به گزارش «ایسنا»، محمدرضا مودودی به عوامل موثر بر برند و تاثیر برندسازی در فعالیت‌های اقتصادی پرداخت. وی با بیان اینکه طبق مصوبه دولت، سازمان توسعه تجارت تنها سازمان مسوول در موضوع برند است، گفت: امروز مرغوبیت جای خود را به محبوبیت داده و محبوبیت تنها بخشی از هویت کالا را شامل می‌شود. مودودی با تاکید براینکه امروز ساختار تجاری دنیا در حال تغییر است، گفت: بعد از سال ۲۰۰۸ و بروز بحران اقتصادی در آمریکا، حجم ۵/ ۱۹ هزار میلیارد دلاری تجارت جهانی به ۱۶ هزار میلیارد دلار کاهش یافت و این تولید‌کنندگان را تحت فشار قرار داد و ناگزیر کرد تا به‌دنبال بازارهای هدف جدید باشند. ۸۰ درصد از تولیدات جهان توسط ۲۰ درصد از کشورها انجام می‌شود؛ امروز تولید‌کنندگان بزرگ جهانی به سمت کشورهای جنوب تمایل پیدا کرده‌اند و به سمتی حرکت می‌کنیم که برندهای برتر جهان، همسایه دیوار به دیوار ما خواهند بود.

او با اشاره به اینکه در موضوع برند، در ایران هیچ برنامه مدونی وجود ندارد، به جایگاه بالای کشور در اقتصاد جهان اشاره و اضافه کرد که ایران دارای ذخایر انرژی بالا، اقلیم و منابع تاریخی بسیار مطلوب و بازاری با حجم و اندازه مناسب است. مودودی با تاکید بر اینکه دولت باید راسا به موضوع برند ورود کند، گفت: در جهان ارزش برند باعث ارتقای کشور می‌شود؛ اما در ایران این موضوع برعکس است؛ ما برندهای خوبی داریم اما همه برندها می‌گویند وقتی به بازارهای جهانی ورود می‌کنیم، از ما سوال می‌شود که آیا می‌توانید مارک (ساخت ایران) را حذف کنید. این مقام مسوول تصریح کرد: زمانی زر و زور و بانک و تانک عامل تعیین جایگاه بود، امروز این نگاه تغییر کرده و هر کس بر آن عقیده باشد، اشتباه می‌کند؛ امروز برندها جایگاه کشورها را در جهان تعیین می‌کنند.

مودودی با بیان اینکه صادرات، توریسم و سرمایه‌گذاری به همراه حاکمیت، مردم و میراث فرهنگی و تاریخی، ۶ ضلعی تعیین جایگاه برند ملی محسوب می‌شود، گفت: ایران به لحاظ قدرت نظامی دوازدهمین کشور جهان و به لحاظ میراث تاریخی و فرهنگی و مردم نیز جایگاهی بسیار بالا در جهان دارد؛ اما این سه موضوع تنها ۲۱ درصد از کل تاثیرگذاری این ۶ ضلعی است و صادرات، توریسم و سرمایه‌گذاری ۷۹ درصد دیگر را شامل می‌شود. در نتیجه برای ارتقای جایگاه برند ملی باید به‌دنبال رشد سه ضلع توریسم، سرمایه‌گذاری و صادرات باشیم. او گفت: در طول ۴۰ سال گذشته منابع را در اختیار همه گذاشتیم و برای تولید عسل، زنبور کارگر و زنبور نگهبان را تقویت کردیم، اما اصل تولید عسل وجود زنبور ملکه است؛ باید دید که برای آوردن ملکه تولید و ژنرال‌های اقتصادی به عرصه تولید و اقتصاد،‌ چه باید کرد. این صاحب‌نظر با تاکید براینکه برگزاری همایش، کارگاه و نشست‌های مختلف، منجر به موفقیت نخواهد شد، گفت: باید دولت در وهله اول برای ژنرال‌های عرصه اقتصادی و برندها امتیازی ویژه قائل شود.