به‌گزارش «پایگاه خبری اتاق ایران»، کمیسیونر کشاورزی و توسعه روستایی اتحادیه اروپا که در راس هیاتی به تهران سفر کرده است، صبح دیروز با رئیس پارلمان بخش‌خصوصی ایران دیدار کرد. غلامحسین شافعی در این نشست عنوان کرد که ایران نیازمند حمایت و کمک اتحادیه اروپا برای رسیدن به بازارهای جهانی کشاورزی است. همچنین به‌گفته رئیس اتاق ایران روش‌های کشاورزی و آبیاری در ایران به تکنولوژی‌های روز دنیا نیاز دارد که اتحادیه اروپا می‌تواند در این زمینه به ایرانی‌ها کمک کند. شافعی در ادامه با تاکید بر توسعه همکاری‌ها بین اتحادیه اروپا و ایران به‌ویژه در بخش کشاورزی گفت: بعد از برجام همکاری‌های خوب و مثبتی بین ایران و اتحادیه اروپا در بخش کشاورزی آغاز شده و آینده روشنی برای توسعه روابط دو طرف در این زمینه پیش‌بینی می‌شود. به‌گفته شافعی زمینه‌های همکاری بین ایران و اتحادیه اروپا متنوع است و «آب‌وخاک»، «شیلات»، «ایمنی غذا»، «بهداشت» و «موضوعات‌دامی و نباتی» می‌تواند محور همکاری‌های دو طرف قرار بگیرد. شافعی افزود: در دو سال گذشته همکاری‌های خوب و مثبتی به‌ویژه در زمینه سموم و دفع آفات نباتی، مسائل دامی و محیطی بین ایران و اتحادیه اروپا ایجادشده و ادامه این همکاری‌ها می‌تواند نتایج ملموسی را در آینده نزدیک داشته باشد. رئیس پارلمان بخش‌خصوصی کشور در ادامه بر اهمیت همکاری‌های آموزشی میان ایران و اتحادیه اروپا تاکید کرد و گفت: آشنایی تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی ایران با استانداردهای اروپایی نیز می‌تواند زمینه‌ساز همکاری‌های خوب دوطرفه باشد.

شافعی سرمایه‌گذاری مشترک بین اتحادیه اروپا و ایران را نیز مورد توجه قرار داد و گفت: در حوزه‌های بسیاری امکان سرمایه‌گذاری مشترک وجود دارد به‌ویژه در زمینه خوراک دام و تولید مشترک دو طرف می‌توانند کل بازار منطقه اطراف ایران را تحت پوشش قرار دهند. وی همچنین اظهار کرد: ایران خاستگاه محصولاتی مانند خرما، زرشک، انار و زعفران است و می‌تواند با اتحادیه اروپا در زمینه تولید این محصولات و صنایع تبدیلی همکاری کند. رئیس اتاق ایران افزود: سفر هیات کشاورزی اتحادیه اروپا به تهران سرآغاز دور جدیدی بر همکاری‌های بخش‌خصوصی ایران و اتحادیه اروپا در بخش کشاورزی خواهد بود و ما آمادگی داریم همکاری‌های جدیدی در زمینه کشاورزی با اتحادیه اروپا داشته باشیم. شافعی بر لزوم انعقاد تفاهم‌نامه‌ای مشترک بین دو طرف تاکید کرد و گفت: با توجه به زمینه‌های متنوع و چشم‌اندازهای آینده همکاری‌های ایران و اتحادیه اروپا، بخش‌خصوصی ایران آمادگی دارد تا همکاری‌ با اتحادیه اروپا را در قالب یک برنامه جامع مشخص ادامه دهد.

کمیسیونر کشاورزی و توسعه روستایی اتحادیه اروپا نیز در این دیدار گفت: بعد از برجام و توافق هسته‌ای، اتحادیه اروپا پشت برجام و اجرای کامل آن ایستاده است و این قول را می‌دهیم که برای به‌ثمر رسیدن آن حمایت‌های لازم را انجام دهیم. فیل هوگان افزود: اروپایی‌ها علاقه‌مند به توسعه همکاری‌های برد- برد سیاسی و اقتصادی با ایران هستند؛ چراکه ظرفیت زیادی برای همکاری‌های مشترک در تولید غذا و محصولات کشاورزی با ایران وجود دارد. هوگان با اشاره به دیدارهای خود با وزیر جهاد کشاورزی ایران گفت: درحال برنامه‌ریزی هستیم تا اقلامی مانند پسته و زعفران و ماهی قزل‌آلا و شترمرغ آزادانه از ایران به اتحادیه اروپا صادر شوند. همچنین مقرر شده است از سال ۲۰۱۸ واردات محصولات گوشتی اتحادیه اروپا به ایران آزاد شود. وی افزود: ایران می‌تواند برای اتحادیه اروپا هاب منطقه و مرکز توزیع باشد که ما از این موضوع استقبال می‌کنیم. کمیسیونر کشاورزی و توسعه روستایی اتحادیه اروپا همچنین از سفر هیاتی در زمینه آب و محیط‌زیست در هفته‌‌های آینده به ایران خبر داد و گفت: این هیات به‌طور ویژه روی موضوع آب و همکاری در این زمینه تمرکز دارد.