7 copy

شاخص احساسات مصرف‌کننده از طریق یک مصاحبه تلفنی توسط عوامل دانشگاه میشیگان با مردم در سراسر ایالات‌متحده محاسبه می‌شود. این شاخص به نوعی نشان‌دهنده میزان سلامت اقتصادی از سوی مردم است. احساسات افراد نسبت به سلامت مالی، سلامت کوتاه مدت اقتصادی و چشم‌انداز رشد اقتصاد در بلندمدت از جمله عوامل تاثیرگذار در محاسبه این شاخص است. این شاخص برای نخستین بار در سال 1940 معرفی شد.

شاخص احساسات مصرف‌کننده در ماه مه ‌به 1/ 59 واحد رسید؛ درحالی که این شاخص در ماه گذشته عدد 2/ 65 واحد را نشان می‌داد. تحلیلگران رویترز پیش‌بینی می‌کردند که این شاخص به 64 واحد برسد، اما واقعیت نشان داد که اوضاع وخیم‌تر از پیش‌بینی‌های آنان بوده است. این داده‌ها نشان داد که ترس از رکود اقتصادی در میان تمامی گروه‌های سیاسی و قومیتی جامعه آمریکا درحال افزایش است. این موضوع پیش‌تر توسط اقتصاددانان اخطار داده شده بود و نمودارها نیز گویای آن بوده‌اند.

افزایش قیمت سوخت و ریزش بازارهای سهام از مهم‌ترین عوامل موثر بر وخامت دیدگاه مصرف‌کنندگان نسبت به آینده بوده‌اند. میانگین قیمت سوخت در ایالات‌متحده به 32/ 4 دلار رسیده است. سیاست‌های اقتصادی سخت فدرال رزرو برای کنترل تورم هم موجب شده که فشار فروش در بازارهای مالی به خصوص بازار سهام و بازار رمزارزها که آمریکایی‌ها سرمایه‌گذاری زیادی در آن انجام داده بودند، ایجاد شود. ترس از تورم پرتکرارترین نظر مصرف‌کنندگان نسبت به آینده بود که در 36 درصد جواب‌ها دیده می‌شد.

دیدگاه مصرف‌کنندگان برای خرید کالاهای صنعتی با عمر بلندمدت‌(مانند وسایل آشپزخانه) به کمترین میزان خود از سال 1978 رسیده است. این درحالی است که اقتصاددانان خاطرنشان کرده‌اند که این موضوع چندان موجب نگرانی نیست، چراکه خانوارهای آمریکایی در طی شیوع پاندمی کرونا به سبب کمک‌های اقتصادی دولت حدود 2 تریلیون دلار پس‌انداز کرده‌اند.

گزارش تورم ایالات‌متحده چهارشنبه هفته گذشته منتشر شد که براساس آن در ماه آوریل، قیمت‌ها 3/ 8 درصد افزایش داشته‌اند. در این میان تورم انرژی در ماه آوریل عدد 30 درصد را نشان می‌دهد. میزان تورم مواد خوراکی نسبت به ماه‌های گذشته بسیار چشمگیر‌تر بوده و عدد 4/ 9 را نشان می‌دهد که از سال 1981 تاکنون بی‌سابقه بوده است. افزایش بی‌سابقه تورم مواد خوراکی در این گزارش نشان می‌دهد که با وجود انتظارات فدرال رزرو، تورم به زودی پایان نخواهد یافت. براساس این گزارش، دانشگاه میشیگان، مصرف‌کنندگان آمریکایی انتظار دارند که سال جاری را با تورم 4/ 5 درصد به پایان برسانند و طی 5 تا 10 سال آینده تورم 3 درصدی بر کشور حاکم باشد. این درحالی است که فدرال رزرو برای کنترل تورم در ماه آوریل نرخ بهره را 5/ 0 درصد افزایش داد و این میزان افزایش نرخ بهره از ابتدای سال طی 22 سال گذشته در آمریکا دیده نشده است. نکته مهم اینجاست که افزایش بهای دلار در سراسر جهان موجب شده هزینه‌های وارداتی آمریکا در ماه جاری کمی کاسته شود که این موضوع به تعدیل نسبی نرخ تورم کمک کرده و در صورت ریزش ارزش دلار، خطر تورم جدی‌تر از پیش خواهد شد. در این میان دیدگاه سلامت مالی خانوارها جالب نبوده و نیمی از آنان انتظار ندارند که درآمدشان همگام با تورم حرکت کند.