دوراهی سخت فدرال رزرو

فدرال رزرو اکنون بر سر دوراهی سختی قرار دارد که به عقیده اقتصاددانان و تحلیلگران حتی از سال ۱۹۷۰ نیز سخت‌تر است. از طرفی فشار تورم موجب خشم خانوارها از عملکرد دولت بایدن شده و از طرف دیگر نیز سیاست‌های سنگین ضدتورمی می‌تواند به رکود اقتصادی و حتی رکود تورمی منجر شود. درحال حاضر کوچک‌ترین اشتباهی در محاسبات تحلیلگران فدرال رزرو می‌تواند به یک فاجعه اقتصادی ختم شود، هرچند به نظر می‌رسد شرایط سیاسی حاکم بر ایالات‌متحده بر سیاست‌های فدرال رزرو به‌شدت اثر‌گذار باشد. جرمی پاول، رئیس فدرال رزرو‌ در کنفرانس خبری پس از جلسه FOMC احتمال افزایش ۷۵ صدم درصدی نرخ بهره در جلسات آتی فدرال رزرو را رد کرد و همین موضوع نیز موجب خوشحالی معامله‌گران بازارهای ریسکی شد، چراکه این موضوع برخلاف انتظارات بازار از جلسه ماه ژوئن کمیته بازار باز فدرال بود. وی اذعان کرد که افزایش ۷۵ صدم درصدی چیزی نیست که کمیته انتظار آن را داشته باشد، اما احتمال افزایش ۵ دهم درصدی نرخ بهره در جلسات آتی فدرال رزرو وجود دارد تا بتوانند به هدف تورم دو درصدی نزدیک‌تر شود. این سرعت افزایش نرخ بهره در آمریکا از سال ۲۰۰۰ تاکنون بی‌سابقه بوده است.

اما کنترل تورم در آمریکا به همین سادگی نخواهد بود. بسیاری از تحلیلگران عقیده دارند که اقتصاد آمریکا نسبت به گذشته، حساسیت کمتری به تغییرات نرخ بهره دارد. علت این امر آن است که در طی شیوع ویروس کرونا، کمک‌های دولتی موجب شده ترازنامه خانوارها بزرگ‌تر و قوی‌تر شود. همین موضوع حساسیت آنان به تغییرات نرخ بهره و میل آنان به سرمایه‌گذاری و پس‌انداز را تغییر داده است. در سال ۲۰۱۸، میزان درآمد شش دهک پایین درآمدی آمریکا به کمترین میزان از ۶۰ سال گذشته رسیده بود، اما پس از شیوع ویروس کرونا و تزریق کمک‌های دولتی و همچنین افزایش دستمزدها در طی دو سال گذشته، میزان درآمد این دهک‌ها به بیشترین میزان خود در ۶۰ سال گذشته رسیده است.

درحال حاضر اقدامات فدرال رزرو موجب شده جذابیت دلار آمریکا و اوراق قرضه این کشور به‌شدت افزایش یابد و دیگر بازارها جذابیت خود را از دست دهند. با توجه به شرایط حاکم، فدرال رزرو باید تمامی قدم‌های خود را شمرده و دقیق بردارد، زیرا کوچک‌ترین خطایی می‌تواند موجب افزایش بیشتر تورم یا به یک رکود اقتصادی ختم شود. در صورتی که فدرال رزرو نتواند تورم را کنترل کرده و تورم افزایش یابد، می‌توان به بازگشت بازارهای ریسکی امیدوار بود. در چنین شرایطی دوباره بازار رمزارزها و بازار سهام جذاب‌تر خواهند شد.