توکلی با اشاره به انفکاک موجود در نظام آموزشی کشور با وزارتخانه‌‌های دولتی از جمله وزارت اقتصاد و عدم‌‌ارتباط سازمان‌‌یافته بین آنها با یکدیگر گفت: آقای خاندوزی از آنجا که خودشان یک شخصیت دانشگاهی هستند، از ابتدا بنا را بر این گذاشتند که ارتباطات وزارت اقتصاد با محوریت پژوهشکده امور اقتصادی با دانشگاه‌‌ها و نخبگان برقرار شود. رئیس پژوهشکده امور اقتصادی اظهار داشت: یکی از دستورات وزیر اقتصاد به پژوهشکده این بود که ارتباط مستمر بین این وزارتخانه و دانشکده‌‌های اقتصادی برقرار شود و در این راستا، جلسات متعددی با دانشکده‌‌های مختلف برگزار شده و کماکان در حال برنامه‌‌ریزی هستیم که با اساتید، دانشجویان و نخبگان دانشکده‌‌های اقتصاد در کل کشور ارتباط برقرار کنیم.

او با بیان اینکه ما سعی می‌‌کنیم نخبگان و دانشجویان دانشگاه‌‌های مختلف را جذب این مدرسه تابستانی سیاستگذاری اقتصادی کنیم، گفت: ما دنبال این هستیم که یک نوع آموزش و پژوهش مسئله‌‌محور و به تعبیری، مسئولیت‌‌محور در فضای آموزشی کشور، شکل دهیم تا بتوانیم به تربیت نیروی انسانی علمی موردنیاز وزارت اقتصاد کمک کنیم و در کنار آن، یک نوع حمایت جدی از پژوهشگران و دانشجویان تحصیلات تکمیلی هم شکل بگیرد تا آنها بتوانند به حل مسائل اقتصادی کشور و به‌‌خصوص مسائل حوزه وزارت اقتصاد کمک کنند. توکلی اظهار داشت: زمینه دیگری که دنبال آن هستیم، با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری بر مقوله دانش‌‌بنیانی و استفاده از نیروی جوان، ایجاد این ظرفیت است که یک ارتباط بین نسل جدید اساتید و محققان اقتصاد اسلامی با بدنه سیاستگذاری کشور شکل گیرد، به نحوی که حتی اداره اقتصاد کشور نیز دانش‌‌بنیان شود. او گفت: بنا بر برنامه‌‌ریزی صورت‌‌گرفته، بنا شده است ما از بین دانش‌‌پژوهان مقطع ارشد و دکترا و پژوهشگران حوزه اقتصادی و حتی حوزه‌‌های مرتبط علوم اجتماعی، برای حضور در این مدرسه ثبت‌‌نام کنیم و آموزش‌‌های کاربردی نظری و عملی را به شکلی به آنها ارائه دهیم که بتوانند در حوزه مسائل عملی پیش روی وزارت اقتصاد وارد شوند.‌‌

رئیس پژوهشکده امور اقتصادی اعلام کرد: این دوره دارای پنج مرحله از جمله یک مرحله ثبت‌‌نام است که از روز گذشته (سه‌‌شنبه ۲۴ خرداد) شروع شده و همه دانش‌‌پژوهان و محققانی که به مباحث سیاستگذاری اقتصادی علاقه‌‌مند هستند می‌‌توانند با مراجعه به سایت پژوهشکده امور اقتصادی به آدرس https:/ / iranthinktanks.com/ economic-affairs-research-insttitute/  و مراجعه به لینک مربوط، ثبت‌‌نام کنند. توکلی افزود: بعد از مرحله ثبت‌‌نام و یک دوره آموزشی مقدماتی، تقریبا یک دوره دوماهه از ۱۸ تیر تا ۱۸ شهریور‌‌ماه داریم که یک مرحله آن، یک دوره آموزش متمرکز به طول سه هفته است که طی آن حداقل ۴۰ سخنرانی علمی در حوزه‌‌های مرتبط با سیاستگذاری اقتصادی و حوزه‌‌هایی که وزارت اقتصاد با آنها درگیر است، ایراد خواهد شد. او برگزاری کارگاه‌‌های نقد و نظر را به عنوان یکی دیگر از برنامه‌‌های این دوره سه‌‌هفته‌‌ای عنوان کرد که در جریان برگزاری آنها، طی هر برنامه روزانه، یکسری سؤالات و مسائل به دانشجویان، جهت پاسخگویی و ارزیابی ارائه خواهد شد. توکلی عنوان کرد: یک ویژگی این دوره آموزشی این است که ما تنها به بحث نظری بسنده نکرده‌‌ایم و به خاطر همین، یک دوره کارورزی تعریف شده است که دانش پژوهان مباحثی را که در ۹ حوزه از جمله بانک، بورس، بیمه، شرکت‌‌های دولتی، مالیات، گمرک، سرمایه‌‌گذاری خارجی، خصوصی‌‌سازی و... به صورت نظری آموزش دیده‌‌اند، بتوانند با حضور در وزارتخانه، از نزدیک و به طور عملی تجربه کنند.

