یکی از موسسات معتبر در زمینه تحقیقات بلاک‌چین، شرکت DApps Radar است که بزرگ‌ترین فروشگاه اپلیکیشن‌‌های مبتنی بر بلاک‌چین در جهان محسوب شده و بیش از یک میلیون کاربر در ماه، اقدام به دانلود و نصب اپلیکیشن‌‌های قرار داده شده روی وب‌سایت این شرکت می‌‌کنند که به نوعی، آن را به گوگل‌استور اپلیکیشن‌‌های بلاک‌چینی تبدیل کرده است. این شرکت همچنین تاکنون تحقیقات گسترده و ارزشمندی در خصوص صنعت بلاک‌چین و پیشرفت‌های آن انجام داده که بسیاری از آنها به صورت رایگان منتشر شده‌‌اند. در گزارش اخیر DApps Radar به صورت مفصل، به صنعت اپلیکیشن‌‌های غیر متمرکز فضای بلاک‌چین در سه ماه نخست سال جاری میلادی پرداخته شده که در ادامه به ارائه و بررسی این گزارش خواهیم پرداخت. بنا به ادعای DApps Radar، پذیرش عمومی صنعت بلاک‌چین در سه ماه نخست سال ۲۰۲۲ در قیاس با همین بازه زمانی در سال گذشته میلادی، با رشدی بسیار محسوس، حدود ۳۹۶ درصد افزایش یافته است که البته حدود ۶ درصد کمتر از سه ماه آخر سال گذشته میلادی یعنی زمان رونق بازار ارزهای دیجیتال است. همچنین بیش از ۴/ ۲ میلیون کیف پول ارزی دیجیتال، به صورت فعالانه در فضای DApps Radar مشغول به فعالیت و استفاده از اپلیکیشن‌‌های غیر متمرکز مرتبط با صنعت بلاک‌چین، از اپلیکیشن‌‌های بازی‌های بلاک‌چینی گرفته تا صندوق‌های سرمایه‌‌گذاری یا مبادله ارزی هستند. این تعداد کاربر در سه ماه نخست سال جاری نسبت به سال گذشته، ۵/ ۵۰ درصد، معادل ۲/ ۱ میلیون کاربر افزایش داشته که البته حدود ۸/ ۵ درصد به نسبت سه ماهه آخر سال ۲۰۲۱ کاهش را نیز تجربه کرده است.

تهدیدات موجود در فضای اپلیکیشن‌‌های غیر متمرکز

در بخش دیگری از این گزارش، به دو مورد بسیار مهم به عنوان عوامل اصلی کاهش اعتماد کاربران و ریزش تعداد آنها از سه ماه آخر سال ۲۰۲۱ تا سه ماه نخست سال جاری میلادی شناسایی و معرفی شده‌اند که البته هر دو مشکل در حوزه امنیت است. نخستین عامل، مشکلات مربوط به ضریب امنیت شبکه‌های بلاک‌چین است. گفته می‌شود انجام حمله سایبری و به سرقت رفتن حجم عظیمی از دارایی‌‌های دیجیتال کاربران در شبکه بلاک‌چین «اکسی اینفینیتی» که منجر به از بین رفتن بیش از ۱۹/ ۴۱ میلیون دلار دارایی دیجیتال شد، ضربه شدیدی به اعتماد فعالان بازار بلاک‌چین وارد آورده است. همچنین در همپوشان‌‌سازی شبکه‌های بلاک‌چین و متصل ساختن آنها با یکدیگر نیز مشکلات امنیتی بزرگی وجود دارد که منجر به ایجاد مخاطراتی بزرگ برای دارایی‌های دیجیتال شده و مهم‌ترین آنها به انجام حمله سایبری انجام شده علیه شبکه بلاک‌چین سولانا باز می‌گردد که سال گذشته منجر به از دست رفتن بیش از ۶۰۰ میلیون دلار دارایی دیجیتال سرمایه‌گذاران در شبکه بلاک‌چین این شرکت به هنگام انجام عملیات اتصال بلاک‌چینی (Bridge) شد. اما از نگاه فاندامنتال نیز شکل‌گیری و تشدید جنگ در اوکراین، به عنوان یکی از عوامل عقب‌نشینی بزرگ سرمایه‌گذاران بازار ارزهای دیجیتال شده و در بازه زمانی مذکور، شاهد افزایش میزان محافظه‌کاری زیاد آنها برای ورود یا توسعه ورود به بازار بوده‌‌ایم.

