معاون بین‌الملل اتاق ایران با استقبال از روحیه مثبت در ژاپن برای ارتقای همکاری‌ها با ایران گفت: ضروری است دو طرف هر چه زودتر سطح روابط خود را به میزان قبل از تحریم‌ها برگردانند. محمدرضا کرباسی افزود: بسیاری از کشورهای اروپایی همکاری‌های اقتصادی با ایران را شروع کرده‌اند؛ بانک‌های اروپایی و آسیایی هم همکاری‌های بانکی خود را با ایران از سر گرفته‌اند؛ می‌توان گفت قسمت زیادی از مشکلات که مربوط به بانک‌های کوچک است از بین رفته و مشکلاتی که مربوط به بانک‌های بزرگ و وابسته آمریکا است، باقی‌مانده است. کرباسی همچنین به همکاری کره‌جنوبی با ایران اشاره کرد و گفت: درحال‌حاضر کره هشت میلیارد یورو خط اعتباری برای سه بیمارستان، نیروگاه و صنایع پتروشیمی اختصاص داده و علاقه خود را برای تولید برند مشترک لوازم‌خانگی با ایران نشان داده است.

معاون بین‌الملل اتاق ایران گفت: شرکت‌های ژاپنی هم باید از فرصت‌های پیش‌رو استفاده کافی را برده و برای سرمایه‌گذاری مشترک با ایران گام بردارند. کرباسی محیط‌زیست، ماشین‌آلات، خودروسازی، گردشگری و کشاورزی را از زمینه‌های مستعد همکاری دو طرف برشمرد. وی همچنین دسترسی به انرژی و حمل‌ونقل ارزان را از مزیت‌های همکاری مشترک با ایران برشمرد و بر آمادگی اتاق ایران برای تسهیل همکاری‌های بخش‌های خصوصی دو کشور تاکید کرد. او تسهیل صدور ویزا برای تجار دو طرف را مهم دانست و گفت: انتظار داریم سفارت ژاپن معرفی‌نامه اتاق ایران را برای تجار و فعالان اقتصادی موردتوجه قرار داده و صدور ویزای تجاری را منوط به داشتن دعوت‌نامه نکند. مشاور بخش تحقیقات خارجی جترو با اشاره به مشکلات بانکی گفت: گشایش ال‌سی برای کار با ایران هنوز مشکلاتی دارد و شرکت‌های ژاپنی هم در برقراری رابطه با ایران آرام حرکت می‌کنند و بازار آمریکا و فعالیت دیگر کشورها با ایران را رصد می‌کنند. یوشی یاماموتو با تاکید بر تمایل کشورش برای از سرگیری‌ همکاری‌های اقتصادی با ایران گفت: شرکت‌های ژاپنی تمایل زیادی برای همکاری با ایران دارند و در زمینه‌های صنایع غذایی و قطعات اتومبیل، ایرانی‌ها ظرفیت‌های زیادی دارند و دو طرف می‌توانند همکاری مشترک داشته باشند.

یوشی یاماموتو نیز بر ضرورت تقویت روابط تجاری میان دو طرف تاکید کرد و گفت: ژاپن تنها نباید صادرکننده کالاهای خود به ایران باشد و باید تولید مشترک مبنای همکاری‌های دو طرف قرار گیرد. مشاور بخش تحقیقات خارجی جترو گفت: دو کشور می‌توانند با استفاده از تکنولوژی و دانش ژاپنی در کشورهای ثالث به‌ویژه کشورهای آفریقایی در زمینه تولید کالاهای مصرفی همکاری کنند. وی همچنین به لزوم تبادل اطلاعات میان تجار دو کشور تاکید کرد و گفت: شرکت‌های ژاپنی اطلاعات کافی و دقیق از شرایط اقتصادی و ظرفیت‌های ایران و همچنین تجار و فعالان اقتصادی ندارند و باید اطلاعات دقیق میان تجار دو طرف منتقل شود. یاماموتو همچنین با اشاره به سخنان کرباسی در مورد صدور ویزا گفت: سازمان جترو حداکثر تلاش خود را در این زمینه برای صدور ویزا انجام می‌دهد و با وزارت خارجه در این زمینه مذاکره خواهد کرد.