ستارگان 96 بخش خصوصی

افرادی که نه با سرمایه دولتی و منابع نفتی، بلکه با کمترین سرمایه توانسته‌اند خالق کسب‌وکارهایی باشند که امروز هزاران نفر در کارخانه‌هایشان مشغول به‌کار هستند. آن هم در شرایطی که مشکلات فضای کسب‌وکار گاه و بیگاه، برای فعالان این حوزه دست‌اندازهایی ایجاد می‌کند که ادامه راه را دشوار می‌سازد. البته وجود این مشکلات نه تنها برای بخش‌خصوصی که به‌صورت مستقیم با این چالش‌ها دست و پنجه نرم می‌کند، ملموس است، بلکه صحبت‌های دولتمردان نیز نشان می‌دهد که آنها هم به موانع کسب‌وکار در ایران واقفند. ایستادن صاحبان کسب‌وکارهای استارت‌آپی و نوپا در کنار پیشکسوتان عرصه صنعت و تجارت، در این مراسم نیز بعدی متفاوت به آن نسبت به سال قبل بخشید. همچنین در مراسم اهدای تندیس، لوح و نشان امین‌الضرب، سه عضو کابینه دولت (وزیر صنعت، معدن و تجارت، وزیر جهاد کشاورزی و وزیر امور خارجه) نیز در جمع کارآفرینان حضور یافتند. به رغم تصمیمات متناقض و ناگهانی که این روزها در حوزه تجارت اتفاق می‌افتد و کارآفرینان را غافلگیر می‌کند و ثبات اقتصادی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، متولی تجارت و صنعت به‌عنوان نماینده دولت، در این مراسم عنوان کرد که از مشکلات آگاه است؛ اما راهکاری عملی برای حل این بحران‌ها ارائه نداد. از سوی دیگر متولیان بخش‌خصوصی عنوان می‌کردند که باید کار را به اهل فن واگذار کرد و گلایه‌های خود را به‌صورت تلویحی و به لحنی متفاوت در این مراسم به گوش دولتمردان ‌رساندند.  حاج محمدحسن امین‌الضرب از فعالان اقتصادی و تجار بنام دوران قاجار بود که با تلاش‌های او مجلس وکلای تجار راه‌اندازی شد؛ مجلسی که بعدها زمینه شکل‌گیری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران به‌عنوان مهم‌ترین نهاد بخش‌خصوصی در کشور از درون آن به‌وجود آمد. امین‌الضرب، انجمن وکلای تجار را برای دفاع از حقوق فعالان بخش‌خصوصی و مطالبه‌گری از نهاد دولت راه‌اندازی کرد. او واردکننده و پایه‌گذار برخی از مهم‌ترین صنایع به ایران است و ایجاد بانک و ضرب سکه نیز از اقدامات بدیع این تاجر بود.

کار را به اهل فن بسپارید

مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران در این مراسم ضمن تاکید بر امیدواری در جامعه عنوان کرد: همه ما اینجا جمع‌ شده‌ایم تا عهد دوباره‌ای باهم ببندیم؛ عهدی که تاکید دارد باید کار کرد، برای جامعه امید و اشتغال آفرید و اقتصاد ایران را به جایگاهی که در شأن مردم ایران است، رساند.

وی افزود: یک قرن پیش، در روزهایی که کشور در تب گرانی، بی‌پولی ملی و آشفتگی سیاسی می‌سوخت، گروهی از تجار، صنعتگران و اهل پیشه به همت حاج محمدحسن امین‌الضرب گلایه‌نامه‌ای به حاکمیت نوشتند که در بندی درخشان از این نامه اشاره شده‌ بود؛ کار را باید به «اهل فن» سپرد. نامه این گروه از فعالان اقتصادی جسورانه و البته سرشار از دلسوزی برای آینده این ملک بود. آنها به‌عنوان کنشگران اصلی اقتصاد در کوچه و بازار مردمی را می‌دیدند که در قحطی جان می‌دهند و دیوانسالاران هم بی‌خبر از ملت به مانع‌تراشی در مقابل کارها می‌پرداختند. امین‌الضرب در تکمیل ساختار راه‌آهن در ایران نقش ایفا کرد و مدتی بعد هم برق را به ایران آورد.  خوانساری عنوان کرد: امروز، با وجود رکود حاکم براقتصاد کشور، کارخانه‌های بخش‌خصوصی همچنان برای هزاران جوان ایرانی شغل آفریده‌اند و پویا و پرتلاش حقوق هزاران کارگر را می‌دهند، میلیاردها تومان بیمه و مالیات به خزانه دولت واریز می‌کنند و میلیاردها دلار ارز صادراتی به کشور وارد می‌کنند. امروز کارآفرینان ایرانی که نه با سرمایه‌های دولتی و منابع نفتی که با دسترنج تلاششان و باکمترین دارایی و تنها با اتکا به لطف خداوند و سخت‌کوشی برخاسته‌اند، پایه‌های صنایع بزرگی را گذاشته‌اند که می‌توان با غرور آنها را به نمایش گذاشت.

