حسن مرتجی بیان کرد: علاوه بر تشکیل کنسرسیوم‌های متعدد صادراتی، تجار و بازرگانان ایرانی نیز باید به ارائه بهترین و باکیفیت‌ترین محصولات و تولیدات خود بپردازند، بازاریابی و بازارپسندی را در اولویت کارهای خود قرار داده و حتی به تیپ و ظاهر خود به‌عنوان نماینده بخش صادرات جمهوری اسلامی ‌ایران توجه بیشتری داشته باشند. وی با اشاره به برخی سیاست‌های صادراتی چین و ترکیه به‌عنوان دو رقیب ایران در بازارهای منطقه، اظهار کرد: دولت چین چهار هزار یورو به تاجر و بازرگان کشور خود می‌دهد تا در ایران به برپایی غرفه و به نمایش گذاشتن تولیدات خود بپردازد، همچنین دو هزار یورو بابت غرفه‌آرایی در اختیارشان می‌گذارد تا بهترین و زیباترین غرفه‌ها را برپا کنند؛ اما غرفه‌داران ایرانی همواره با مشکلات متعددی دست به گریبانند.

مرتجی تصریح کرد: انتظار می‌رود رایزنان اقتصادی و بازرگانی حاضر در سایر کشورها، فعالانه به رصد اوضاع و احوال اقتصادی کشورهای متبوع خود پرداخته و نگاه تحلیل بازار داشته باشند؛ امری که در آن ضعف‌های زیادی داریم.

وی از اینکه تجار و بازرگانان موفق ایرانی در خارج از کشور ارتباطی با سفارتخانه‌های کشورمان ندارند، انتقاد کرد و گفت: به اعتقاد این افراد، سفارتخانه نمی‌تواند در موفقیت آنان دخیل باشد؛ در این پیوند اما راه‌اندازی معاونت اقتصادی در وزارت امور خارجه که در ادامه می‌تواند به فعالتر شدن هرچه بیشتر سفارتخانه‌ها در مسائل اقتصادی بینجامد، مثبت ارزیابی می‌شود. این فعال نمایشگاهی اظهار کرد: اکنون همه کشورهای اطراف ایران به جز ترکیه، واردکننده‌اند؛ اما با وجود پتانسیل‌های فراوان تولیدی و صادراتی، این بازارها هر روز درحال از دست رفتن هستند.

وی که مسوولیت برگزاری نمایشگاه اکسپوی عشق‌آباد در اوایل سال آینده میلادی را بر عهده دارد، گفت: ترکمنستان دومین کشور بزرگ صادرکننده و واردکننده در آسیای مرکزی است و طبق آمارهای رسمی، در نیمه نخست امسال ایران ۲۱۵ میلیون دلار به ترکمنستان صادرات داشت و در ردیف ۱۰ کشور برتر صادراتی به این کشور قرار گرفت؛ درحالی‌که ترکیه، روسیه و چین در صدر کشورهای صادرکننده کالا و خدمات به ترکمنستان قرار داشتند. این فعال نمایشگاهی با بیان اینکه ترکمنستان درحال تبدیل شدن به یک قطب اقتصادی در منطقه است، اظهار کرد: درحال‌حاضر ترکمنستان ۳۲ میلیارد دلار پروژه ساختمانی در دست اجرا دارد و پروژه «بندر جدید» با هدف تبدیل شدن به مرکز تدارکات آسیای مرکزی در این کشور درحال اجرا است. مرتجی تصریح کرد: ترکمنستان دارای پروژه‌های متعدد ساخت‌وساز با سرمایه کافی و یک فرصت برای تجار و بازرگانان ایرانی محسوب می‌شود؛ یکی از بازارهای دست نخورده با ارائه میلیاردها دلار پروژه‌های ساختمانی و زیربنایی است که پیش‌بینی شده تا سال ۲۰۳۰ بازسازی خواهد شد.

به گفته این فعال اقتصادی، در همین پیوند نمایشگاه بین‌المللی صنعت و اتومبیل و نمایشگاه تولیدات حلال از ۱۱ تا ۱۳ بهمن ماه ۹۶ به مدت سه روز در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی عشق‌آباد برگزار خواهد شد.