استقبال گسترده از پروژه‌های DeFi

احتمالا جذاب‌ترین بخش گزارش منتشر شده از سوی DApps Radar، مربوط به میزان پذیرش پروژه‌های سرمایه‌گذاری DeFi است که نشان‌دهنده ثبت رکوردی جدید برای پروژه‌های این دسته از حیث میزان سرمایه‌گذاران و حجم نقدینگی روانه شده به سمت این بخش است. بر اساس این گزارش، حجم سرمایه وارد شده به صندوق‌های پروژه‌های NFT که اقدام به پرداخت سود سرمایه‌‌گذاری به سرمایه‌‌گذاران در ازای سپرده‌‌گذاری دارایی دیجیتال خود می‌‌کنند، حدود دو برابر شده که رکوردی تاریخی برای این صنعت جذاب و نوپا محسوب می‌شود. گفته می‌شود میزان دارایی‌‌های سپرده‌‌گذاری شده در صندوق‌های این پروژه‌ها اکنون به ۱۲ میلیارد دلار رسیده و همین موضوع، منجر به افزایش ارزش توکن‌‌های این پروژه‌ها مانند یونی سوآپ، پنکیک سوآپ، کامپاند، آوه، آوالانچ، سولانا و... شده که طی هفته‌های اخیر، افزایش قیمت آنها در قیاس با ارزهای بزرگ بازار مانند بیت‌کوین و اتریوم نیز بسیار چشمگیر بوده است. بر همین اساس، رشد استقبال از سرمایه‌‌گذاری روی این پروژه‌ها از دسامبر سال ۲۰۲۱ تاکنون، حدود ۴/ ۸ درصد اندازه‌گیری شده و ارزش مجموع دارایی‌‌های این پروژه‌ها نیز به رقم عجیب ۲۱۴ میلیارد دلار افزایش یافته است. به همین دلیل نیز قیمت توکن پروژه‌های بزرگ این بخش مانند «ترا» با ارز بومی لونا، بر‌خلاف سایر ارزهای بزرگ بازار، در سه ماه‌ نخست سال جاری میلادی، ۶۸ درصد رشد داشته و حجم بازار آن اکنون به ۲۳ میلیارد دلار افزایش یافته است.

اهمیت و ارزش پروژه‌های DeFi

اگر اطلاعات چندانی در خصوص اهمیت پروژه‌های DeFi ندارید، باید بدانیم که به زبان ساده، این پروژه‌ها به نوعی، تلفیق مناسبی از سپرده‌‌گذاری بانکی و سرمایه‌‌گذاری روی بازارهای سرمایه سود‌‌آور مانند طلا است. مشکل سپرده‌‌گذاری بانکی به ویژه در کشورهایی که دارای نرخ تورم نسبتا بالا هستند این است که اگرچه با سپرده‌‌گذاری وجوه نقدی خود در بانک‌‌ها، سپرده‌‌گذاران از طریق دریافت سود این سپرده‌‌گذاری‌‌ها منتفع خواهند شد، اما مرور زمان منجر به کاهش ارزش اصل سرمایه‌های آنها شده و عملا بعد گذشت چند سال، سرمایه اولیه سپرده‌‌گذاری شما ارزش اولیه خود را از دست خواهد داد. اما در بازارهایی چون طلا نیز اگرچه احتمال افزایش ارزش سرمایه شما در بلندمدت وجود دارد، اما اگر بنا به هر دلیلی، نیازمند کسب درآمد ماهانه از سرمایه خود باشید، این امکان وجود نداشته و تنها باید صبر کنید تا مرور زمان منجر به افزایش ارزش سرمایه شما شود. اما در پروژه‌های DeFi، سرمایه‌گذاران با خرید توکن‌‌های این پروژه‌ها اقدام به سپرده‌‌گذاری آنها در صندوق‌های سرمایه‌‌گذاری آنها می‌‌کنند که درست مانند سیستم بانکی، سود حاصل از سپرده‌‌گذاری به صورت روزانه به حساب شما واریز خواهد شد که تنها با پرداخت هزینه شبکه، امکان برداشت آن را خواهید داشت. همچنین با گذشت زمان و افزایش ارزش توکن‌‌های خریداری شما در بازار، اصل سرمایه اولیه شما نیز درست مانند سیستم سرمایه‌‌گذاری در بخش طلا، دستخوش افزایش قیمت خواهد شد.