پتک تورم بر بیت‌کوین

 پس از آنکه عصر روز جمعه گزارش شاخص قیمت مصرف‌کننده ایالات متحده منتشر شد، فشار فروش ایجاد شده موجب شد قیمت بیت‌کوین از ۲۹۵۰۰ دلار حدود ۵۰۰ دلار افت داشته و وارد کانال ۲۸ هزار دلار شود. هرچند معامله‌گران صعودی تلاش کردند قیمت را دوباره بالای ۲۹ هزار دلار برگردانند، اما در نهایت موفق نبوده و در نهایت صبح روز یکشنبه بیت‌کوین حمایت ۲۸ هزار دلار را از دست داد‌ و وارد کانال ۲۷ هزار دلار شد. از دست رفتن حمایت ۲۸ هزار دلار به عنوان یکی از اساسی‌ترین حمایت‌های روانی بیت‌کوین که از زمان آغاز موج صعودی در سال ۲۰۲۰ تاکنون شکسته نشده بود اثر روانی شدیدی بر بازار رمزارزها داشته و همین موضوع موجب شد شاخص ترس و طمع بازار عدد ۱۴ را نشان دهد. با توجه به شرایط کنونی، به نظر می‌رسد بیت‌کوین درحال حاضر در محدوده ۲۵ تا ۲۷ هزار دلار کانال قیمتی تازه‌ای شکل داده و برای مدتی در این محدوده نوسان کند. در صورتی که حمایت ۲۵ هزار دلار کارساز نبوده و قدرت خرید در بازار بیش از این کاهش یابد، به نظر می‌رسد میانگین متحرک ۲۰۰ روزه قیمت یعنی ۲۲۳۰۰ دلار حمایت بعدی قیمت باشد.

بیت‌کوین از مارس سال ۲۰۲۰ و همزمان با شیوع کرونا در سطح جهان از قیمت ۴۵۰۰ دلار سیر صعودی خود را آغاز کرده که تقریبا تا نوامبر ۲۰۲۱ به طول انجامید. طی این مدت، نخستین رمزارز بازار به محدوده ۶۹ هزار دلار رسید و توانست ۱۴۵۰ درصد سود را نصیب سرمایه‌گذاران خود کند. با رشد بیت‌کوین، ارزش بازار رمزارزها نیز به‌شکل قابل توجهی رشد کرده و طی مدتی که بیت‌کوین درحال صعود بود، ارزش بازار رمزارزها حدود ۲۱۸۰ درصد رشد داشت و از ۱۳۰ میلیارد دلار به حدود ۹۵/ ۲ تریلیون دلار رسید. از ۱۰ نوامبر که روند نزولی بیت‌کوین آغاز شد، تاکنون این رمزارز ۶۰ درصد از ارزش خود را از دست داده و ارزش کل بازار رمزارزها نیز به همین میزان افت داشته است.

درحالی که بازار پیش‌بینی می‌کرد تورم ماه مه ۳/ ۸ درصد باشد، این شاخص عدد ۶/ ۸ درصد را ثبت کرد و همین غافلگیری موجب شد بازارها خود را با انتظارات جدید قیمت‌گذاری کنند. افزایش تورم راه را برای افزایش نرخ بهره بازتر خواهد کرد که موجب گسیل سرمایه به سمت دلار و اوراق خزانه ایالات متحده خواهد شد. میانه تورم جهانی در حال حاضر ۹/ ۷ درصد است درحالی که این عدد برای ماه ژوئن سال گذشته ۰۵/ ۳ درصد بود. درگیری اقتصاد جهانی با تورم موجب شده ریسک‌گریزی در معامله‌گران بیشتر شده و همین موضوع آنان را نسبت به کوچک‌ترین متغیرهای تورمی حساس‌تر کند. با توجه به شرایط تورم جهانی، تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که روند کلی بازارهای ریسکی نزولی باقی بماند ولی رشدهای کوتاه و موقتی در روندهای کوتاه مدت دور از انتظار نیست.