تابلوی ایست تنخواه‌خواری

 سفر رئیس کل به تبریز

روز پنج‌شنبه رئیس کل بانک مرکزی با استقبال استاندار آذربایجان شرقی، مدیران ارشد استان و شبکه بانکی وارد تبریز شد. بانک مرکزی در راستای اجرای شعار سال۱۴۰۱، برنامه‌های عملیاتی مهمی برای حمایت از ‎تولید، دانش‌‌بنیان‌‌ها و اشتغال‌‌آفرینی دارد و سفرهای استانی رئیس‌‌ کل‌‌ این بانک با هدف بازدید میدانی و رفع چالش‌ها و مشکلات موجود صورت می‌‌گیرد و طی سال تداوم خواهد داشت. به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، دیدار با نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان‌شرقی و امام جمعه تبریز، بازدید از ظرفیت‌‌های تولیدی استان، بررسی مسائل و مشکلات بخش تولید، تسهیلات‌‌دهی و هدایت صحیح اعتبارات بانکی طی جلسه‌‌ای ویژه با حضور تعدادی از مدیران عامل بانک‌‌ها و تمام مدیران ارشد بانکی استان از مهم‌ترین برنامه‌های این سفر بوده است. گفت‌وگوی ‎رئیس کل بانک مرکزی و مدیران بانک‌‌ها با اعضای شورای گفت‌وگوی اتاق بازرگانی استان آذربایجان‌شرقی از دیگر بخش‌های این سفر است.

شبکه بانکی در خدمت تولید

بر اساس گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، علی صالح‌آبادی در سفر خود به استان آذربایجان‌شرقی به دیدار نماینده ولی ‌فقیه در این استان رفت و درباره برخی از مسائل اقتصادی این استان و کشور با او گفت‌وگو کرد. بر این اساس رئیس کل بانک مرکزی ضمن اشاره به اهتمام ویژه نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی به مسائل اقتصادی و ظرفیت‌های اقتصادی و تولیدی ویژه این استان تصریح کرد: حضور جدی شبکه بانکی در صحنه اقتصادی استان‌ها با توجه به شرایط کشور بیشتر شده است و بانک مرکزی این رویه را با شدت و جدیت دنبال می‌‌کند. او در ادامه با اشاره به ضرورت تامین سرمایه در گردش واحد‌‌های تولیدی و هدایت صحیح اعتبارات بانکی به بخش تولید گفت: حمایت جدی شبکه بانکی از تولید صادرات‌محور و بخش خصوصی در دستور کار قرار گرفته است. رئیس کل بانک مرکزی در ادامه صحبت‌هایش به اجرای سند اصلاح نظام بانکی در بانک مرکزی خبر داد و افزود: اصلاح رابطه دولت با بانک مرکزی و بانک‌‌ها، اصلاح رابطه بانک مرکزی با بانک‌‌ها و اصلاح رابطه بانک‌‌ها با مشتریان از اجزای مهم این سند به‌شمار می‌‌روند و بانک مرکزی اصلاح این روابط را به‌طور جدی پیگیری می‌‌کند. صالح‌‌آبادی درنهایت به طرح توزیح یارانه‌ها اشاره کرد و با تاکید بر اینکه اجرای طرح مردمی‌‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها اجتناب‌‌ناپذیر بود، گفت: تبیین این اقدام مهم دولت و مقابله با قاچاق کالا برای مردم حتما لازم و ضروری است.

گشایش اعتبارات برای تولید

در بخش دیگری از این سفر، رئیس کل بانک مرکزی در شورای گفت‌وگوی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز حضور یافت و با فعالان اقتصادی استان به گفت‌وگو پرداخت. در این جلسه رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر صنعتی بودن این استان و حضور جدی بخش خصوصی در پیشبرد آن تصریح کرد: شبکه بانکی باید موضوع گشایش‌‌‌‌ اعتباری داخلی برای بنگاه‌های تولیدی بخش خصوصی را به‌طور ویژه دنبال کنند و بانک مرکزی بانک‌‌های را که در این زمینه اهتمام ویژه داشته باشند حتما تشویق و حمایت می‌‌کند. او در ادامه به اجرای طرح تامین مالی زنجیره تولید و هدفمند شدن اعطای تسهیلات بانکی به بخش مولد تولید اشاره کرد و گفت: بانک‌‌ها به‌ویژه بانک‌‌های خصوصی باید در این عرصه، نقش اصلی خود را برای حمایت از بخش خصوصی تولید ایفا کنند. رئیس‌‌کل بانک مرکزی در ادامه با اشاره به موضوع اعتبارسنجی در اعطای تسهیلات بر این نکته تاکید کرد که اولویت اول در بانک‌‌ها، اعتبار مشتریان است و باید مبنای اعطای تسهیلات بانکی به مشتریان خوش‌حساب باشد. صالح‌‌آبادی همچنین وارد کردن ارز اسکناس ناشی از صادرات را بلامانع دانست و گفت: تخصیص ارز به کالاهای اساسی و مواد اولیه کارخانه‌ها و ماشین‌آلات بنگاه‌های تولیدی جزو اولویت‌‌های دولت است. علی صالح‌آبادی مسدودی وجوه برای تسهیلات قبل و بعد از اعطای تسهیلات را غیرمجاز خواند و اعلام کرد: بانک‌‌ها نیز در حال اصلاح رویه خود هستند و بخشنامه بانک مرکزی در این‌باره را در دستور کار باید قرار دهند. در این جلسه استاندار، نمایندگان بخش خصوصی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز دغدغه‌ها، پیشنهادها و برنامه های خود را برای توسعه و رونق تولید در استان آذربایجان شرقی اظهار کردند.

