تاکتیک آمریکا برای مهار تورم

این موضوع موجب شد معامله‌گران در بازارهای مالی مختلف به فروش دارایی‌های خود ادامه دهند. این فشار باعث شد طلا در محدوده ۱۸۵۰ دلار باقی مانده و در بازار رمزارزها، بیت‌کوین به محدوده ۲۸ هزار دلار ورود کند.

براساس این صورت‌جلسه، سیاستگذاران آمریکایی معتقدند که افزایش نرخ بهره باید حداقل در دو ماه آینده نیز ادامه‌دار باشد. این افراد قصد دارند تا نرخ بهره را به محدوده ۲ درصد رسانده و در ماه آینده نیز برنامه فروش دارایی‌های فدرال رزرو به میزان ۵/ ۴۷ میلیارد دلار را انجام دهند. این اوراق مربوط به اوراق وام مسکن و اوراق خزانه دولتی بوده و این فروش می‌تواند موجب افزایش عرضه در این دو بازار شده و قیمت‌ها را کاهش دهد. نگرانی سیاستگذاران از ادامه روند تورمی در این صورت‌جلسه کاملا مشخص بود به‌طوری که کلمه تورم حدود ۶۰ بار در این گزارش تکرار شده بود. اما ظاهرا فدرال رزرو قصد دارد تا نتایج فعالیت‌های خود را در ماه سپتامبر بسنجد. در صورتی که سیاست‌های اعمالی موثر بوده و تورم کنترل شد، از شدت سیاست‌های انقباضی خواهند کاست تا اقتصاد به سمت رکود حرکت نکند، در صورتی که چنین اتفاقی رخ ندهد، فدرال رزرو سیاست‌های انقباضی را تا زمان کنترل کامل تورم ادامه خواهد داد. علاوه بر این موضوع، سیاستگذاران معتقدند که شیوع کرونا در چین و ادامه جنگ در اوکراین پیش‌بینی‌های تورمی آنان را مختل سازد.

سیاستگذاران فدرال رزرو معتقدند آینده اقتصادی برای معامله‌گران بازارها نامشخص بوده و همین موضوع آنان را به سمت سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت‌تر سوق داده است. بر اساس نظرسنجی‌ها، بازار انتظار دارد که فدرال رزرو نرخ بهره را تا انتهای سال به ۵/ ۲ یا ۷۵/ ۲ درصد برساند. صورت‌جلسه منتشر شده نیز نشان می‌دهد که سیاستگذاران آمادگی چنین سیاستی را داشته و در صورت عدم کنترل نرخ تورم، به سمت فراتر از ۲ درصد نیز حرکت خواهند کرد.

یکی دیگر از نگرانی‌های سیاستگذاران، مساله مدیریت ریسک سرمایه‌گذارانی است که شیوه فعالیت آنها برای فدرال رزرو و نهادهای ناظر دیگر قابل پیش‌بینی نیست.

افزایش نرخ بهره و فروش دارایی‌ها‌ می‌تواند در بازار کالا و بازار اسناد خزانه فشار فروش ایجاد کند. مساله مدیریت ریسک می‌تواند تقاضای نقدینگی را از سوی بانک‌ها، معامله‌گران بزرگ و مشتریان این دو گروه افزایش دهد؛ چراکه با ریزش بیشتر قیمت‌ها، معامله‌گران ترجیح خواهند داد تا از این دو بازار خارج شوند.  با وجود تمام مسائل، آنچه مشخص است این است که فدرال رزرو به افزایش نرخ بهره تا ماه سپتامبر ادامه خواهد داد و همچنین براساس برنامه از پیش مشخص شده فدرال رزرو، این نهاد می‌تواند تا آگوست سال جاری (حدود سه ماه دیگر) ۹۵ میلیارد دلار از دارایی‌های خود را به فروش برساند که شامل ۶۰ میلیارد دلار اوراق خزانه و ۳۵میلیارد دلار اوراق وام مسکن خواهد بود.