مهدی کریمی‌ تفرشی همچنین از رشد صادرات مواد غذایی ایران به روسیه در ۶ ماه نخست سال‌جاری نسبت به‌مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت: طی این مدت صادرات مواد غذایی کشورمان به حدود ۴۵۰ میلیون دلار رسید، این رقم در سال گذشته حدود ۳۱۰ میلیون دلار بود. وی با بیان اینکه حدود ۱۵۰ میلیون نفر جمعیت روسیه به بازار ایران احتیاج دارد؛گفت: درحال‌حاضر ما انواع لبنیات، میوه‌های‌خشک، میوه و سبزیجات، کشمش، کنسرو و شیرینی به روسیه صادر می‌کنیم. رئیس هیات‌مدیره تعاونی مواد غذایی ایران گفت: دستور ویژه پوتین برای تامین ۲۰درصدی مواد غذایی از ایران، فرصت ویژه‌ای را برای صنعت غذایی کشورمان مهیا کرده است، که اگر این تحقق پیدا کند، ارزش مالی آن حدود ۳۰ میلیارد دلار خواهد بود.

کریمی‌ تفرشی با بیان اینکه هنوز سهم محصولات ایرانی در واردات روسیه ناچیز است، افزود: مساله اساسی صادرات به روسیه، قیمت تمام شده بالای محصولات ایرانی است و این قیمت تمام شده بالا نیز ناشی از گران بودن هزینه‌های تولید در کشور است. وی گفت: اگر قرار باشد به بخش‌های خوبی از بازار روسیه دست یابیم، دولت باید صادرکنندگان را از طریق کمک‌های یارانه‌ای و کاهش هزینه حمل‌ونقل مورد حمایت قرار دهد. این یارانه در سال گذشته با درایت وزارت جهادکشاورزی به صادرات لبنیات اختصاص یافت و جهش صادراتی در این بخش حاصل شد. اما در اقلام دیگری که دارای مزیت صادراتی است، این حمایت‌ها مشاهده نشد یا بسیار کم بود. علاوه بر اینها، تعرفه‌های گمرکی نیز در جهت حمایت از صادرکنندگان ایرانی نیست. رئیس هیات‌مدیره تعاونی مواد غذایی ایران در ادامه از افزایش ظرفیت تولید واحدهای تولیدی خبر داد و گفت: ظرفیت تولید کارگاه‌ها و کارخانه‌های مواد غذایی طی ۹ ما اخیر به‌طور میانگین حدود ۱۵درصد افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: این افزایش تولید می‌تواند علت‌های مختلفی داشته باشد که مهم‌ترین آنها باز شدن فضای بهتر مبادلات اقتصادی نسبت به سال‌های گذشته، افزایش صادرات و بازارهای جدید صادراتی از جمله قطر، عراق بعد از داعش، روسیه و کشورهای آسیای میانه، بهترشدن نسبی بسته‌بندی‌ها، بهتر شدن نسبی کیفیت‌ها،  یک مقدار هم توجه دولت به صنعت است. کریمی ‌تفرشی افزود: صنایع غذایی در ایران از صنایع پیشرفته و باکیفیت محسوب می‌شوند که در بازار کشورهای منطقه‌ای، اوراسیا، قفقاز، روسیه و کشورهای حوزه خلیج‌فارس مشتری‌های خاص خود را دارد. رئیس هیات‌مدیره تعاونی مواد غذایی ایران در ادامه با بیان اینکه سال گذشته در بخش محصولات شیلاتی یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن تولید داشتیم، گفت: در همین سال ۱۱۰ هزار تن از این محصولات به دیگر کشورها صادر شد و از این صادرات؛ حدود۴۲۰ میلیون دلار ارز عاید کشور شد.