دولت و استفاده از پایه پولی

رئیس کل بانک مرکزی در بخش دیگری از سفر خود با حضور در جمع مدیران بانکی استان آذربایجان شرقی به مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا اشاره کرد و گفت: دریافت تنخواه، آخرین راهکار دولت برای تامین منابع مالی خواهد بود. او با تاکید بر اینکه اصلاح نظام بانکی آغاز شده و اقدامات موثری نیز در این زمینه انجام شده است، افزود: دولت‌های قبل در ابتدای سال طبق قانون بودجه درصدی را از بانک مرکزی به عنوان تنخواه اخذ می‌‌کردند؛ اما با توجه به اینکه‌‌ دولت و سازمان‌های دولتی حساب‌‌های متمرکزی در نزد بانک مرکزی دارند، در جلسه‌‌ روز گذشته‌ سران قوا مقرر شد خزانه‌داری کل کشور ابتدا از آن منابع رسوب ‌‌شده در حساب بانک مرکزی استفاده کند و در نهایت اگر ضرورت داشت دریافت تنخواه آخرین راهکار دولت برای تامین منابع مالی خود باشد. صالح‌آبادی در این جلسه به مساله حذف ارز ۴۲۰۰ نیز اشاره کرد. براین اساس رئیس‌‌کل بانک مرکزی گفت: جنگ اوکراین موجب افزایش قیمت‌‌های جهانی کالاها شد و در کنار این‌‌موضوع اشتها برای اخذ ارز ۴۲۰۰ تومانی نیز بالا رفت؛ اما این ارز بیشتر از آنکه برای تولید و کشور مفید واقع شود، موجب افزایش رانت و آسیب به تولید شد و ما تصمیم گرفتیم به‌‌جای اینکه یارانه‌ها را به حلقه‌‌ اول که واردکننده‌ها هستند، بدهیم؛ این مبلغ را در اختیار مردم که حلقه آخر هستند، پرداخت کنیم.

او افزود: زمانی ‌‌که این مبلغ به حلقه‌‌ اول داده می‌‌شد، به‌‌‌دلیل وجود مشکلات زیادی از جمله افزایش هزینه و ایجاد رانت، مبلغ ناچیزی به دست مردم می‌‌رسید؛ البته ما معتقد هستیم باید به‌‌جای مطرح کردن عبارت «حذف» ارز ۴۲۰۰ تومانی، اصطلاح «اصلاح نظام پرداخت یارانه‌‌ای» را به‌کار ببریم. رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: در واقع دولت به جای توزیع ارز ۴۲۰۰تومانی، اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها را در دستور کار قرار داد تا منفعت بیشتری از منابع کشور سهم عموم مردم شود. وی در بخش دیگری از سخنانش به بحث مالیات بر عایدی سرمایه اشاره کرد و گفت: دولت‌ها در همه جای دنیا بر نقل و انتقال جریان پول نظارت دارند و وجوه را به بخش مولد هدایت می‌کنند. همچنین مالیات بر بخش غیرمولد را افزایش و مالیات بر بخش مولد را کاهش می‌دهند. صالح‌آبادی در نهایت در خصوص اعطای تسهیلات خرد اعلام کرد: مردم گلایه دارند که چرا بعضی اشخاص برای دریافت تسهیلات چند هزار میلیاردی هیچ مشکلی ندارند؛ اما موقع دریافت وام‌‌ها و تسهیلات خرد با انواع و اقسام مشکلات مواجه می‌‌شوند؛ ما به بانک‌‌ها توصیه می‌‌کنیم اگر فردی خوش‌حساب است نیاز به اخذ ضامن نیست و قرارداد لازم‌‌الاجرای مشروط بر اعتبارسنجی کافی است.