تورم، جنگ، رکود و بحران غذا مهم‌ترین عواملی هستند که در روزهای اخیر تصمیم‌گیری معامله‌‌‌گران را در بازارهای مالی تحت‌تاثیر خود قرار داده‌‌‌اند. جنگ و بحران غذایی فارغ از تاثیرات منفی خود، تاثیر مستقیمی بر نرخ تورم دارند. از زمان حمله روسیه تاکنون بیش از ۴۰‌درصد زیرساخت‌‌‌های اوکراین که معروف به «سبد نان اروپا» است از بین رفته است. در طرف دیگر نیز صادرات گندم روسیه به مقاصد تجاری مختلف به خصوص آسیای مرکزی و جنوب قفقاز با مشکلات جدی مواجه شده است که قیمت غذا را در این مناطق به‌‌‌شدت بالا برده است. در کشورهای آمریکای جنوبی نیز اعتراضات مدنی در خصوص افزایش بی‌‌‌رویه قیمت‌ها در این کشورها آغاز شده است. بیشتر کشورهای درحال توسعه و جهان سومی، علاوه بر دست و پنجه نرم کردن با تورم داخلی به سبب مسائل مختلف، باید با تورم جهانی قیمت‌ها نیز مقابله کنند. این موضوع معیشت مردم در این کشورها را به شدت تحت‌تاثیر قرار خواهد داد که می‌تواند به بحران‌‌‌های اجتماعی ختم شود.

به نظر می‌رسد بسیاری از دولت‌‌‌ها در پی آن هستند که با سیاست‌های ضد تورمی شدید، ترمز این معضل اقتصادی را بکشند. بیشتر کشورها قصد دارند با کمک ابزار نرخ بهره، با تورم مقابله کنند. اما دو مشکل اساسی در مسیر این روش وجود دارد. مشکل اول کاهش شدید سطح نقدینگی در جامعه به‌‌‌شرط کنترل نشده عمل کردن این روش است که می‌تواند به شدت رونق اقتصادی را تحت‌تاثیر قرار دهد. از سوی دیگر اگر دولت‌‌‌ها و بانک‌‌‌ها نتوانند برای پرداخت سود سپرده‌‌‌ها در سال‌‌‌های آینده، درآمد لازم را ایجاد کنند، معضل تورم فقط به آینده موکول شده و عملا پس از یک رکود اقتصادی، دوباره دولت‌‌‌ها باید با تورم مبارزه کنند.

وقوع رکود نیز هزینه‌‌‌های زیادی را به همراه خواهد داشت. تعطیلی کارخانه‌‌‌ها و فرسوده شدن امکانات تولید می‌تواند بهبود دوران پسا‌ رکود را طولانی‌‌‌تر کند. در این میان، بهترین گزینه سرمایه‌گذاری برای معامله‌‌‌گران بازارهای جهانی، پناه‌‌‌بردن به دارایی‌‌‌های امن به خصوص طلا و اوراق قرضه آمریکاست. رشد طلا در روزهای اخیر و عبور شاخص دلار از عدد ۱۰۰ نشان‌‌‌دهنده هجوم سرمایه به این دسته از دارایی‌‌‌هاست. با ریسک پایین این بازارها معامله‌‌‌گران هم در شرایط تورمی و هم در دوران رکودی، بخش زیادی از سرمایه خود را حفظ خواهند کرد. اما این مدت برای بازارهای ریسکی مانند سهام و رمزارزها اصلا خوب نخواهد بود. ریسک‌های اقتصادی موجود به قدری بالا هستند که بسیاری از معامله‌‌‌گران را از این بازارها گریزان خواهد کرد. به نظر می‌رسد این دو بازار به‌زودی با روند صعودی مواجه نباشند و در شرایط کنونی باقی بمانند.