چشم ‌اندازکوتاه‌مدت فلز زرد

طلا طی روزهای اخیر با وجود فشار فروش ایجاد شده به دلیل افزایش نرخ بهره در ایالات‌متحده، توانسته تاحدودی افت ارزش خود را با واکنش به حمایت ۱۸۰۰ دلار جبران کند. به‌نظر می‌رسد این واکنش اخیر در بازار طلا نشان‌دهنده عدم اطمینان معامله‌گران به سیاست‌های آتی فدرال رزرو است.  

خطر رکود یا رکود تورمی یکی از مهم‌ترین عواملی است که می‌تواند به رشد طلا کمک کند. سیاست‌های پولی انقباضی دولت ایالات‌متحده موجب شده از حجم پول نقد در دست مردم به سرعت کاسته شده و هزینه وام‌گیری برای کسب‌وکارها بالاتر رود. این موضوع شانس وقوع رکود در سال آینده را به‌شدت افزایش داده است. تحلیلگران شرکت سرمایه‌گذاری اروپایی Incrementum AG در تازه‌ترین گزارش خود پیش‌بینی کرده‌اند که طلا تا انتهای سال به ۲ هزار دلار و تا انتهای دهه جاری به ۵ هزار دلار خواهد رسید. بر اساس این گزارش، فدرال رزرو از زمان تاسیس تاکنون، ۲۰ بار سیاست پولی انقباضی اجرا کرده که در این میان تنها ۳ بار به وقوع یک رکود منجر نشده است.

با توجه به صحبت‌های اخیر مقامات آمریکایی، به نظر می‌رسد سیاست‌های ضد تورمی ایالات‌متحده همچنان ادامه‌دار باشد. جیمز بولارد، رئیس فدرال رزرو سنت لوییس، یکی از مقامات فدرال رزرو است که عقیده دارد نرخ بهره تا انتهای سال جاری باید به ۵/ ۳ درصد برسد. این موضوع نیازمند این است که در ۵ جلسه باقی مانده فدرال رزرو در سال جاری، نرخ بهره در هر جلسه ۵/ ۰ درصد افزایش یابد. اما این موضوع فقط می‌تواند تقاضای کالاها را کنترل کند، درحالی که بخش بزرگی از تورم حاضر در جهان به علت کمبود عرضه سوخت و موادغذایی به دلیل جنگ اوکراین است.

همین موضوع ترس تحلیلگران را از وقوع رکود در سال‌های آینده در کنار مشکلات اقتصادی دیگر بالا برده است. افزایش نرخ‌های بهره می‌تواند روی برخی مخارج خانوارها مانند مسکن اثر مستقیم داشته باشد. برای مثال افزایش نرخ بهره فدرال رزرو، نرخ بهره وام مسکن خانوارهای آمریکایی را بالاتر ببرد و همین موضوع فشار مضاعفی بر خانوارها اعمال کند. با توجه به خطرات آتی، تحلیلگران Incrementum AG معتقدند که تورم سال جاری بیش از ۵ درصد خواهد بود. به عقیده این گروه الگوی قدیمی ۴۰/ ۶۰ برای پرتفوهای سرمایه‌گذاری در این شرایط جوابگو نخواهد بود. این الگو که بسیاری از سرمایه‌گذاران از آن استفاده می‌کنند به این شکل است که ۶۰ درصد از پرتفو به اوراق قرضه و سهام اختصاص یافته و ۴۰ درصد نیز به صندوق‌های درآمد ثابت تخصیص می‌یابد. اما روند قیمتی طلا و نقره نشان می‌دهد که در دوره‌های رکود تورمی طلا و نقره عملکرد بهتری از اوراق داشته و این موضوع می‌تواند موجب شود که سرمایه‌گذاران ۶۰ درصد از پرتفوی خود را به این دو اختصاص دهند و همین موضوع قیمت طلا را تا انتهای سال به ۲ هزار دلار و احتمالا فراتر از آن برساند.