مرتضی بانک با حضور در مراسم امضای تفاهم‌نامه میان سازمان بنادر و دریانوردی و سازمان منطقه آزاد انزلی که امروز در دبیرخانه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی برگزار شد، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در مناطق آزاد به آن توجه شده بحث حمل و نقل دریایی، ریلی، جاده‌ای و هوایی است و این نوع ارتباطات زیرساختی در مناطق آزاد بدون همکاری و هماهنگی دستگاه‌های کشوری محقق نمی‌شود. وی ادامه داد: برای توسعه مناطق آزاد و توسعه بسترهای اقتصادی این مناطق نیازمند زیرساخت‌های حمل و نقلی هستیم و موضوع حمل و نقل هرگز به‌عنوان یک بحث استراتژیک اقتصادی از بین نخواهد رفت؛ بنابراین همگام با توسعه فضای الکترونیک و مجازی از این پتانسیل نیز استفاده کنیم.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با اشاره به اینکه صنعت حمل و نقل به‌عنوان یکی از مهم‌ترین زیربناهای توسعه اقتصادی کشور به شمار می‌رود، خاطرنشان کرد: اگر قرار باشد مناطق آزاد پیشران فعالیت‌های اقتصادی باشند نباید صنعت حمل و نقل را نادیده گرفت؛ بنابراین به دلیل پیوستگی و وابستگی فعالیت‌های مناطق آزاد با دستگاه‌های مهم کشور، پروتکل همکاری در حوزه حمل و نقلی با وزارت راه و شهرسازی آماده است و باید از ظرفیت بالفعل و بالقوه مناطق آزاد به نحو مطلوب استفاده شود.

بانک در ادامه با اشاره به افتتاح بندر شهید بهشتی خاطرنشان کرد: افتتاح این بندر امکان بسیار مهمی را برای توسعه کریدور شمال به جنوب فراهم کرده است و با سفر اخیر رئیس‌جمهور به هندوستان شاهد افزایش مشارکت سرمایه‌‌گذاران این کشور در بنادر چابهار و بهشتی خواهیم بود. وی ادامه داد: ایران دارای موقعیت ترانزیتی و استراتژیکی خاصی است و به همین دلیل بعضی از کشورها علاقه‌مند به دور زدن ما هستند. دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی همچنین به تفاهم‌نامه امضا شده میان سازمان بنادر و دریانوردی و سازمان منطقه آزاد انزلی اشاره کرد و گفت: براساس این تفاهم‌نامه کلیه همکاری‌ها بین منطقه آزاد انزلی و سازمان بنادر به‌صورت جزء به جزء مشخص شده و برخی موارد هر دو مجموعه با یکدیگر همکاری مشارکتی خواهند داشت.