امروز کارخانه‌های بخش‌خصوصی را باید به نمایشگاهی برای عرضه توانمندی و عزت برآمده از تلاش و خلاقیت تبدیل کرد. این کارخانه‌ها، این کالاها و این کارآفرینان افتخار ملت ایران هستند و چه باک که نام آنها را در هر محفلی و هر نشستی، بارها و بارها تکرار کنیم.  او ادامه داد:‌ مردم ایران تشنه امیدند. تشنه زندگی شرافتمندانه و به‌دور از فقر و درد. جوانان کشور، الگو می‌خواهند تا پله به پله رشد کنند و به‌جای مهاجرت به آن‌سوی مرزها، در همین آب و خاک با افتخار به زندگی ادامه دهند. این فخر جامعه کارآفرینان ایران است که روزی دستفروش یا کارگری بودند که برای تامین یک قرص نان پولی در اختیار نداشتند و امروز هزاران هزار کارگر در کارخانه‌هایشان نان می‌خورند و کالاهایشان مانند سفیران این سرزمین به سراسر جهان صادر می‌شود. این سند افتخار بخش‌خصوصی است که بگویم در یک استان، کارآفرینی که تا سه دهه قبل کارگری می‌کرده، جسورانه و بدون سرمایه رانتی یکی از بزرگ‌ترین کارخانه‌های تولیدی کشور را تاسیس کرده‌است. همه ما باید با غرور اعلام کنیم کارآفرینی که سه دهه قبل تولیدی کوچک در جنوب تهران داشته، امروز یکی از بزرگ‌ترین کارخانه‌های صنایع غذایی خاورمیانه را اداره می‌کند.

به گفته خوانساری، جوانان تحصیلکرده و کوشای ایران امروز باید بدانند که می‌شود و از خاکستر فقر هم ققنوس‌هایی سربرآوردند که جهان را با کالاهایشان فتح می‌کنند. امید یعنی کارآفرینی که توانسته با تحریم‌ها بسازد و توسعه یابد، امید یعنی کارآفرینی که توانسته کالا خلق کند و برند بیافریند، امید یعنی کارآفرینی که بدون رانت و دسترسی به درآمدهای نفتی چرخ کارخانه‌اش می‌چرخد، امید یعنی کارآفرینی که تنها با خلق ایده و با استفاده از ابزارهای روز به استارت آپی جهانی تبدیل شده‌است. اگر امروز دولت‌ و حاکمیت و تمام دستگاه‌های فرهنگی ایران می‌خواهند، شور و نشاط را به کشور بازگردانند باید بازهم به سمت این کارآفرینان بروند و آنها را مانند اسطوره‌های عصر معاصر تبلیغ کنند.

