به گزارش خبرنگار «دنیای اقتصاد» تا پیش از این ترانسفورماتورهای ویژه نیروگاه‌های بادی، از خارج وارد می‌شد اما حالا با طراحی و تولید این ترانس‌ها؛ سالانه از خروج حدود ۶ میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری می‌شود. مدیر عامل شرکت ایران ترانسفو گفت: یک تیم ۲۵ نفره از جوانان متخصص شرکت ایران ترانسفو موفق شدند طی پنج ماه فعالیت این ترانسفورماتورهای ویژه را طراحی و وارد خط تولید کنند. در حال حاضر تولید انبوه آن نیز آغاز شده است. ارسلان فتحی پور ضمن اشاره به ویژگی این ترانس‌ها، گفت: علاوه بر قدرت بالایی که این ترانس‌ها دارند، قابلیت نصب آنها در ناسل توربین‌های بادی نیز یکی از کم‌نظیر‌ترین ویژگی‌ این ترانس‌های ایرانی است. وی افزود: ترانسفورماتورهای ویژه نیروگاه‌های بادی که قدرت بالایی دارند، برق تولیدی حاصل از نیروی باد را وارد شبکه توزیع برق کشور می‌کنند. این موضوع باعث توسعه تولید برق در نیروگاه‌های بادی کشور می‌شود.

مدیر عامل شرکت ایران ترانسفو همچنین از طراحی و ساخت ترانس‌های فوق کم تلفات به دست متخصصان داخلی خبر داد و گفت: در جهت سیاست‌های وزارت نیرو برای کاهش تلفات شبکه توزیع برق کشور، ایران ترانسفو همچنین موفق به طراحی و ساخت ترانس‌های فوق کم تلفات (&#۳۹;CC) برای مناظق جنوبی کشور شدند. فتحی پور همچنین از طراحی اتو ترانسفورماتور (۶۰۰MVA و ۴۰۰KV) کیلو ولت در داخل کشور خبر داد و گفت: با راه‌اندازی خط تولید این ترانس و تولید آن به ازای هر دستگاه ترانسفورماتور مذکور از خروج حدود ۵ میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری می‌شود. وی افزود: طراحی ترانسفورماتورهای توزیع آلومینیومی ‌با هدف کاهش بهای تمام‌شده، یکی دیگر از دستاوردهای ایران ترانسفور است که در جهت کاهش هزینه‌های سرمایه‌ای مورد نیاز در شبکه برق تولید خواهد شد.

مدیر عامل شرکت ایران ترانسفو در ادامه خاطرنشان کرد: طی قراردادی که برای صادرات قطعات ترانس‌های تولید داخل با شرکت عمانی بسته شد، امکان صادرات قطعات ترانسفورماتور به خارج از کشور و همچنین ورود ارز به کشور تا ۴ میلیون دلار در سال فراهم شده است.