به گفته وی، سرمایه‌گذاری و صنعتی‌سازی می‌تواند زمینه‌ساز رشد و تعالی کشورها باشد و در این میان همگی باید با کم کردن دیوانسالاری و بوروکراسی در کنار به حداکثر رساندن بهره‌وری، مسیر را برای تحقق توسعه پایدار هموار کنیم. به گفته او بنگاه‌های کوچک و متوسط، عنصر حیاتی و ستون فقرات اقتصاد کشورهاست و باید در مرکز توجه اعضای اکو قرار بگیرد. حسین سلیمی، نماینده ایران در این کمیته نیز با اشاره به اینکه ایران برای کمک به بنگاه‌های کوچک و متوسط برنامه‌ریزی کرده است، گفت: بنگاه‌های کوچک و متوسط در توسعه اقتصادی و اشتغال نقش اصلی را ایفا می‌کنند و بر همین اساس باید شیوه کار کمیته اکو و توجه به این بنگاه‌ها به‌نوعی باشد که باعث افزایش فعالیت آنها باشیم و تجربه موفق کشورهای عضو را نیز به اشتراک بگذاریم.

نماینده پاکستان نیز در ادامه این نشست، پتانسیل اتاق بازرگانی و صنعت اکو برای ارتقای همکاری‌های اعضا در حوزه جذب سرمایه را قابل‌توجه دانست و گفت: متاسفانه در شرایط فعلی اکثر اعضای اتاق اکو از ظرفیت‌های سرمایه‌پذیری کشورهای عضو ناآگاه هستند ازاین‌رو باید تمهیداتی بیندیشیم که به شناسایی پتانسیل اعضا کمک کند. او با بیان اینکه برای جذب سرمایه نیازمند ایجاد یک محیط دوستدار کسب‌وکار هستیم، تصریح کرد: پاکستان به دنبال ایجاد محیط دوستدار سرمایه‌گذاری است و شرایطی فراهم آورده که سرمایه‌گذاران در کمترین زمان ممکن با مالیات صفر درصد بتوانند در حوزه‌های کشاورزی، انرژی، نساجی، فناوری و خدمات فنی و مهندسی پاکستان آغاز به‌کار کنند. نماینده ازبکستان نیز در کمیته صنعت، سرمایه‌گذاری و بنگاه‌های کوچک و متوسط اتاق بازرگانی و صنعت اکو با انتقاد از نبود همایش تجاری مشترک میان اعضای اکو انتقاد کرد و گفت: اگر در دوره‌های زمانی مشخص، همایش‌های تجاری در اتاق اکو با دعوت از تجار و صنعتگران کشورهای عضو برگزار شود، اعضا با ظرفیت‌های یکدیگر بیشتر آشنا خواهند شد و روابط اقتصادی آنها بهبود خواهد یافت.

او همچنین از اعضا خواست درباره مشوق‌هایی که دولت‌های متبوع آنها به فعالیت بنگاه‌های کوچک و متوسط و سرمایه‌گذاری در آنها ارائه می‌دهند، اطلاع‌رسانی کنند. در این نشست مهرعالم خان، دبیر کل اتاق بازرگانی و صنعت اکو با تاکید بر اهمیت بنگاه‌های کوچک و متوسط در اقتصاد، اظهار کرد: دبیرخانه اتاق اکو نیز از این واقعیت آگاه است که بدون توسعه صنایع کوچک و متوسط نمی‌توان به توسعه دست یافت ازاین‌رو باید با درک این اهمیت، توافق‌نامه یا پروتکل‌هایی برای حمایت از این صنایع داشته باشیم. در ادامه، نماینده بانک توسعه اکو نیز با اشاره به اینکه از زمان راه‌اندازی این بانک در سال ۲۰۰۸ تاکنون ۵/ ۲ میلیارد دلار تسهیلات و فاینانس پرداخت شده است، گفت: از این مبلغ ۳۴۵ میلیون دلار به بنگاه‌های کوچک و متوسط تخصیص داده شده و در این خصوص پاکستان بسیار فعال بوده چراکه با به‌روزرسانی بانک‌ها آنها را به حوزه تامین مالی وارد کرده است.

محمدرضا کرباسی، دبیر کل کمیته ایرانی اتاق اکو نیز با اشاره به اینکه اقدامات مثبتی در راستای واگذاری پروژه‌های نیمه‌تمام ایران به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی انجام شده است، گفت: این پروژه‌ها نیازمند سرمایه‌گذاری است و در صورت همکاری بانک توسعه اکو، بخش خصوصی کشورهای عضو می‌توانند با کمک تسهیلات این بانک وارد سرمایه‌گذاری مستقیم یا مشارکتی در این طرح‌ها شوند.

نماینده بانک توسعه اکو تصریح کرد: خدمات این بانک در چهار دسته طبقه‌بندی می‌شود که اصلی‌ترین آنها در حوزه فاینانس با دوره زمانی ۸ سال است که ۵ سال از این مهلت به بازپرداخت فاینانس اختصاص دارد. از سوی دیگر بانک توسعه اکو در کوتاه‌مدت نیز برای تجارت کالا وام‌های یکساله پرداخت می‌کند ضمن اینکه در همکاری با موسسات مالی کشورهای عضو منابعی را نیز بدون مواجهه مستقیم با ذی‌نفعان، برای استفاده بنگاه‌های اقتصادی تخصیص می‌دهد. او چهارمین حوزه کاری بانک توسعه اکو را اعطای تسهیلات غیرنقدی در حوزه صدور ضمانت‌نامه بانکی برای کشورهای آسیایی، آفریقایی به‌ویژه برای صادرکنندگان کالاهای فنی و خدمات عنوان کرد.