در این سمینار غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی ایران یکی از بهترین تجربه‌ها در روابط تجاری ایران و اتریش را مربوط به سال ۲۰۱۵ هم‌زمان با آغاز روند لغو تحریم‌ها علیه ایران و سفر هیات ۲۰۰ نفره تجار و بازرگانان اتریش به سرپرستی رئیس‌جمهوری پیشین این کشور به تهران دانست و گفت: اتریش اولین کشور اروپایی بود که چنین هیات بزرگی را به ایران اعزام کرد. حضور آقای فیشر، رئیس‌جمهوری پیشین اتریش در راس هیات مذکور نیز منحصربه‌فرد بود و انگیزه فراوانی را میان تجار و صاحبان صنایع دو کشور برای توسعه فعالیت‌ها ایجاد کرد. کشورهای دیگر اروپایی نیز پس از این سفر در قالب هیات‌های بزرگ و به سرپرستی مقامات عالی سیاسی در ایران حضور یافتند. رئیس اتاق ایران در ادامه از سفر هیات ۱۲۰ نفره اتاق ایران به وین طی سال ۲۰۱۶ یاد کرد و گفت: این هیات یکی از پربارترین هیات‌های تجاری ایران بود که در قالب آن ۱۳ قرارداد بین شرکت‌های ایرانی و اتریشی به امضا رسید. شافعی گفت: از دیگر دستاوردهای این سفر، پیگیری تجار ایرانی برای تشکیل اتاق مشترک ایران و اتریش به منظور توسعه بیشتر روابط تجاری و اقتصادی دو کشور بود.

اتاق ایران این موضوع را پیگیری کرده و طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته، امیدواریم تا پایان سال ۱۳۹۶ این اتاق به‌طور رسمی فعالیت خود را آغاز کند. رئیس پارلمان بخش‌خصوصی کشور در ادامه نگاهی به زمینه‌های همکاری دو کشور داشت. بر اساس گفته‌های وی فعالان تجاری و صاحبان صنایع ایرانی نه‌تنها مایل به تبادل کالا و خدمات هستند، بلکه سرمایه‌گذاری، تولید مشترک و همچنین تبادل دانش فنی را نیز موردتوجه قرار داده‌اند. به باور او زمینه‌هایی مانند انرژی‌های نوین، محیط‌زیست، مدیریت منابع آب، تصفیه فاضلاب و پسماند، کشاورزی ارگانیک، مدیریت شهری و ترافیک، تولیدات دارویی، مواد غذایی، ماشین‌آلات صنعتی، همکاری در زمینه طراحی و ساخت خودرو و قطعات آن و ایجاد و همکاری استارت‌آپ‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان و فعالیت‌های تحقیق و توسعه‌ای، از حوزه‌هایی هستند که امکانات و زمینه‌های همکاری شرکت‌های ایرانی و اتریشی در آنها فراهم است. شافعی در ادامه با اشاره به توافقات ماه گذشته میان مقام‌های بانکی ایران و بانک‌های اتریشی گفت: این خبر بسیار خوشحال‌کننده است و امیدواریم بخش‌خصوصی و شرکت‌های کوچک و متوسط دو کشور به خوبی از این فرصت بهره‌مند شوند. علیرضا اشرف، دبیرکل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نیز با تشریح ساختار، اهداف و موقعیت اتاق در اقتصاد کشور بر ضرورت توسعه روابط اقتصادی ایران و اتریش تاکید کرد.

پدرام سلطانی، نایب‌رئیس اتاق ایران نیز طی سخنانی فرصت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری در ایران را معرفی کرد. او اضافه کرد: در کنار فرصت‌ها، ما با تهدیدهایی روبه‌رو هستیم. اولین تهدید منابع آب است. ما باید با ورود تکنولوژی در سال‌های آینده بتوانیم جلوی این تهدید را بگیریم و مصرف آب را در کشور در حوزه کشاورزی کاهش و بازیافت آب را افزایش دهیم. اگرچه کمبود آب تهدیدی برای ایران است ولی برای کشورهای دارنده تکنولوژی در این حوزه فرصتی برای سرمایه‌گذاری است، برای همین از طرف‌های اتریشی دعوت می‌کنیم در این زمینه همکاری کنند و با فناوری خود به کمک ایران بیایند.

