بهبود وضعیت لجستیک در ۵ گام

مهرداد تقی‌زاده، معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای بهبود وضعیت لجستیک اعلام کرد: پس از تشکیل معاونت حمل‌ونقل در وزارت راه و شهرسازی بلافاصله کارگروه لجستیک با حضور بخش دولتی و خصوصی و انجمن لجستیک تشکیل و جلسات آن هر دو ماه یک‌بار برگزار شد. در گام دوم شمای کلی از ترانزیت کشور و منطقه ترسیم و ابهامات شناسایی شد و طرح تهیه شده در حضور وزیر راه و شهرسازی و معاونان و کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ارائه شد تا همه دست‌اندرکاران متوجه شوند باید برای بهبود شرایط دست به دست هم دهند. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اقدامات بعدی بیان کرد: پس از ارائه طرح مکانیابی مراکز لجستیکی آغاز شد که امروز شاهد پیشرفت‌هایی در این زمینه هستیم و در گام آخر مشوق‌های سرمایه‌گذاری تهیه شد که پس از تایید وزیر راه و شهرسازی اعلام می‌شود.

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی نیز در این همایش افزایش مزیت‌های رقابتی ایران در کنار مزیت‌های نسبی را سیاست اصلی این حوزه اعلام کرد و گفت: در حقیقت مزیت‌های نسبی بسیار رخوت‌آور و اغواگرانه هستند به‌گونه‌ای که افراد به موقعیت‌های خدادادی جغرافیایی غره شده و دیگر برای رسیدن به موقعیت‌های بهتر در سطح جهان تلاش نمی‌کنند؛ پس به این نتیجه می‌رسیم که باید بیشتر به مزیت‌های رقابتی تکیه کنیم. وزیر راه و شهرسازی همچنین با اشاره به اهمیت ویژه بخش IT در این حوزه اعلام کرد: تصور می‌کنیم در روزگار مدرن حمل‌ونقلی که دارای سیستم هوشمند نباشد، قطعا امکان رقابت با هیچ بخش دیگری را ندارد؛ پس هوشمندسازی حمل‌ونقل در حوزه جاده، هوا، ریل و دریا اصلی‌ترین نکته ما در این مسیر به‌شمار می‌رود.

به گفته آخوندی هزینه بیش از هزار میلیارد تومان در مسیر هوشمندسازی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اولین اقدام وزارت راه و شهرسازی در این حوزه به‌شمار می‌رود که ادامه این روند در حوزه دریانوردی، ریلی و هوایی نیز در دستور کار قرار دارد.

آخوندی ضمن اعلام حمایت وزارت راه و شهرسازی از شکل‌گیری کسب‌وکارهای نوپا در کشور بیان کرد: شاید برخی از فعالان اقتصادی قدیمی با این موضوع موافق نبوده و موانع اجتماعی نیز برای شکل‌گیری این کسب‌وکارها در کشور وجود داشته باشد ولی به تصور من آینده حمل‌ونقلی جهان به کسب‌وکارهای نوپا مبتنی بر اطلاعات بین‌المللی وابستگی دارد و اگر ما می‌خواهیم شاهد رشد ترانزیت در ایران بوده و از موقعیت رقابتی خوبی در این حوزه برخوردار باشیم، باید این موضوع را عملیاتی کنیم که خوشبختانه گام‌های اولیه آن برداشته شده است.

وی درخصوص آزادسازی قیمت‌ها نیز افزود: خوشبختانه اخیرا بحث آزادسازی قیمت‌ها در قانون مورد توجه قرار گرفته و در حمل‌ونقل جاده‌ای و هوایی نیز به مرحله اجرا رسیده است ولی همچنان شاهد وجود مخالفت‌هایی نسبت به آن از سوی افکار عمومی هستیم، باید بگوییم که این مساله مورد اجماع ملی قرار نگرفته و بسیاری از افراد هنوز به‌دنبال مداخلات دولت در بازار قیمت‌گذاری هستند، امری که به‌شدت با اهداف شکل‌گیری و فعالیت بخش‌خصوصی مغایرت دارد. عضو کابینه دولت دوازدهم در ادامه سخنان خود خروج دولت از بخش قیمت‌گذاری و ایجاد شرایط لازم برای پیشرفت بخش‌خصوصی را مهم‌ترین خواسته این بخش دانست و گفت: بدون شک بخش‌خصوصی باید اینگونه فکر کرده و از رقابت کامل حمایت کند؛ چراکه رقابت ناقص در بلندمدت به نفع بخش‌خصوصی نخواهد بود.

