به گفته منظور، مشاوران رسمی مالیاتی، نقش مهمی در ارتقای فرهنگ مالیاتی، ارائه مشاوره‎های موثر به مودیان و به‌طور کلی استیفای حقوق مودیان دارند. او عنوان کرد: جامعه مشاوران رسمی مالیاتی، جزو تشکل‌‌ها و نهادهای مردمی شکل‌گرفته در نظام مالیاتی است و مودیان مالیاتی می‌توانند ضمن بهره‌مندی از مشاوره‌های اعضای این جامعه، در تمامی مراحل دادرسی مالیاتی اعم از ماده ۲۳۸، ماده ۲۱۶، ماده ۲۵۱ و ۲۵۱ مکرر و نهایتا دیوان عدالت اداری، از مشاوره‌ها و نقطه نظرات کارشناسی اعضای این جامعه بهره‌مند شوند. رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور اضافه کرد: از امتیازات مهم نظام مالیاتی این است که در درون خود، یک نظام شبه‌قضایی دارد که هم حقوق مردم و هم حقوق دولت در آن مورد توجه قرار گرفته و موضوعات تخصصی مالیاتی و اعتراضات و اختلافات میان مودی و سازمان امور مالیاتی، در آن کارشناسی و حل و فصل می‌‌شود.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به برخی وظایف اساسی جامعه حسابداران رسمی گفت: ارتقای فرهنگ مالیاتی مودیان از وظایف مهم جامعه مشاوران رسمی مالیاتی است و اعضای این جامعه نقش مهمی در آگاه کردن مودیان از حقوق قانونی خود دارند. منظور در ادامه، ارتقای دانش حرفه‌‌ای اعضای جامعه مشاوران رسمی مالیاتی را مورد توجه قرار داد و گفت: دانش و اطلاعات باید مستمرا به‌روزرسانی شود؛ چراکه قوانین و مقررات، رویه‌ها و برنامه‌های نظام مالیاتی دائما در حال تغییر و اصلاح است و دانش‌افزایی حرفه‌‌ای با برگزاری دوره‌های آموزشی باید مدنظر قرار گیرد.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در بخشی از سخنان خود، موضوع نظارت بر عملکرد اعضای جامعه مشاوران رسمی مالیاتی را بسیار ضروری عنوان کرد و گفت: کاهش ارتباط ممیز و مودی از برنامه‌های مهم نظام مالیاتی است و هیات عالی نظارت بر جامعه مشاوران رسمی مالیاتی نیز باید سلامت اداری را مورد توجه قرار دهد و صلاحیت اعضا به‌طور متناوب بازبینی شود. او درخصوص نحوه خوداظهاری مودیان بابت عملکرد سال۱۴۰۰ نیز گفت: رویکرد نظام مالیاتی در دوره جدید بر داده‌محوری استوار است و مردم باید هر چه بیشتر به سمت ارائه اظهارنامه شفاف و دقیق، تشویق شوند؛ چراکه اطلاعات اقتصادی اشخاص از دستگاه‌های مختلف اخذ و در اختیار سازمان امور مالیاتی کشور قرار گرفته است.

منظور درخصوص نحوه اجرای تبصره ماده (۱۰۰) قانون مالیات‌‌های مستقیم در سال جاری نیز گفت: روال قدیمی که در سال‌های گذشته میان سازمان امور مالیاتی و اصناف انجام می‌‌شد، چندان عدالت مالیاتی را اجرایی نکرده و امسال با توجه به اشراف اطلاعاتی و دسترسی که نظام مالیاتی به اطلاعات درآمدی اشخاص دارد، این اطلاعات درآمدی در اختیار سازمان قرار گرفته و براساس آن یک مالیات مقطوع برای کسب‌وکار‌‌های مشاغل کوچک محاسبه و به او اعلام می‌‌شود که مودی می‌‌تواند این مالیات را بپذیرد یا رد کند و نسبت به ارائه اظهارنامه اقدام کند. او افزود: مودیانی که درآمد سال گذشته آنها از آستانه یک‌میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان بالاتر باشد، طبیعتا مشمول ارائه فرم تبصره ماده (۱۰۰) نخواهند بود و باید اظهارنامه مالیاتی تسلیم کنند. به‌طور کلی انتظار می‌‌رود امسال، رسیدگی‌‌های مالیاتی به سمت با کیفیت‌‌تر شدن براساس داده‌محوری حرکت کند.