به‌گزارش خبرگزاری فارس، دبیرکل اتاق تهران در این نشست با اشاره به پیشینه مناسبات دوجانبه ایران و چکسلواکی سابق از ۸۵ سال پیش و ‌همچنین تداوم روابط پس از تفکیک مسالمت‌آمیز چکسلواکی سابق و تاسیس جمهوری اسلواکی در سال ۱۹۹۳ تاکنون، گفت: روابط دوجانبه ایران و اسلواکی مراحل مختلفی را پشت سرگذاشته که طی یک دهه گذشته تا حدودی متاثر از همگامی اسلواکی با نهادهای اروپایی و فرا آتلانتیکی مخصوصا اتحادیه اروپا و ناتو بوده است. بهمن عشقی با بیان اینکه در سایه مشارکت‌های صنعتی و سرمایه‌گذاری مشترک می‌توان در مسیر تقویت پیوند دو کشور گام برداشت، افزود: می‌توان با تولید و صادرات به بازارهای بین‌المللی، توازن تجاری بین دو کشور را بهبود بخشید. برای دستیابی به این هدف ضروری است، پیش نیازها و سازوکارهای لازم از جمله فعال‌سازی روابط بانکی، بیمه‌ای و حمل‌ونقل را فراهم آوریم.

دبیرکل اتاق بازرگانی تهران در ادامه اظهار کرد: برخورداری جمهوری اسلواکی از توان فنی پیشرفته در صنایع مهم و زیربنایی، لزوم ارتباط مستمر دو کشور را برای تکمیل طرح‌های در دست اجرا و راه‌اندازی سایر طرح‌های توسعه صنعتی در ایران خصوصا در بخش‌های خودروسازی، انرژی‌های سبز و تجدیدپذیر، ارتباطات و مخابرات، کشاورزی، مدیریت آب و پسماند، آموزشی و تحقیقاتی، گردشگری و سایر زمینه‌های فنی ایجاب می‌کند. وی افزود: در ماه گذشته نخستین قرارداد تامین اعتبار بانکی پسابرجام به ارزش یک میلیارد یورو بین ۱۴ بانک ایرانی و «اوبر بانک اتریش» به امضا رسید. همچنین علاوه بر امضای یادداشت همکاری مشترک بین بانک‌های ایرانی و بانک‌های «AKF» و «اگزیم بانک»، ۱۰بانک ایرانی قرارداد ۵۰۰ میلیون یورویی را با «دانسکه بانک» دانمارک به امضا رساندند.

 به علاوه، تامین خط اعتباری ۱۰۰ میلیون دلاری از طرف بانک صادرات چک، از جمله گشایش‌های حاصل شده دیگری در مراودات بانکی ایران با کشورهای عضو اتحادیه اروپا است. عشقی در ادامه اظهار کرد: همکاری‌های بانکی بین ایران و اسلواکی از این لحاظ قابل اهمیت است که اسلواکی با دارا بودن نظام بانکداری خصوصی، زمینه‌ای فراهم کرده است تا اغلب بانک‌های بین‌‌المللی در براتیسلاوا شعبه دایر کنند و اکنون با توجه به اینکه اگزیم‌بانک اسلواکی، یک خط اعتباری ۱۰۰میلیون یورویی برای پروژه‌های مشترک دو کشور در نظر گرفته است، ما از شرکت‌های فعال دو کشور انتظار داریم، در صورتی که پروژه‌هایی با مطالعات امکان‌سنجی برای همکاری مشترک در اختیار دارند، از این طریق اقدام کنند.

وی افزود: امیدواریم بانک‌های دیگر جمهوری اسلواکی نیز اقدام‌های مثبت انجام شده در زمینه همکاری‌ بانکی را سرعت بخشند و موضوعات را در جلسات مستمر با همتایان ایرانی خود به‌طور جدی دنبال کنند.

عشقی گفت: معتقدیم جمهوری اسلواکی با همه امکانات و توانایی‌هایی که ذکر شد، یکی از کشورهایی است که می‌‌تواند موقعیت و جایگاه ویژه‌ای در آینده روابط تجاری و اقتصادی ایران داشته باشد، و این جایگاه نه‌تنها در بخش دولتی بلکه در بخش‌های خصوصی دو کشور نیز به‌وضوح دیده می‌شود. جمهوری اسلواکی به‌عنوان عضو مهم اتحادیه اروپا، ضمن ارتباط نزدیک با کمیسیون و پارلمان اروپا می‌تواند طرف خوبی برای رایزنی‌‌ها جهت رفع موانع رفت و آمد تجار و فعالان اقتصادی دو کشور و نیز تسهیل همکاری‌های مشترک بوده و نقش سازنده‌ای ایفا کند. عشقی اظهار کرد: اتاق تهران طی ماه‌های اخیر پس از امضای توافق برجام، اقدامات آینده‌نگرانه دیگری را نیز در دستور کار خود قرار داده که از جمله می‌‌توان به افتتاح مرکز داوری برای رسیدگی به اختلافات احتمالی بین طرفین قراردادهای تجاری و نیز راه‌اندازی مرکز خدمات جلب سرمایه‌گذاری برای بهبود وضعیت سرمایه‌گذاری خارجی و توسعه همکاری‌ بخش خصوصی ایران با سرمایه‌گذاران خارجی اشاره کرد.

ماموریت این مرکز، رصد مجموعه شرایط سرمایه‌گذاری در ایران، تلاش برای بهبود آن و نیز پیگیری ارتقای رتبه اقتصاد ایران در رتبه‌بندی‌های جهانی از طریق موسسه‌های معتبر و شناخته شده بین‌المللی است. وی افزود: اتاق تهران به‌عنوان بزرگ‌ترین تشکل بخش‌خصوصی ایران برای کمک و همکاری به‌طور کامل آمادگی دارد. امیدوارم این‌گونه تبادل هیات‌های تجاری بین دو کشور به انجام هرچه سریع‌تر و عمیق‌‌تر همکاری‌های فنی و تجاری منجر شود. براساس این گزارش، هیات تجاری اتاق تهران پس از انجام مذاکرات با فعالان اقتصادی اسلواکی این کشور را به مقصد وین ترک می‌کند تا در آنجا نیز با بازرگانان و صنعتگران اتریشی دیدار و گفت‌وگو داشته باشد.