آخوندی وجود یک فضای رقابتی را لازمه اصلی ایجاد حمل‌ونقل پایدار در کشور دانست و افزود: ما در وزارت راه و شهرسازی در کنار مباحث مربوط به توسعه زیرساخت‌های فیزیکی به بحث حمل‌ونقل و لجستیک به مفهوم زنجیره تامین، شبکه‌سازی، محیط حقیقی کسب و کار، شبکه تبادل اطلاعات، مهارت، حمایت از منافع مصرف‌کننده و عرضه‌کننده، سرعت، دقت و امنیت که از بحث‌های زیرساخت‌های نرم‌افزاری به‌شمار می‌روند نیز توجه داشته و امید داریم تا بتوانیم به کمک فعالان بخش‌خصوصی آن را پیش ببریم.

سرپرست شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) نیز مذاکره با مشاوران خارجی در حوزه حمل‌ونقل هوایی را یکی از رویکردهای اصلی این شهر فرودگاهی در مسیر جهانی شدن و رسیدن به اهداف بین‌المللی اعلام کرد و گفت: ما از این طریق توانستیم تاکنون بخش زیادی از عملیات اجرایی این شهر فرودگاهی را انجام داده و تا چند ماه آینده شاهد بهره‌برداری از آنها باشیم.  کوروش فتاحی سرپرست شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با بیان اینکه ایجاد ارتباطات گسترده برای کاهش هزینه‌های عملیاتی بخش حمل‌ونقل هوایی هدف اصلی ما از ایجاد شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) بود، گفت: در این راه تلاش کردیم تا امکانات گوناگونی را برای مشتریان این حوزه فراهم کنیم. در حقیقت وجود تحریم‌های علیه ایران باعث شد تا علاوه بر ما سایر شرکت‌های خارجی نیز از فرصت‌های مطلوب موجود در این شهر فرودگاهی غافل بمانند، چراکه شرایطی در این منطقه فراهم بود که بدون شک شرکت‌های خارجی در عدم استفاده از آن بیشتر از ما متضرر شدند.

سرپرست شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) ادامه داد: ما به این شهر فرودگاهی به‌صورت جهانی فکر کرده و آمادگی مشارکت با تمامی شرکت‌های خارجی فعال در این حوزه را داریم.

وی در این باره افزود: کلانشهر فرودگاهی امام خمینی(ره) علاوه بر فرودگاه دارای منطقه آزاد، منطقه ویژه و لجستیک قوی است که هم‌اکنون در حال آماده‌سازی آن هستیم. این مقام مسوول مذاکره با مشاوران خارجی در حوزه حمل‌ونقل هوایی را یکی از رویکردهای اصلی این شهر فرودگاهی در مسیر جهانی شدن و رسیدن به اهداف بین‌المللی اعلام کرد و گفت: ما از این طریق توانستیم تاکنون بخش زیادی از عملیات اجرایی این شهر فرودگاهی را انجام داده و تا چند ماه آینده شاهد بهره‌برداری از آنها باشیم. خوشبختانه تاکنون از ۲۰ کمپانی بین‌المللی حرفه‌ای برای فهم نیازهای این شرکت‌ها مشاوره گرفتیم تا بتوانیم ضمن شناسایی نیازمندی‌های عملیاتی و زیرساخت‌های قوانین آنها به‌طور دقیق احتیاجات این شرکت‌ها را در شهر فرودگاهی فراهم کرده و شاهد ورود آنها به این حوزه باشیم.