محمد شریعتمداری در دیدار با وزیر توسعه اقتصاد و سرمایه‌گذاری ارمنستان، با اشاره به مذاکراتی که میان معاون اول رئیس‌جمهوری ایران و نخست‌وزیر ارمنستان انجام شد، تصریح کرد: همکاری ارمنستان با ایران در زمینه مذاکرات با کشورهای اوراسیا قابل تقدیر بود و کمیته مشترک دو کشور مذاکرات خوبی را به‌خصوص در حوزه تعرفه ترجیحی آغاز کرد که باید با جدیت تا حصول نتیجه نهایی برای گسترش مبادلات پیگیری شود.  وی با اعلام آمادگی ایران برای تاسیس یک شرکت مشترک برای پیشبرد اهداف مورد نظر افزود: در دیدار دیروز معاون اول رئیس‌جمهوری ایران و نخست‌وزیر ارمنستان نقاط مشترک خوبی برای توسعه هرچه بیشتر روابط به‌دست آمد و سازوکار مورد نیاز برای راه‌اندازی شرکت مشترک میان ایران و ارمنستان تا یک ماه آینده باید عملیاتی شود. آمادگی و همکاری در حوزه مناطق آزاد برای فراهم شدن زمینه‌های هرچه بیشتر تبادلات تجاری با ارمنستان را داریم. وزیر صنعت، معدن و تجارت صدور خدمات فنی و مهندسی را از دیگر زمینه‌های همکاری‌های مشترک دو کشور دانست.

شریعتمداری با اعلام اینکه سند همکاری‌های علمی میان دو کشور در حوزه نانو نیز به امضا رسید، خاطرنشان کرد: در زمینه بیو تکنولوژی نیز پتانسیل همکاری را داریم. همچنین شرکت‌های کوچک و متوسط صنعتی، استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان نیز دیگر حوزه‌های دارای پتانسیل همکاری هستند. وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین با اعلام اینکه سقف مبادلات تجاری ایران و ارمنستان باید به یک میلیارد دلار برسد، گفت: همکاری‌های مناطق آزاد ارس و مقری بیشتر می‌شود.  شریعتمداری پس از دیدار با وزیر توسعه اقتصاد و سرمایه‌گذاری ارمنستان تنظیم موافقت‌نامه موقت تعرفه‌های ترجیحی میان ایران و اوراسیا را یکی از مهم‌ترین محورهای مذاکرات اعلام کرد و افزود: مذاکرات خوبی در مورد ۱۴۰ تعرفه از کتاب تعرفه‌ها انجام شد که به‌جز حدود ۵۰ تعرفه در دیگر تعرفه‌ها به توافق نهایی رسیدیم و تلاش می‌کنیم که آنها را نیز نهایی کنیم تا موافقت‌نامه موقت تعرفه‌های ترجیحی میان ایران و اوراسیا که ارمنستان نیز یکی از مهم‌ترین کشورهای آن به‌شمار می‌رود، به نتیجه نهایی مطلوب برسد.

وزیر توسعه اقتصاد و سرمایه‌گذاری ارمنستان با اعلام اینکه ارمنستان می‌تواند زمینه صادرات تولیدات ایران را به بازار اوراسیا و اتحادیه اروپا فراهم کند، گفت: باید حجم مبادلات دو کشور به دو برابر یا بیشتر افزایش یابد. سورن کارایان نیز در این دیدار با اشاره به شناخت فرهنگی، تاریخی و اجتماعی میان دو کشور ایران و ارمنستان افزود: با شناخت خوبی که دو طرف از هم دارند، روابط اقتصادی نیز باید توسعه بیشتری یابد اما موضوع مشترک مهم ما این است که حجم تبادلات اقتصادی دو طرف کافی نیست و نمی‌توانیم از ظرفیت‌های تجاری حداکثر استفاده را ببریم. وی با اشاره به سخنان دیروز وزیر صنعت، معدن و تجارت در دیدار معاون اول رئیس‌جمهوری با نخست‌وزیر ارمنستان، تصریح کرد: با محورهای ارائه شده از سوی آقای شریعتمداری موافق هستم و هوانس عزیزیان که معاون وزارت توسعه اقتصاد و سرمایه‌گذاری ارمنستان است به‌عنوان نماینده ما برای پیگیری موارد مشترک معرفی می‌شود.

کارایان تشکیل گروه‌های مشترک کاری میان دو وزارتخانه با مسوولیت معاونان دو وزیر را برای پیشبرد اهداف راهگشا توصیف کرد و افزود: این مهم سبب تسهیل روابط و حرکت به سمت افزایش مبادلات خواهد شد. همچنین مذاکرات حول روابط ایران و اوراسیا، تاسیس یک نهاد مشترک برای صادرات و واردات کالا، توسعه همکاری‌های صنعتی و همکاری در مناطق آزاد چهار محور پیشنهادی ما در مذاکرات هستند. وزیر توسعه اقتصاد و سرمایه‌گذاری ارمنستان محدودیت‌های اقتصادی برای ورود کالا به بازارهای هر دو کشور را مهم‌ترین دلیل پایین بودن حجم مبادلات طرفین دانست و گفت: عوارض گمرکی برای ورود کالا به ارمنستان بالا است و به همین دلیل تشکیل یک سازمان مشترک برای رفع موانع و محدودیت‌های جریان ورود کالا ضروری است و از تشکیل آن به‌صورت جدی حمایت می‌کنیم که مکانیزم آن می‌تواند از بدنه دولت یا از بخش‌خصوصی تحقق یابد. کارایان با اعلام اینکه باید حجم مبادلات دو کشور به دو برابر یا بیشتر افزایش یابد، ادامه داد: باید راه بازارهای بزرگ را برای همدیگر هموار کنیم و ما می‌توانیم زمینه صادرات تولیدات ایران را از حوزه ارمنستان به بازار اوراسیا و اتحادیه اروپا فراهم کنیم.

وی در پایان تولید مشترک کالاهای ایرانی در ارمنستان و صادرات آنها به بازارهای اروپا و اوراسیا را یک زمینه همکاری مهم مشترک میان دو کشور دانست و گفت: صدور مجوزهای متقابل می‌تواند به افزایش حجم مبادلات دو کشور کمک کند. همچنین از تاسیس دفاتر حلال در ارمنستان استقبال می‌کنیم و در صورت تاسیس منطقه آزاد در ارمنستان اولین دفتر حلال را در آن راه‌اندازی خواهیم کرد.