به گزارش خبرگزاری فارس، رئیس اتاق مشترک پاکستان - ایران در این همایش با اشاره به چک‌های برگشتی تجار ایرانی در پاکستان گفت: متاسفانه تجار ایرانی به ازای کالاهایی که از تجار پاکستانی خرید می‌کنند، چک‌هایی می‌دهند که برگشت می‌خورد که این روش درحال‌حاضر مشکل ساز شده است و ما خواهان هستیم که این مشکل برطرف شود.

ولی‌محمد رئیس اتاق مشترک پاکستان - ایران دیروز در همایش توسعه همکاری‌ تجاری ایران و پاکستان گفت: پاکستان از حضور تجار ایرانی استقبال می‌کند و بیشترین بخش صادرات ایران به پاکستان شامل محصولاتی مانند نفت و گاز می‌شود؛ اما بیشتر محصولات کشاورزی مانند برنج و گوشت از پاکستان به ایران صادر می‌شود. رئیس اتاق مشترک پاکستان - ایران اظهار کرد: حجم مبادلات تجاری ایران و پاکستان حدود ۲۳۰ میلیون دلار است که ۴۴ میلیون دلار آن مربوط به صادرات تجار پاکستانی به ایران و ۱۸۶ میلیون دلار آن هم مربوط به صادرات تجار ایرانی به پاکستان است.

وی با تاکید بر اینکه هر دو کشور علاقه‌مند به افزایش روابط تجاری هستند،‌ گفت: نبود کانال بانکی بین دو کشور یکی از مشکلات تجار طرفین است. وی همچنین اظهار کرد: پاکستان و ایران مرز مشترک با یکدیگر دارند که باید تسهیلات گمرکی و مسائل مربوط به گذرنامه در این مرز مشترک بین دو کشور تسهیل شود. دبیرکل اتاق بازرگانی تهران نیز با بیان اینکه پاشنه آشیل اقتصاد پاکستان انرژی است، گفت: درحالی‌که خط لوله صلح با میلیاردها تومان هزینه توسط ایران به مرز کشور پاکستان رسیده، اما پاکستانی‌ها از آن استفاده نکرده‌اند.

به گفته بهمن عشقی، حجم مراودات تجاری دو کشور ایران و پاکستان متاسفانه تا امروز آنچنان‌که شایسته شاخص‌های مختلف اقتصادی این دو کشور است، اتفاق نیفتاده است. دبیرکل اتاق بازرگانی تهران اظهار کرد: بنابر آمارهای ما حدود ۸۰۰ میلیون دلار و بر حسب آمارهای پاکستان کمتر از ۴۰۰ میلیون دلار حجم مناسبات تجاری دو کشور است و سفیر پاکستان نیز از این موضوع گلایه داشتند که از رقم ۴۰۰ میلیون دلار حدود ۳۰۰ میلیون دلار سهم تجار ایرانی و فقط ۱۰۰ میلیون دلار سهم تجار پاکستانی است.

وی با تاکید بر اینکه این حجم تجارت در شان دو کشور نیست، گفت: البته بخشی از این موضوع به تحریم‌های اقتصادی برمی‌گردد.  وی با بیان اینکه پاکستانی‌ها کالاهای مورد نیاز خود را از نقاط دور دست مانند برزیل خریداری می‌کنند، درحالی‌که همان کالاها را می‌توانند از ایران بخرند، گفت: این امر از عجایب روزگار است و این نقطه ضعف روابط تجاری دو کشور ایران و پاکستان به شمار می‌رود. وی با بیان اینکه سفیر پاکستان نسبت به این موضوع که ایران تجهیزات پزشکی خود را با ۱۰ برابر قیمت به جای خرید از پاکستان از آلمان خریداری می‌کند، گفت: این نشان‌دهنده ضعف تجارت بین دو کشور است و نشان می‌دهد که ما ظرفیت‌های خودمان را نمی‌شناسیم و اتفاقا قصور اتاق بازرگانی تهران هم بوده که نتوانسته‌ایم در این بخش به تجار حرفه‌ای کمک کنیم.

وی افزود: ما در اتاق بازرگانی تهران آماده هستیم و تلاش می‌کنیم در زمینه برقراری روابط تجاری با کشورهای اطراف گام‌های بیشتری برداریم و اتفاقا اولویت اقتصادی ما کشورهایی مانند پاکستان است و کشورهایی مانند ونزوئلا اولویت اقتصادی ما نیست. عشقی اظهار کرد: بنابراین در اتاق بازرگانی تهران به تجار کمک می‌کنیم زوایای پنهان اقتصادی پاکستان را بشناسند و به‌طور متقابل از شما هم همین انتظار را داریم.

دبیرکل اتاق بازرگانی تهران بیان کرد: یکی از گلایه‌های تجار پاکستانی این بود که چک‌های تجار ایرانی وصول نمی‌شود که باید بگویم در این زمینه اتاق تهران باید با تجار ایرانی که از پاکستانی‌ها کالا می‌خرند و پول آنها را پرداخت نمی‌کنند، برخورد کنند و اگر ما هم صادراتی به کشور شما داشتیم و تجار ما اسنادی دریافت کردند که سر وقت پرداخت نشد، اتاق بازرگانی شما باید در این زمینه عمل کند. وی با اشاره به اینکه بانک‌های ایرانی در ایالت باواریای آلمان شعبه‌ ایجاد کرده‌اند، گفت: همین کار را هم می‌توان برای تسهیل مراودات تجاری در پاکستان انجام داد.

وی افزود: تحریم‌های بانکی جهانی اگرچه حذف شده است، ولی تا زمانی که این سیستم بانکی منقبض و منجمد خود را تطبیق دهد زمان‌بر است و باید کمک کرد شعب بانک‌های ایرانی در پاکستان به‌وجود بیاید. وی افزود: امروز بزرگ‌ترین چالش پاکستان به‌عنوان یک کشور آماده پرش در توسعه اقتصادی موضوع انرژی است. وی گفت: همه علائم توسعه اقتصادی در پاکستان از جمله نظام سیاسی نیرومند و دموکراتیک، ملت تحصیلکرده و... وجود دارد؛ اما انرژی پاشنه آشیل اقتصاد پاکستان است.  وی اظهار کرد: باید بازی برد-برد تجاری بین دو کشور ایجاد شود.