رئیس پژوهشکده امور اقتصادی ادامه داد: ما یک دوره تکمیلی تحت عنوان «تداوم» از ۱۸ شهریورماه هم داریم که طی آن، دانشجویان درگیر تدوین یک پیشنهاد پژوهشی (پروپوزال) در سطح ارشد و دکترا خواهند شد و ما تلاش می‌‌کنیم از ترکیبی از اساتید دانشگاهی و نیز افرادی که به عنوان مسئول اجرایی شناخته‌‌شده هستند، به عنوان راهنما برای این طرح نامه‌‌ها استفاده کنیم. او افزود: برنامه این است که تا یک سال برای دانشجویان ارشد و دو سال برای دانشجویان دکترا که درگیر تهیه پروپوزال هستند، حمایت مالی انجام دهیم تا آنها بتوانند بدون دغدغه وارد فضای پژوهشی شوند. توکلی گفت: ما انتظار داریم بعد از برگزاری این رویداد، بتوانیم تعامل دوجانبه بین مراکز آموزشی‌‌پژوهشی و وزارت اقتصاد برقرار کنیم که این می‌‌تواند به رشد حوزه‌‌ها و دانشگاه‌‌ها و مراکز آموزشی و نیز بهبود عملکرد وزارت اقتصاد منجر شود. او استخراج نظام مسائل پیش روی وزارت اقتصاد را یکی از دستاورد‌‌های این رویداد عنوان کرد و گفت: در خروجی این دوره، حتما راه‌‌حل‌‌های ابتکاری برای حل مسائل کشور وجود دارد چرا که هر گاه ما به جوان-هایمان اعتماد کرده‌‌ایم، توانسته‌‌ایم با رویکرد جهادی مدنظر مقام معظم رهبری، گام‌‌های بلندی برای حل مشکلات برداریم.

رئیس پژوهشکده امور اقتصادی در بخش دیگری از این نشست خبری، اظهار داشت: ما در دوره جدید، روی این محور تمرکز کرده‌‌ایم که خروجی‌‌های پژوهشکده بیشتر در قالب اسناد و توصیه‌‌های سیاستی باشد. توکلی گفت: یکی از مسائلی که الان پژوهشکده امور اقتصادی دنبال می‌‌کند، بحث پیوست عدالت است که در قالب آن ما رصد کنیم چه اتفاقاتی در جریان اجرای طرح هدفمندی یارانه‌‌ها دارد در سفره مردم می‌‌افتد و اینکه ما احیانا چه توصیه‌‌هایی می‌‌توانیم برای بهبود اجرای سیاست داشته باشیم. او در ادامه در پاسخ به سؤالی با بیان اینکه یکی از مشکلات ما در عرصه سیاستگذاری اقتصادی، بحث داده‌‌ها و اطلاعات است، اظهار داشت: آقای خاندوزی مرتب تأکید می‌‌کنند که پایگاه داده‌‌های ما خیلی از هم گسسته است و جاهای مختلف دارند داده تولید می‌‌کنند و انسجام چندانی وجود ندارد. رئیس پژوهشکده امور اقتصادی افزود: مدرسه تابستانه سیاست‌‌گذاری اقتصادی می‌‌تواند منشاء برگزاری یکسری کارگاه‌‌ها باشد که در بحث تولید داده‌‌ها به درد سیاستگذار بخورد.