مسعود کرباسیان با بیان اینکه تهدیدها و چالش‌ها در مناطق آزاد را به فرصت‌ها تبدیل کنیم، گفت: فضای رقابت بین‌المللی در حوزه اقتصاد برای مناطق آزاد فراهم است. وی تصریح کرد: برای افزایش سرمایه‌گذاری، توسعه گردشگری، رفع محرومیت‌ها، استفاده از فضای بعد از برجام، رونق کسب‌وکار و تولید و صنعت در مناطق آزاد باید برنامه‌های جداگانه همراه با درنظر گرفتن اولویت‌ها را در این مناطق تدوین کرد. وزیر اقتصاد با بیان اینکه بدون وجود سرمایه و سرمایه‌گذاری خارجی در کشور نمی‌توان موفق عمل کرد، ادامه داد: وجود بانک، بیمه و بورس‌های خارجی در مناطق آزاد به یک الزام تبدیل شده است وبرای ایجاد آنها در مناطق آزاد باید تلاش کنیم. کرباسیان تاکید کرد: حذف بروکراسی‌های زائد باعث رشد اقتصادی مناطق آزاد می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه مناطق آزاد می‌توانند از ظرفیت‌های استفاده از مجوز صدور اوراق قرضه ارزی بهره ببرند، افزود: اگر همه توانمندی‌های مناطق آزاد را جمع کنیم، این مناطق به شکل جامع می‌توانند به یک قدرت اقتصادی در کشور تبدیل شوند.  وزیر اقتصاد تصریح کرد: راه‌اندازی صندوق‌های مشترک سرمایه‌گذاری و بیمه‌ای در مناطق آزاد می‌توانند راهگشای فعالیت‌های اقتصادی در مناطق آزاد باشند.

مشاور رئیس‌جمهوری نیز در این نشست با بیان اینکه قانون مناطق آزاد جامع و کامل است و قانون‌گذار اهداف اصلی خود را برای ایجاد این مناطق روشن کرده است، افزود: کشور می‌تواند از ظرفیت‌های مناطق آزاد بیشتر استفاده کند و اهداف تعیین‌شده این مناطق در اقتصاد مقاومتی مشخص است و در راستای همین اهداف گام برمی‌دارند.  مرتضی بانک تاکید کرد: برخی قوانین، وظایف و تکالیف مناطق آزاد هنوز به‌صورت کامل اجرا نمی‌شود که این موضوع نیازمند اجماع ملی، همکاری و همفکری همه دستگاه‌های اجرایی است.  وی یادآور شد: شورایعالی مناطق آزاد متشکل از وزرا و رؤسای دستگاه‌های اجرایی پشتوانه مهم پیشبرد برنامه‌ها و اهداف مناطق آزاد کشور است. دبیر شورایعالی مناطق آزاد کشور با بیان اینکه اهداف مناطق آزاد در اقتصاد مقاومتی مشخص شده است، افزود: مناطق آزاد در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی گام برمی‌دارند و کشور می‌تواند از ظرفیت این مناطق بیشتر استفاده کند.  بانک در ادامه نشست مسوولان مناطق آزاد کشور با وزیر امور اقتصادی و دارایی تاکید کرد: قانون مناطق آزاد جامع و کامل است و قانون‌گذار اهداف اصلی خود را برای ایجاد این مناطق روشن کرده است. بانک با بیان اینکه در چهار سال گذشته درحوزه صنعت و تولیدات داخلی اقدامات خوبی در این مناطق صورت گرفته است، افزود: در حوزه فناوری‌های نو، صادرات، تولیدات صنعتی و شرکت‌های دانش‌بنیان که جزو سیاست‌های ابلاغی و اهداف اقتصاد مقاومتی محسوب می‌شود، اقدامات مطلوبی در مناطق آزاد کشور انجام شده است.  مشاور رئیس‌جمهوری یادآور شد: شورایعالی مناطق آزاد که از وزیران و رئیسان دستگاه‌های اجرایی تشکیل شده است، پشتوانه مهمی برای پیشبرد برنامه‌ها و اهداف مناطق آزاد کشور محسوب می‌شود.