از سوی دیگر گفت‌وگو‌های بازیگران ارزی در هسته مرکزی بازار تهران حاکی از آن است که در صورت تداوم یافتن روند کاهشی بازار روز چهارشنبه در هفته پیش‌رو و بازگشت نرخ دلار به سطوح قیمتی کانال ۲۶ هزار تومانی، احتمال مشاهده کانال‌شکنی‌های جدید در قیمت اسکناس آمریکایی و شروع روند کاهشی جدید در بازار ارز وجود دارد. عده دیگری از کارشناسان سیاسی- اقتصادی بازار ارز تهران نیز ضمن اشاره بر تایید شدن خبر آزاد‌سازی منبع مالی ۷ میلیارد دلاری توسط مسوولان کشور، حرکت کاهشی دلار در روز گذشته را خوش‌آمد‌گویی بازار ارز به منابع در حال آزادسازی نامیدند. هر برگ اسکناس دلار در بازار روز چهارشنبه با ۲۴۰ تومان کاهش قیمت نسبت به نرخ روز سه‌شنبه به رقم ۲۷ هزار و ۸۸۰ تومان رسید.

دیروز چهارشنبه ۲۴ فروردین بازار ارز تهران پس از ۲ روز حضور در پله‌های نخست کانال ۲۸ هزار تومانی به کانال ۲۷ هزار تومانی بازگشت. در ابتدای معاملات ارزی روز گذشته هر برگ دلار در بازار سبزه‌میدان تهران در قیمت روز سه‌شنبه یعنی ۲۸ هزار و ۱۲۰ تومان معامله شد. اما پس از گذشت چند ساعت نرخ دلار به آهستگی شروع به کاهش کرد. در ابتدای این روند کاهشی اسکناس آمریکایی با نزدیکی به مرز دو کانال ۲۷ و ۲۸ هزار تومانی در نرخ‌های ۲۸ هزار و ۱۰ تومان تا ۲۸ هزار و ۴۰ تومان معامله شد. اما در حوالی ظهر روز گذشته قیمت دلار مجددا کاهش یافته و با از دست دادن مرز حمایت ۲۸ هزار تومانی به سطوح قیمتی پله نهم کانال ۲۷ هزار تومانی رسید. این پایان ماجرا نبود و در ساعت ۲بعد‌از‌ظهر روز چهارشنبه برخی معاملات نقدی دلار در قیمت ۲۷هزار و ۸۵۰ تومان نیز صورت گرفت. روز گذشته روند نرخ اسکناس آمریکایی در بازار کشور‌های مجاور نیز کاهشی بود. دلار در بازار هرات که عموما در یک کانال قیمتی پایین‌تر از نرخ بازار تهران معامله می‌شود دیروز با از دست دادن مرز حمایت مهم ۲۷ هزار تومانی در سطوح قیمتی پله آخر کانال ۲۶ هزار تومانی معامله شد. دلار بازار سلیمانیه نیز با ریزشی حدودا ۴۰۰ تومانی نسبت به نرخ روز سه‌شنبه در سطح قیمتی ۲۷ هزار و ۶۷۰ تومان معامله شد. نرخ مصوب اسکناس آمریکایی در شرکت صرافی ملی نیز با ۱۲۱ تومان کاهش قیمت نسبت به نرخ روز پیشین خود به رقم ۲۵ هزار و ۱۷۵ تومان رسید. هر برگ اسکناس یورو نیز در بازار آزاد روز گذشته در قیمت ۳۰ هزار و ۱۷۴ تومان معامله شد.

استقبال دلار از آزاد‌سازی ارزی

در روز دوشنبه گذشته نشریه فوربس به نقل از مقامات ایرانی گزارشی منتشر کرد که از آزاد‌سازی قریب‌الوقوع ۷ میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران در بانک‌های خارجی خبر می‌داد. طبق این گزارش این منابع که به دلیل وضع تحریم‌های اقتصادی ایالات متحده آمریکا بر تجارت بین‌المللی ایران در بانک‌های خارجی مسدود شده‌اند، قرار است طی قراردادی ‌مانند قرارداد ایران و انگلستان در ۲۵ اسفندماه سال گذشته به ایران تحویل داده شود. در همین راستا بدر بن حمد البوسعیدی، وزیر امور خارجه عمان در روز‌های آتی سفری به تهران خواهد داشت تا مقدمات انتقال این منبع مالی به حساب بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در بانک مرکزی عمان را فراهم کند. البته در این گزارش آمده که مبدا دقیق این ۷ میلیارد دلار مشخص نبوده و این تمام دارایی‌های بلوکه شده ایران در کشور‌های خارجی نیست. مبلغ کامل این مطالبات رقمی حدود ۱۰۰ میلیارد دلار برآورد شده که در مراکز مالی کشور‌های عراق، کره‌جنوبی، ژاپن و کانادا مسدود شده است.

 عده‌ای از تحلیلگران و کارشناسان ارزی بازار ارز تهران نیز ضمن اشاره بر تاثیر قابل توجه مبلغ مذکور در معادلات ارزی کشور و افزایش قدرت عرضه نهاد‌های بازار‌ساز، روند کاهشی مشاهده شده در نرخ آزاد ارز‌های شاخص بازار تهران در روز گذشته را استقبال بازار از منابع مالی در حال آزادسازی خواندند.

هر قطعه سکه امامی نیز در بازار روز گذشته در روندی کاهشی با ۶۰ هزار تومان کاهش قیمت نسبت به نرخ روز سه‌شنبه به رقم ۱۳ میلیون ۱۲۰ هزار تومان رسید.