به گزارش «دنیای اقتصاد»، در این نشست‌ها که با عنوان گردهمایی«میتاپس» با میزبانی گروه بین‌المللی ثمین ماهانه برگزار می‌شود جمعی از مدیران و فعالان اقتصادی، نظرات و راهکارهای خود را درباره خروج از رکود اقتصادی مطرح کردند. در ابتدای این نشست، محمدحسین برخوردار، فعال اقتصادی با اشاره به آمارهای اقتصادی ارائه شده از سوی دولت، گفت: با وجود گزارش دولت مبنی بر رشد بالای اقتصادی، قدرت خرید مردم نسبت به گذشته کاهش یافته، همچنین به‌دلیل عدم تقاضا در بازار، شرکت‌ها با انباشت کالا در انبارها مواجهند. وی افزود: با توجه به وضعیت بودجه سال ۹۷، دولت باید بیشتر به صنایع پیشرو و بخش‌های اقتصادی مولد مانند گردشگری و سرمایه‌گذاری در خطوط هوایی توجه کند. در سال گذشته مسافران ایرانی حدود ۳ میلیارد دلار به خطوط هوایی کشورهای دیگر پول پرداخت کرده‌اند.

این فعال اقتصادی با تاکید بر اینکه در بخش پتروشیمی باید از سرمایه بخش‌خصوصی استفاده شود، افزود: در بخش صنعت و معدن به‌خاطر استفاده از ماشین‌آلات فرسوده، بهره‌وری پایینی داریم.  در ادامه مهدی معصومی، مالک گروه تولیدی تلاونگ با ارائه راهکارهایی برای خروج از رکود اقتصادی، گفت: همدلی و وفاق بین قوای سه‌گانه، اتاق‌های بازرگانی و تشکل‌های بخش‌خصوصی، از جمله راهکارهای موثر برای کاهش رکود اقتصادی است. وی با بیان اینکه دولت به معنای حاکمیت، وظیفه ایجاد زیرساخت‌های اقتصادی را دارد نه فعالیت مستقیم اقتصادی، گفت: در سال ۱۳۸۰ شرکت تلاونگ ضمن استانداردسازی قیمت و کیفیت تخم‌مرغ، زیرساخت‌های لازم برای صادرات تخم‌مرغ را ایجاد کرد. اما متاسفانه در آن زمان به‌خاطر قوانین دولتی موجود، این طرح زیرسوال رفت و پس از آن هیچ‌گاه زمینه صادرات این محصول فراهم نشد. معصومی ادامه داد: معتقدم تغییر ادبیات و حتی نگاه دولتمردان، کمک قابل‌توجهی به خروج از رکود اقتصادی می‌کند. به‌عنوان مثال، اگر در دهه ۶۰ اعلام شد که گندم یک کالای راهبردی است، تا ابد این موضوع صحت نخواهد داشت و گندم یک کالای راهبردی نیست. درحال‌حاضر کالاهای دیگری مانند تخم‌مرغ می‌توانند کالاهای راهبردی کشور باشند.

مرجان هوشیار، مالک شرکت بازرگانی نگین تجارت فردوس نیز با تاکید بر اینکه اتحاد و همدلی در اتحادیه‌ها و تشکل‌های بخش‌خصوصی باید افزایش یابد، گفت: می‌توانیم با ارائه پیشنهادها و راهکارهای مناسب، دولت را در انجام وظایف خود یاری کنیم. حسین ناصری، مدیر گروه بین‌المللی ثمین نیز با انتقاد از عدم توجه به دانش روز دنیا در صنعت ایران گفت: یکی از چالش‌هایی که درحال‌حاضر با آن رو به رو هستیم، عدم رعایت فضای چند‌نسلی در فروش و بازاریابی است. به این معنا که نمی‌دانیم کالایی که امروز تولید می‌شود، قرار است به چه نسلی فروخته شود. وی افزود: درحال‌حاضر چهار رده نسلی داریم که در سطح دنیا به آن توجه می‌شود؛ اما در کشور ما توجهی به آنها نمی‌شود. اگر بتوانیم این خواسته‌ها را شناسایی و براساس خواسته‌های آنها خدمات فروش و بازاریابی را انجام دهیم، به‌طور حتم می‌توانیم از رکود خارج شویم.