تعیین جهت مسیر بازارها

روند صعودی طلا طی روزهای اخیر موجب ایجاد فشار فروش بر دلار شده و شاخص دلار به ۱۰۲ واحد رسیده است. سیاست‌های فدرال رزرو در ماه‌های اخیر موجب شده بود که این شاخص تا نزدیکی محدوده ۱۰۵ واحد نیز صعود کند. اما اکنون رشد طلا در کوتاه‌مدت موجب شده که برای نوسان‌گیری، بخشی از سرمایه‌ها به سمت طلا حرکت کنند.  به عقیده کریستالینا جورجیوا، رئیس کل صندوق بین‌الملل پول نقش اقتصاد آمریکا در پیشبرد سیاست‌های بانک‌های مرکزی بزرگ دنیا غیرقابل‌انکار است. بسیاری از کشورها سیاست‌های خود را با سیاست‌های فدرال رزرو هماهنگ خواهند کرد. وی همچنین معتقد است که اقتصاد جهانی سال خود را با رشد ۶/ ۳درصدی پشت سر خواهد گذاشت. بانک جهانی پیش از این عقیده داشت که اقتصاد جهان در سال ۲۰۲۲ معادل ۴/ ۴ درصد رشد خواهد کرد که با توجه به سیاست‌های ضد تورمی دولت‌ها در پی افزایش شدید تورم و جنگ اوکراین، این پیش‌بینی به ۶/ ۳ درصد کاهش یافت. به عقیده وی کشورهایی که بیش از همه به اوکراین و روسیه وابسته بودند در معرض خطر رکود در سال آینده قرار خواهد گرفت.

رئیس کل صندوق بین‌الملل پول همچنین به این موضوع اشاره کرد که پدیده تورم بسیار جدی است و دولت‌ها باید با سخت‌گیری بالایی نسبت به آن برخورد کنند. به نظر می‌رسد با توجه به رفتار صندوق‌های پوشش ریسک، آنان نیز سخت‌گیری بیشتر دولت‌ها را در آینده پیش‌بینی کرده‌اند. علت این برداشت این است که با وجود تغییر احساسات در بازار طلا، این صندوق‌ها به فروش طلاهای خود ادامه دادند.

گزارش کمیسیون معاملات آتی کالا (CFTC) برای هفته منتهی به ۱۰ مه ‌نشان می‌دهد که با وجود اینکه بازگشت طلا از ۱۸۰۰ دلار شرایط روانی در بازار را تغییر داده است، ولی تعداد موقعیت‌های لانگ طلا در قراردادهای آتی ۸۳۵۹ عدد کاهش داشته و به ۱۲۳هزار و ۹۳۱ رسید و در طرف دیگر تعداد قراردادهای فروش با افزایش ۱۰هزار و ۲۷۳ عددی به ۷۲ هزار و ۲۱۲ عدد رسیده است. در بازار کالا به قراردادهایی که برای خرید یک کالا در آینده به قیمت مشخص ایجاد می‌شوند ‌«لانگ‌» و به قراردادهایی که برای فروش یک کالا در آینده به قیمت مشخص ایجاد می‌شوند اصطلاحا «شورت» گفته می‌شود. افزایش تعداد قراردادهای شورت در کنار کاهش تعداد قراردادهای لانگ می‌تواند در ماه‌های آتی فشار فروش سختی را بر طلا وارد کند و اجازه حرکت آن به سمت اهداف بالاتر را ندهد. به هرحال آنچه مشخص است، صندوق‌های پوشش ریسک در دنیا به صعود طلا در ماه‌های آتی چندان امیدوار نیستند.