جدیدترین آمار اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد از میان ۳۰ کالای منتخب صنعتی، در مجموع برای ۱۹ کالا رشد تولید، ۱۰ کالا افت تولید و یک کالا نیز توقف تولید ثبت شده است. ارزیابی‌های صورت گرفته بیانگر آن است که در ۹‌ماه منتهی به آذر امسال، به‌ترتیب پنج محصول «کمباین»، «اتوبوس، مینی‌بوس و ون»، «انواع کاغذ»، «دوده» و «تراکتور» بر جایگاه نخست رشد تولید تکیه داده‌اند. رشد کالاهای صنعتی درحالی رقم خورده است که در آن سو محصولات منتخب «معدنی و صنایع معدنی» نیز در ۹‌ماه منتهی به آذر سال‌جاری، تداوم رونق تولید را تجربه کرده‌اند. آمارها نشان می‌دهد در مدت زمان مورد بررسی از مجموع ۱۳ کالای منتخب معدنی و صنایع معدنی، ۹ کالا رشد تولید و ۴ کالا نیز افت تولید را در کارنامه خود ثبت کرده‌اند. صورت وضعیت تولید کالاهای منتخب «شیمیایی و پتروشیمی» نیز بیانگر آن است که از میان ۱۳ محصول مورد ارزیابی، ۱۲ کالا در مدار رشد و تنها «اکریلونیتریل بوتادین استایرن» افت تولید را ثبت کرده است. این درحالی است که کالای «اپوکسی رزین» در ۹‌ماه منتهی به آذر امسال، رشد ۱۰۰ درصدی را تجربه کرده است.

صنایع پیشران

براساس آمار اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در مدت زمان مذکور «کمباین»، «اتوبوس، مینی‌بوس و ون»، «انواع کاغذ»، «دوده» و «تراکتور» بیشترین رشد تولید را ثبت کرده‌اند. آمار اعلام شده حکایت از آن دارد که در مدت زمان مورد بررسی، تولید «کمباین» ۵۹۹ دستگاه بوده که بیشترین رشد تولید را در میان کالاهای منتخب صنعتی به‌ خود اختصاص داده است. مطابق داده‌های آمار این کالا نسبت به‌مدت مشابه سال قبل رشد نزدیک به ۱۲۲ درصدی داشته است. پس از کمباین، گروه «اتوبوس و مینی‌بوس و ون» نیز با رشد تولید بیش از ۷۳ درصدی، جایگاه دوم در میان کالاهای منتخب صنعتی را از آن خود کرده است. آمارها نشان می‌دهد در این دوره زمانی، در مجموع ۲ هزار و ۸۴۲ دستگاه اتوبوس، مینی‌بوس و ون در کشور تولید شده است. «انواع کاغذ» تولید شده در مدت زمان مورد بررسی نیز برابر ۵۳۹ هزار و ۳۰۰ تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، رشد حدود ۲۷ درصدی داشته است. تولید «دوده» نیز در ۹‌ماه منتهی به آذر امسال، ۹۵ هزار و ۸۰۰ تن بوده که نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته، رشد بیش از ۲۶ درصدی را ثبت کرده است. تولید «تراکتور» نیز در این مدت برابر ۱۲ هزار و ۵۲۹ دستگاه بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، رشد بیش از ۲۲ درصدی را تجربه کرده است. از سوی دیگر، طبق آمار اعلام شده در مدت زمان مورد بررسی تولید «الیاف اکریلیک» متوقف شده است؛ این کالا در مدت مشابه سال قبل نزدیک به ۷ هزار تن تولید داشته است.

اما در ۹ ماه امسال، بیشترین افت تولید در کدام محصولات رخ داده است؟ داده‌های آماری نشان می‌دهد در مدت زمان مورد بررسی پنج محصول «کولرآبی»، «نئوپان»، «داروی انسانی»، «انواع تلویزیون» و «وانت» بیشترین افت تولید را تجربه کرده‌اند. آمار اعلام شده بیانگر افت تولید بیش از ۲۷ درصدی «کولرآبی» در مدت زمان مورد بررسی، نسبت به مدت مشابه سال قبل است. کولرآبی تولید شده در ۹‌ماه منتهی به آذر امسال، ۳۳۸ هزار دستگاه بوده است. از سوی دیگر، براساس داده‌های اعلام شده تولید «نئوپان» نیز در مدت زمان مورد بررسی برابر ۵۲۲ هزار و ۹۰۰ مترمکعب بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، افت ۱۵ درصدی داشته است. افت تولید «داروی انسانی» نیز در دوره زمانی مورد بررسی نسبت به مدت مشابه سال قبل، بیش از ۸ درصد بوده و در مجموع بیش از ۲۷ میلیارد عدد داروی انسانی در کشور تولید شده است. تولید «انواع تلویزیون» هم در مدت زمان مذکور ۸۴۳ هزار و ۷۰۰ دستگاه برآورد می‌شود که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، افت نزدیک به ۶ درصد را تجربه کرده است. «وانت» نیز در این مدت افت ۵/ ۵ درصدی را تجربه کرده است.

کارنامه بخش معدن و پتروشیمی

وضعیت تولید کالاهای منتخب «معدنی و صنایع معدنی» نیز در مدت زمان مورد بررسی بیانگر آن است که از میان ۱۳ کالای منتخب معدنی و صنایع معدنی، ۹ محصول رشد تولید را نسبت به مدت مشابه سال گذشته، تجربه کرده‌اند. براساس آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت از میان کالاهای منتخب معدنی و صنایع معدنی «شیشه جام»، «کنسانتره زغال‌سنگ»، «چینی بهداشتی»، «کاشی» و «فولاد خام» بیشترین رشد تولید را در مقایسه با مدت مشابه سال قبل داشته‌اند. اما در مقابل تولید «کاتد مس»، «ظروف شیشه‌ای»، «ظروف چینی» و «سیمان» به‌ترتیب افت تولید را ثبت کرده‌اند. در بخش کالاهای منتخب «شیمیایی و پتروشیمی» نیز از میان ۱۳ محصول، درمجموع ۱۲ محصول رشد تولید را ثبت کرده و تنها «اکریلونیتریل بوتادین استایرن» در مدار نزولی قرار گرفته است.