به گزارش راشاتودی، الویرا نابیولینا، طی اظهاراتی در روز دوشنبه در جریان نشستی در مجلس دومای روسیه گفت: ما همه شکایت‌‌‌ها را آماده خواهیم کرد چرا که این امر در مقیاس جهانی بی‌‌‌سابقه است. او افزود: با این حال، ذخایر ما هنوز توقیف نشده‌‌‌اند، بلکه مسدود هستند. آنها قابل استفاده نیستند اما تصاحب و مصادره هم نشده‌‌‌اند و ما البته در همه پرونده‌‌‌ها به این موضوع اعتراض خواهیم کرد. به گفته وزارت دارایی روسیه، این کشور در مجموع حدود ۶۴۰‌ میلیارد دلار ذخایر بین‌المللی دارد که حدود ۳۰۰‌میلیارد دلار آن به عنوان بخشی از تحریم‌های اعمال شده توسط ایالات‌متحده، اتحادیه اروپا و متحدان آنها به علت عملیات نظامی مسکو در اوکراین مسدود شده است. به گفته سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، مسکو نمی‌توانست چنین اتفاقی را پیش‌بینی کند و این مسدود شدن دارایی‌‌‌ها اساسا «به منزله دزدی» است. برخی از کارشناسان همچنین مسدود کردن دارایی‌‌‌های روسیه را بزرگ‌ترین ضرر برای اعتبار ایالات‌متحده و متحدانش و همچنین سیستم مالی غرب می‌‌‌دانند.

اقتصاد روسیه در حال ورود به دوره دشواری است

همچنین رئیس بانک مرکزی روسیه هشدار داد که اقتصاد این کشور در حال وارد شدن به دوره‌‌‌ای از اصلاحات اساسی برای مقابله با تاثیر تحریم‌های اعمال شده بر مسکو توسط ایالات متحده و متحدانش است. الویرا نابیولینا، هشدار داد که اقتصاد این کشور در حال وارد شدن به دوره‌‌‌ای از اصلاحات اساسی برای مقابله با تاثیر تحریم‌های اعمال شده بر مسکو توسط ایالات‌متحده و متحدانش است. او گفت: اقتصاد ما در حال ورود به دوره سخت تغییرات ساختاری مرتبط با تحریم‌هاست. همان‌طور که گفتم، تحریم‌ها در درجه اول بر بازار مالی تاثیر گذاشت، اما اکنون به طور فزاینده‌‌‌ای بر اقتصاد تاثیر می‌‌‌گذارد.

به گفته نابیولینا، روسیه هنوز ذخایر لازم را برای حمایت از اقتصاد خود  دارد، اما این ذخایر نمی‌توانند برای مدت طولانی اقتصاد را حفظ کنند، به‌ویژه پس از آنکه تقریبا نیمی از آنها در خارج از کشور به دلیل تحریم‌ها مسدود و توقیف شدند. او گفت: دوره‌‌‌ای که اقتصاد بتواند با ذخایر به زندگی خود ادامه دهد به پایان رسیده است و در حال حاضر در سه ماه دوم وآغاز سه‌ماه سوم، ما وارد دوره تحول ساختاری و جست‌وجو برای مدل‌‌‌های تجاری جدید خواهیم شد. رئیس بانک مرکزی روسیه تاکید کرد در حالی که روسیه هنوز فرصت استفاده از نیمی از ذخایر خود (حدود ۳۰۰‌میلیارد دلار) را دارد، این ذخایر عمدتا شامل طلا، یوآن و حق برداشت مخصوص صندوق بین‌المللی پول است که هیچ کمکی به مدیریت وضعیت بازار داخلی ارز نمی‌‌‌کند. این مقام روسیه همچنین از اقدامات انجام شده برای حمایت از اقتصاد این کشور در بحبوحه تحریم‌ها، از جمله حرکت به سمت استفاده از سیستم پیام‌رسان مالی خود یعنی اس‌‌‌پی‌‌‌اف‌‌‌اس SPFS، پس از قطع اتصال بانک‌های این کشور با سوئیفت در ماه مارس، قدردانی کرد. نابیولینا گفت: زمانی که تهدید قطع اتصال از سوئیفت برای اولین بار در سال ۲۰۱۴ مطرح شد، ما اس‌‌‌پی‌‌‌اف‌‌‌اس را ایجاد کردیم که طبق استانداردهای سوئیفت عمل می‌کند. او افزود: طرف‌‌‌های خارجی علاقه‌مند به همکاری با شرکای روسی می‌توانند به آن بپیوندند و در حال حاضر به آن ملحق شده‌‌‌اند. در حال حاضر ۵۲ سازمان خارجی از ۱۲ کشور به SPFS پیوسته‌‌‌اند. نابیولینا تاکید کرد که تحریم‌ها اکثر شرکت‌های روسیه را از پرداخت با ارزهای ذخیره، دلار آمریکا و یورو منع می‌کنند، که این امر انجام پرداخت‌‌‌ها با ارزهای ملی را برای روسیه و شرکای خود ضروری می‌‌‌سازد.