قرارداد 720 میلیون یورویی با کره‌ای‌ها

از سوی دیگر براساس توافق صورت گرفته، منابع مورد نیاز قرارداد ساخت ریل‌باس‌ها نیز از طریق فاینانس کره‌ای تامین می‌شود تا ظرفیت ۷۰ میلیون صندلی در قطارهای حومه‌ای ایران ایجاد شود. همچنین به‌گفته وزیر راه و شهرسازی انعقاد این سند همکاری علاوه بر اینکه منجر به ورود فناوری‌های جدید به کشور خواهد شد، اشتغال قابل‌توجهی نیز ایجاد می‌کند؛ به‌طوری که در دوره تولید ۱۰۰۰ نفر به‌طور مستقیم، ۱۷۰۰ نفر به‌طور غیرمستقیم و ۲۰۰۰ نفر در زمان بهره‌برداری شاغل خواهند شد.

عباس آخوندی در این مراسم با اشاره به وجود ۱۲۰ دستگاه واگن قطار حومه‌ای فعال در کشور گفت: راه‌آهن پیش از این نیز با همین دو شرکت قرارداد مشابهی برای ساخت و خرید ۱۵۰ دستگاه ریل‌باس به امضا رسانده بود که تاکنون ۱۰۰ دستگاه آن ساخته و تحویل شده است و ۵۰ دستگاه باقی‌مانده و این ۴۵۰ دستگاه مذکور در قرارداد امروز غیر از آن ۱۵۰ دستگاه است که به این معناست که در پایان مدت اجرای قرارداد ۶۰۰ دستگاه واگن ریل‌باس در قطارهای حومه‌ای فعال خواهند بود. وزیر راه و شهرسازی در ادامه افزود: این گام بسیار بزرگ در جهت اجرای برنامه ششم است که توسعه قطارهای حومه‌ای در دستور کار آن قرار گرفته است. این عضو کابینه دولت دوازدهم با توجه به نزدیک شدن به آغاز فصل زمستان گفت: در این دوره با پدیده وارونگی هوا و مشکلات زیست‌محیطی مواجه می‌شویم که به‌طورقطع یکی از اقدامات زیربنایی برای رفع مسائل زیست‌محیطی در کلان‌شهرها این است که بتوانیم بخشی از سهم حمل‌ونقل جاده‌ای که خودروهای شخصی بخش اعظم آن را شامل می‌شوند را روی ریل منتقل کنیم. آخوندی افزود: با این اقدام ظرفیت سالانه ۷۰ میلیون مسافر نشسته فراهم خواهد شد، البته باید در نظر داشت که در زمان پیک سیر قطارهای حومه‌ای و مترو شهری ظرفیت ایستاده نیز وجود دارد که با احتساب آن تعداد مسافر بیشتری جابه‌جا خواهند شد. وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به مزیت‌های این قرارداد یادآور شد: امیدوارم با اجرای این قرارداد یک گام بسیار بزرگ در جهت تحول در حوزه حمل‌ونقل مسافری و حومه‌ای و گام عملیاتی برای انتقال مسافر از جاده به ریل برداشته شود. آخوندی اضافه کرد: البته بعد از امضای قرارداد، باید سایر مقررات اداری و اخذ مصوبه‌های لازم در مجاری خود پیگیری شود.

در ادامه این مراسم نیز مدیرعامل راه‌آهن گفت: این قرارداد در راستای افزایش ناوگان قطارهای حومه‌ای است تا از این پس شاهد افزایش انتقال سفرهای حومه‌ای به کلان شهرها از جاده به ریل باشیم. سعید محمدزاده با بیان اینکه این قرارداد نخستین اقدام برای تامین ناوگان ریلی در سال‌های اخیر است، اظهار کرد: در چند سال گذشته، عمده تمرکز بر افزایش زیرساخت‌های ریلی بود که با این قرارداد ناوگان قطارهای حومه‌ای نیز افزایش خواهد یافت، ضمن اینکه کیفیت قطارهای مذکور در این قرارداد نسبت به قراردادهای قبلی بهینه شده است. معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین با بیان اینکه در تولید این واگن‌ها سهم ایران بیشتر از شرکت روتم کره‌جنوبی است، گفت: مدت اجرای این قرارداد ۷۸ ماه بوده و اولین سری از قطارها نیز طی یکسال و نیم آینده به کشور تحویل می‌شود. به‌گفته وی تولید تجهیزات واگن‌های ریل‌باس به‌صورت مشارکتی میان هر دو شرکت ایرانی و کره‌ای انجام شده و دانش فنی تولید تجهیزات به داخل منتقل می‌شود. ضمن اینکه شرکت کره‌ای لیسانس و گواهی تولید واگن ریل‌باس و تحویل به شرکت‌های ایرانی را خواهد داد. محمدزاده خاطرنشان کرد: شرکت قطارهای حومه‌ای ۱۰۰ درصد دولتی بوده و قرار است پس از تشکیل، مدیریت کل ترددهای حومه‌ای را عهده‌دار شود.