Untitled-2 copy

کارشناسان اقتصادی نیز معتقدند تعدیل دلار متناسب با تغییر سایر قیمت‌ها صورت می‌گیرد.  روز گذشته نرخ دلار در سامانه‌های رسمی مجددا افزایشی بود. طبق مشاهدات از نخستین معاملات ارزی ثبت شده در سال جدید، دلار در سامانه‌های رسمی بازار متشکل و میانگین موزون (سنا) روند افزایشی جدیدی را با شیب کم در راستای کار خود قرار داد. گمانه‌های مختلفی در رابطه با علل این روند افزایشی توسط بازیگران بازار ارز مطرح می‌شود که در حالت کلی می‌توان این گمانه‌ها را به دو جبهه اصلی «علل سیاسی» و «علل اقتصادی» تقسیم کرد. طرفداران جبهه اول ضمن اشاره بر توقف روند مذاکرات هسته‌ای وین در ماه‌های پایانی سال گذشته بر این باورند که انتظارات عموم جامعه نسبت به آینده مناسبات سیاست خارجی کشور نقش بسیار مهمی را در تعیین روند نرخ ارز در بازار ‌بازی می‌کند و به همین ترتیب با توقف روند مذاکرات و انتشار سیگنال‌های منفی زمینه‌های رشد نرخ دلار در کشور فراهم شده است.

اما برخی کارشناسان ارزی با بررسی نرخ تورم نقطه به نقطه و مقایسه آن با نرخ رشد سالانه ارز معتقدند که افزایش نرخ‌های صورت گرفته در بازار ارز ماحصل افزایش نرخ تورم است. این افراد همچنین با مقایسه این دو شاخص مهم اقتصادی بر این باورند که قیمت دلار مستثنی از دیگر شاخص‌ها نیست و در جهت همراهی با میزان تورم همچنان کشش افزایش قیمت داشته که نرخ دلار متوازن با تورم را ارقامی بالاتر از نرخ حال حاضر بازار می‌دانند. روز گذشته قیمت هر برگ اسکناس دلار در سامانه‌های رسمی بازار متشکل و سنا به ترتیب با 42 و 71 تومان افزایش نسبت به نرخ‌های روز دوشنبه به ارقام 26 هزار و 108 تومان و 25 هزار و 598 تومان رسید. نرخ سکه روز گذشته توانست پس از یک روز نوسان در مرز دو کانال قیمتی 14 و 15 میلیون تومانی وارد سطوح قیمتی اولیه کانال بالاتر شود و روی پله‌های اول و دوم کانال 15 میلیون تومانی انجام معامله شود.

در معاملات ابتدایی دیروز  قیمت هر قطعه سکه طلای طرح جدید با حدود 45 هزار تومان افزایش نسبت به نرخ روز دوشنبه در رقم 14 میلیون و 995 هزار تومان فعالیت خود را آغاز کرد. طولی نکشید که نرخ کالای مذکور از مرز دو کانال عبور کرده و در کانال قیمتی بالاتر فروخته شد. آخرین تاریخی که هر قطعه سکه طلای طرح جدید در کانال قیمتی 15 میلیون تومانی فروش رفته بود یکم آبان ماه سال 1399 بوده و به نوعی می‌توان گفت که روز گذشته نرخ سکه در سقف قیمتی 18 ماهه خود قرار گرفت. در نهایت قیمت هر قطعه از این فلز گران‌بها در معاملات بازار روز گذشته با 225 هزار تومان افزایش نسبت به نرخ روز دوشنبه به سطح قیمت 15 میلیون و 175 هزار تومان رسید.