کریستف لایتل، رئیس اتاق فدرال اقتصادی اتریش نیز طی سخنانی در سمینار مشترک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و اتاق اقتصادی فدرال اتریش گفت: حجم روابط تجاری ایران و اتریش حدود ۴۰۰ میلیون یورو است که از همکاری خوب دو کشور حکایت دارد اما اعتقاد دارم که این میزان قابلیت افزایش دارد. لایتل با اشاره شرایط مناسب ایجاد شده بعد از برجام تصریح کرد: اتاق اقتصادی اتریش روابط مناسب و قابل‌اتکایی با اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران داشته و همواره برای تعمیق روابط دو کشور تلاش کرده است؛ هرچند مشکلاتی در این راه وجود دارد که اتاق اتریش تلاش خواهد کرد مسیر خوب و مطمئنی برای ارتقای سطح همکاری‌ها به‌وجود آید. وی با اشاره به حضورش در فروم اقتصادی بین‌المللی تصریح کرد: رویکرد اتاق اتریش همواره معرفی ایران به‌عنوان یک شریک مناسب و معقول در روابط اقتصادی است؛ آنچنان که این کشور برای اتریش چنین بوده است. رئیس اتاق اتریش با اشاره به تمایل کشورش برای افزایش همکاری‌های اقتصادی با ایران گفت: اقتصاد یک مسیر ویژه است و نباید با سیاست ادغام شود چراکه در همکاری با ایران دو طرف باید منافع یکدیگر را مدنظر داشته باشند. لایتل همچنین با اشاره به ضرورت همکاری دو کشور در مواقع بحرانی همچون بلایای طبیعی افزود: اتاق اتریش ضمن همدردی با سازمان هلال‌احمر ایران به نمایندگی از مردم ایران، همواره در تلاش است نقش موثری در جبران خسارات ناشی از بلایایی طبیعی ایفا کند.

چراغ سبز اتریش برای همکاری با ایران

عبادالله مولایی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در اتریش در مراسمی با حضور هیات اعزامی از ایران، گفت: با توجه به فضای مثبتی که در روابط اقتصادی و تجاری ایران با اتریش ایجاد شده و نقش بسیار موثری که اتاق‌های بازرگانی می‌توانند در بهره‌جستن از ظرفیت‌های موجود داشته باشند، ایده سفر هیات اتاق‌های بازرگانی استانی سال گذشته مطرح شد. با توجه به نقشی که اتاق‌های استانی در اتریش دارند، به علت استقلال نسبی استان‌های اتریش در حوزه‌های آموزش و اقتصاد و صنعت، برگزاری چنین نشستی می‌تواند به تبادل تجربه و به‌روز کردن دانش کمک کند و با توجه به کمیسیون مشترکی که از پیش بین دو کشور برگزار شده، مسوولان اتاق‌ها می‌توانند بخش‌خصوصی را به بهره‌گیری از امکانات موجود فراهم شده در چارچوب کمیسیون مشترک تشویق کنند. او خاطرنشان کرد: کمیسیون مشترک که بین وزارت صنعت ایران و وزارت اقتصاد اتریش برگزار می‌شود و ۶ کارگروه در حوزه‌های مختلف اقتصادی، صنعتی و تجاری دارد، نقشه راهی را برای پنج سال آینده ترسیم کرده و کارگروه‌ها هم بسیار فعال هستند و قرار است جلسه دوم کمیسیون مشترک در سطح وزیران در آینده‌ای نزدیک در وین برگزار شود. مولایی خاطرنشان کرد: نکته حائز‌اهمیت در اتریش این است که همه استان‌ها بدون استثنا درزمینه همکاری اقتصادی با ایران فعال شده‌اند و مثلا استان «فورالبرگ» در مرز سوئیس حجم روابطش با ایران کمتر از استان «اتریش سفلی» بزرگ‌ترین استان اتریش، نیست. مولایی در بخش دیگری از اظهاراتش خاطرنشان کرد: علاوه بر این مسائل، یک مزیتی که درحال‌حاضر در اتریش از آن برخورداریم شرایط نسبی مطلوب بانکی و مالی در این کشور است. اتریش از اولین کشورهایی است که ما در بانک مرکزی آن حساب باز کردیم و رئیس بانک مرکزی و وزیر دارایی آن سفرهای خوبی به ایران داشته‌اند و برای پروژه‌هایی که اتاق‌های بازرگانی در نظر دارند می‌توانیم از امکان فاینانس «اوبربانک» اتریش بهره بگیریم و این مساله هم قطعا محدود به اوبربانک نخواهد بود.