت نسبت به آخرین نرخ‌های روز سه‌شنبه در قیمت 27 هزار و 500 تومان معامله شد. در حوالی ظهر دیروز قیمت دلار مجددا کاهش یافت و نرخ‌های ارائه شده توسط معامله‌گران ارزی جهت فروش اسکناس دلار آزاد حوالی ارقام 27 هزار و 250 تا 27 هزار و 400 تومان نوسان می‌کرد. طبق مشاهدات به عمل آمده از گفت‌وگو‌های فعالان ارزی در هسته مرکزی این بازار، نوسان‌گیران دلار طی معاملات دو روز گذشته دچار زیان‌های قابل توجهی شدند. با توجه به جو افزایشی شدید بازار روز سه‌شنبه بسیاری از افراد با پیوستن به جریان خرید، دارایی‌های ریالی خود را به دلار تبدیل کردند‌ که در جریان کاهش قیمت صورت گرفته در روز گذشته دچار ضرر و زیان شدند. در همین راستا اکثریت فعالان بازار ارز بر این باورند که جو بازار هنوز کاهشی نشده و معامله‌گران افزایشی همچنان در تلاش برای بالا بردن نرخ ارز هستند. به عقیده برخی از کارشناسان کاهش قیمت صورت گرفته در نرخ ارز می‌تواند ناشی از تاثیر فعالیت نهاد‌های بازار‌ساز ‌باشد.

 این افراد با اشاره به وضعیت مناسب ذخایر ارزی کشور‌ از تقویت سیاست عرضه بانک مرکزی خبر دادند. این افزایش عرضه می‌تواند نخستین واکنش رسمی به روند افزایشی دلار در سال جدید باشد. در همین راستا تحلیلگران بر این باورند از آنجا‌ که نرخ ارز در سال جدید هنوز کریدور قیمتی مشخصی را انتخاب نکرده است، بانک مرکزی می‌تواند حدود سطح نوسان نرخ ارز را نیز با افزایش یا کاهش میزان عرضه خود مشخص کند. از سوی دیگر روز گذشته با انتشار اخباری مبنی بر آزاد‌سازی احتمالی منابع مالی بلوکه شده ایران در کره‌جنوبی طی روز‌های آینده، گمانه‌هایی از تقویت مجدد ذخایر ارزی کشور نیز مطرح شد.

هر قطعه سکه امامی نیز در بازار روز گذشته با 95 هزار تومان کاهش قیمت نسبت به نرخ روز سه‌شنبه در رقم 12 میلیون و 700 هزار تومان معامله شد.