رئیس اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: حرف ما حرف یک قرن پیش است که کار را باید به اهلش بسپارید و عرصه عمل را به صاحبان کسب‌وکار بسپارید و از آنها بخواهید که در فضایی خالی از رانت، در میدانی آماده برای رقابت برابر، خالی از فساد، بدون بوروکراسی‌های مزاحم و شفاف کار کنند و برای این سرزمین اشتغال و ثروت بیافرینند. تاریخ بخش‌خصوصی گواه، صداقت و توانمندی ماست. بخش‌خصوصی ایران ۱۳۴ سال قبل توانست و حالا هم می‌تواند. امروز و با وجود تمام ناملایمات و سختی‌ها، کارنامه بخش‌خصوصی ایران روشن است. امید و کارآفرینی کلید عبور از بحران‌هاست و چشم ما به نظاره رفتارهای دولتی برآمده از رای آحاد ملت است. دولتی که با شعار بهبود فضای کسب‌وکار، رانت‌زدایی، تدبیر و خرد آمده و چه خردمندی بالاتر از اینکه زمینه‌های ایجاد شغل برای جوانان این کشور فراهم شود.  خوانساری گفت: در این مراسم کارآفرینانی حضور دارند که افتخارشان نه دسترسی به منابع مالی بی‌شمار نفتی و رانتی است، بلکه گذشته‌ای در فقر ولی با فخر است. به امید روزی که این سرزمین در غم جوان بیکاری نباشد و کارآفرینان به همان میزان که زحمت می‌کشند، ارج هم پیدا کنند. قدم اول را ما با صداقت برداشتیم. به انتظار گام بعدی دولت خواهیم بود.  غلامحسین شافعی نیز از دیگر سخنرانان این مراسم بود. او در ابتدای سخنان خود گلایه اش را از کم‌توجهی به مشکلات بخش‌خصوصی این‌گونه بیان کرد: ترجیح می‌دهم به مسائل اقتصادی نپردازم؛ چراکه این جلسه بسیار ویژه است و انگار که پرداختن به‌کار دل در این جلسه مناسب تر از پرداختن به‌کار گِل است. چراکه حرف گِل زیاد گفتیم و پاسخ هم نشنیدیم. وی با بیان اینکه امین‌الضرب اولین کارخانه برق و بلورسازی را تاسیس کرد، گفت: اما متاسفانه به‌رغم تلاش برای تاسیس کارخانه ذوب‌آهن نتوانست این کار را انجام دهد؛ ولی کلنگی که او زد، منجر به ورود ایران به این مقوله شد. وی بیان کرد: قدرت و مکنت امین‌الضرب باعث ماندگاری وی نشد و هیچ‌کس را هم سراغ نداریم که این‌گونه ماندگار شده بود. اندیشه‌های امین‌الضرب راز ماندگاری و بزرگی او بود.

امیدواری دولتمردان به صاحبان کسب‌وکار

محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت در این مراسم، اعتدال و میانه روی را  به‌عنوان یکی از نشانه‌های عمل صالح دانست و گفت: در وصیت‌نامه «امین‌الضرب» میانه‌روی و تعادل توصیه و سفارش شده است. موضوع صبر نیز به‌عنوان یکی دیگر از نشانه‌ها و تعابیر عمل صالح در این وصیت نامه مشهود است و به همین خاطر «امین‌الضرب» را می‌توان از آمران عمل صالح شناخت و معرفی کرد. وی در ادامه با بیان اینکه فعالان تولید امروز پا جای پای این امران عمل صالح می‌گذارند، افزود: کسانی که در پیچ و خم مقررات تو در تو و پیچیده و در وضعیت تحریم و پسابرجام، در شرایط رونق و رکود اقتصادی کشور از تلاش بی‌وقفه بازنایستادند و خود را به مقصد نهایی تولید رساندند، راه «امین‌الضرب» را ادامه می‌دهند. او اظهار کرد: البته در جامعه ما مراسمی از این دست که از تلاشگران عرصه اقتصاد و تولید تشکر و قدردانی شود، کم‌وجود دارد و خوشحال هستم که رئیس اتاق بازرگانی تهران در این مسیر گام برداشته و این کار جای تشکر دارد. وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به تلاش‌های خود در احیای اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران ادامه داد: در دوران وزارتم در وزارت بازرگانی تلاش کردم تا اتاق بازرگانی تهران، شجره طیبه‌ای که به اقتصاد کشور خدمت می‌کند و نامش در زیر نام اتاق ایران مخفی مانده بود، احیا شود و مجددا پا به عرصه تلاش بگذارد. شریعتمداری با اعلام اینکه درحال حاضر ۸ هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی و تولیدی کوچک و بزرگ در کشور مشغول به فعالیت هستند؛ تصریح کرد: کتمان نمی‌کنم که بنگاه‌های بخش‌خصوصی با مشکل مواجه هستند، اما امید می‌تواند ما را از این شرایط عبور دهد. روح امید در جامعه وجود دارد و با همه مشکلاتی که در حوزه بانک، بیمه و مقررات دست و پاگیر، اگر به امید در بنگاه‌ها توجه کنیم به نقاط خوبی خواهیم رسید. وی ایجاد سهولت در فضای کسب‌وکار را مهم‌ترین نیاز اقتصاد امروز کشور دانست و گفت: دولت، مجلس و اتاق‌های بازرگانی به‌عنوان پارلمان بخش‌خصوصی در این زمینه گام‌های موثری بردارند تا کارآفرینان و کارآفرینی از درخشندگی بیشتری برخوردار شود.

محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی نیز در مراسم مذکور گفت: در کارهای گذشتگان ما پشتکارهای فراوانی بوده و این‌طور نبوده که یک شبه بخواهند نتیجه کار خود را ببینند. ما امروز دنباله راه و مسیر آنها هستیم. بنابراین باید صبور باشیم. ظرفیت‌هایی که در وجود انسان نهاده شده، حد و حصر ندارد. بسیاری از کارها را می‌توانیم انجام دهیم؛ اما این کار را نمی‌کنیم. ممکن است این انجام ندادن‌ها از جهل یا خستگی باشد. ما ظرفیت‌های پیرامون را اصلا نمی‌بینیم، چه برسد به اینکه از آن ظرفیت‌ها استفاده کنیم. در این شرایط بعضی وقت‌ها آیه یأس می‌خوانیم که چرا دیگران این‌گونه هستند و ما نیستیم.

وی با اشاره به کمبود آب اظهار کرد: ظرفیت نهفته و جای کار زیادی با وجود کم‌آبی وجود دارد. سطح زیر کشت نیشکر در این روزها نصف دهه هفتاد شده، اما تولید دو برابر شده است. آب به مراتب کمتر و سطح زیر کشت کمتر است؛ اما تولید بیشتر است. در تولید میگو که در محروم‌ترین مناطق کشور پرورش می‌یابد در ۴ سال گذشته از تولید ۱۲ هزار تن به ۳۰ هزار تن دست یافته‌ایم و بازارهای خوبی هم برای آن یافته‌ایم.

حجتی اظهار کرد: هر جایی که اصرار و پافشاری بر انجام کار داشته باشیم هم ظرفیت‌هایی زیادی پیرامون ما وجود دارد و هم توانایی‌هایی در وجودمان هست که با ایده گرفتن از گذشتگان می‌توانیم آن را به مرحله عمل برسانیم. گذشتگان هیچ گاه از کمبودها نگفتند؛ ما به دلیل تنبلی و سستی نباید از الطاف خداوند ناامید شویم. محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشور که یکی از افرادی بود که تندیس امین‌الضرب را دریافت کرد، در این مراسم عنوان کرد: ما در این کشور هر چه داریم اعم از امنیت، رفاه، توسعه و آرامش، از مردم داریم. مردم ما همان‌طور که امام راحل فرمودند ولی نعمتان ما هستند و به خاطر این مردم است که ما امروز در دنیا سربلند هستیم.

به خاطر این مردم است که ما تنها کشور آرام و امن در منطقه هستیم و به همین دلیل است که باید نظر مردم، دیدگاه مردم، انتقاد مردم و اعتراض مردم را با گوش جان بشنویم. همین مردمی که خط خودشان را از خشونت و از برهم زدن کشور جدا کردند و می‌کنند و هیچ‌گاه در کنار خشونت نخواهند ایستاد. وی افزود: این مردم و شما به‌عنوان نمایندگان این مردم همواره از ما جلوتر بوده‌اند. بعضی وقت‌ها که سابقه روابط سیاسی ایران با برخی کشورها را نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که سابقه روابط سیاسی بخش کوچکی از سابقه روابط تجاری ایران و کشورهای مختلف است. بازرگانان ما همواره در انتقال فرهنگ ایرانی و دیدگاه‌های ایران پیشگام بوده‌اند و حتی در انتقال دین و آیین و مرام نیز پیشگامی کرده‌اند. وی افزود: نقش بخش‌خصوصی در گذشته کشور برجسته بوده و نقش کارآفرینان در آینده کشور برجسته خواهد بود. در ادامه این مراسم، احمد مسجدجامعی وزیر اسبق ارشاد اسلامی گفت: منزل خاندان امین‌الضرب مرکز رفت و آمد علمای دین، بزرگان سیاست، بزرگان شعر و ادب بوده و همه گرد یک نفر که در راس تجارت بوده، جمع می‌شدند. این ذات تجارت بود که با همه زندگی و اجتماعی آمیخته بود و مبنای توسعه و پیشرفت تجارت بود.

وی افزود: امیدواریم از این پس این مراسم در خانه امین‌الضرب که اعضای این خاندان با سختی آن را حفظ کرده‌اند، برگزار شود. در انتهای این مراسم بیانیه هیات داوران قرائت شد و بر اساس آن کارآفرینان برتر کشور مورد تقدیر قرار گرفتند.

 

05-01

 

05-02