توقف افزایش قیمت نان

وی با اشاره به اینکه نان دارای دو قیمت دولتی و آزاد در کشور است، افزود: قیمت‌های مختلفی برای یک نوع نان وجود دارد که این موضوع خوشایند ما نیست و ما باید واقعیت‌‌های جامعه و صلاح بخش‌های مختلف از جمله تولید‌کننده و مصرف‌کننده را برای اظهارنظر در مورد قیمت نان در نظر بگیریم. وی تصریح کرد: توقف افزایش قیمت نان تنها مربوط به تهران نیست و در کل کشور این افزایش قیمت متوقف شده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا موضوع کاهش وزن چانه‌های نان در جلسه بعدی ستاد تنظیم بازار مورد توجه قرار می‌گیرد یا خیر، اظهار کرد: یکی از بحث‌هایی که عامل توقف افزایش قیمت نان شد، همین کاهش وزن نان بود و باید مشخص شود که آیا وزن چانه‌ای که در سال ۹۳ تصویب شده است باید در فرآیند تولید نان اجرا شود یا وزن چانه‌های جدید که به تازگی اعلام شده است باید ملاک عمل قرار گیرد.

اتحادیه نانوایان روز گذشته قیمت‌های جدید نان را به واحدهای نانوایی ابلاغ کرد که با توجه به سخنان رئیس اتاق اصناف، ابلاغیه مذکور فعلا نباید اجرا شود. پیش از این، ستاد تنظیم بازار، افزایش ۱۵درصدی قیمت نان را مصوب کرده بود که قرار بود از اول آذر ماه اجرایی شود. با در نظر گرفتن افزایش ۱۵درصدی قیمت نان برای نانوایی‌های دولتی، قرار بود قیمت نان بربری از ۶۵۰ به ۷۵۰ تومان، نان تافتون سنتی از ۴۰۰ به ۴۶۰تومان، نان سنگک از ۸۰۰ به ۹۲۰ تومان و نان لواش و تافتون گردان از ۲۱۰ به ۲۴۰ تومان افزایش یابد. قیمت انواع نان سنتی از سال ۱۳۹۳ تاکنون بدون تغییر بوده است؛ آخرین باری که دولت اجازه افزایش قیمت نان را داده بود به ۹ آذر ۹۳ برمی‌گردد. در آن زمان قیمت انواع نان حدود ۳۰ درصد افزایش یافت که هدف آن بهبود کیفیت و رقابتی شدن صنعت نان اعلام شده بود.

حسین درودیان، رئیس بازرسی اتاق اصناف تهران نیز با اشاره به توقف افزایش قیمت نان در سراسر کشور گفت: موضوع افزایش قیمت نان و وزن چانه نان دوباره در ستاد تنظیم بازار بررسی می‌شود تا در صورت عدم افزایش قیمت نان، به نانوایان یارانه آرد پرداخت شود. او در این باره به خبرگزاری فارس گفت: ممکن است در جلسه بعدی ستاد تنظیم بازار موضوع پرداخت یارانه آرد به نانوایی‌‌ها مورد تایید قرار گیرد و به این ترتیب از افزایش قیمت نان جلوگیری شود.